Jump to content

Hvor store sikringer trenger jeg på div elektriske duppeditter?


KongKing

Recommended Posts

Hei

Skal rydde litt i ledningsspahettien i båten og legge diverse forbruksduppeditter inn på en sikringsboks med bladsikringer.

 

Dette gjelder småelektriske ting, ikke trustere, vinsjer, varmeapparat o.l. med stort strømforbruk. 

 

Hvor store sikringer er ok å bruke som «standard»? 5A? 10A? 
 

Mvh KongKing

Link to post

Sikringsstørrelse er et resultat av kabelens kapasitet, og hvor lang kabelen er - ikke hva slags utstyr som står tilkoblet kabelen. Sikringen er der for å beskytte kabelen, ikke det småelektriske utstyret.

 

Du bør ideelt sett bruke sikringer som har lik eller litt mindre Ampere-verdi enn kabelens kapasitet. Bruker du mer strøm enn kabelen har kapasitet til, får du noe mer spenningstap (ved lav overbelastning) eller varmgang/smelting av isolasjon og mulig kortslutning (ved høy overbelastning).

 

En enkel tabell for å fastslå korrekte kabelstørrelser på 12V anlegg finner du bl.a. på hyttesidene til Sunwind:

https://www.sunwind.no/ofte-stilte-sporsmal/energi/hvordan-beregner-jeg-kabeltverrsnittet-pa-kabelen

 

Elektronisk utstyr er som regel merket med hvor mange Ampere det bruker. Dersom det er merket med Watt i stedet for Ampere, kan du dele antall Watt på 12 volt som er "nominell" spenning (eks. 75W / 12V = 6,25 Ampere).


Men i praksis blir det gjerne gjort litt mer omtrentlig:

Skal du ha en ledning som tåler f.eks. de nevnte 6,25 Ampere med 5 meter kabellengde, sier tabellen 4,2 kvadratmm kabel (vi går alltid oppover i tabellen og lander da på 7A v/ 5 meter).

 

I et slikt grensetilfelle hadde jeg rundet av ned igjen på kabelstørrelse og lagt en 4,0 kvadratmm kabel og sikret den med 7,5A sikring. Rett og slett fordi 4,2 kvadratmm ikke finnes i handelen. Og fordi 7,5A er nærmeste fornuftige standard sikringsverdi. Og fordi spenningen går opp til 13,8-14,2 volt når motoren starter og dynamoen lader (og da går Ampere-tallet ned, eks. 75W / 13,8V = 5,43 Ampere).

I værste fall ville dette eksempelet medført spenningsfall på bittelitt mer enn 2,5% når motor ikke er igang (i uthavn f.eks.), men ikke noen reell fare for varmgang. Men som nevnt innledningsvis: vil du kjøre 100% safe sikrer du med sikring som er mindre i Ampere enn kabelens kapasitet med aktuell kabellengde.

Link to post

Og så er det viktig å huske på å ta hensyn til hele lengden av kabelen, altså både pluss og minus. 
 

Men hvordan blir det egentlig når noe av kabelen har forskjellig tykkelse enn resten? Tar man gjennomsnittet, eller er det tynneste som gjelder?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...