Jump to content

Vedlikeholdslading

Tine IV

Recommended Posts

Som det er nevnt av flere her i tidligere innlegg, så har også jeg gode erfaringer med å ha en elektronisk vedlikeholdlader koblet direkte på batteripolene på batteriet / batteribanken.

Står permanent tilkoblet ved landligge og batteriene er bestandig fulladet.

Sjekker av og til ved å koble laderne fra i perioder, og da har batteriene en hvilespenning på 12,80 -12,85 volt, selv etter flere dager uten noe lading!

Slik jeg da har forstått det så er batteriene toppladet........?

Har fra tidligere en Bosch 6 A (arithm.) "dum"garasjelader med en vender for high og low- lading, samt et amperemeter for angivelse av hvor mange Ampere den lader med under ladeprosessen.

Tenkte jeg skulle teste ut denne i sammenligning med vedlikeholdladerne, som jo kutter ut ladingen og kommer inn bare i korte perioder opp til maks 14.45 volt og aldri over denne spenningen. (Batteriene "koker" aldri, og det minker heller ikke noe nevneverdig på væskenivået)

Jeg koblet så den "dumme" Bosch'n på et slikt fulladet batteri bare for å se hva som skjer og kontrollerte spenningen ved batteripolene fortløpende.

På low- innstillingen kom spenningen ganske fort opp i over 15 volt og det begynte å "bruse"/boble godt i syren, men amperemeteret viste veldig lite/nesten ingen ting i utslag.

Satte jeg innstillingen på high så kom 17 volt frem på mitt voltmeter også, og etterhvert så det ut til at det bare fortsatte oppover......, så jeg koblet av ganske umiddelbart og konkluderte med at mine batterier nok ikke har godt av denne ladingen over lengere tid.

Hva kan jeg på en enkel måte gjøre for å få et eksakt mål / sjekke kapasiteten til et batteri?

Slik at jeg har et sammenligningsgrunnlag for kapasiteten og forringelsen etterhvert som tiden går. (kanskje også et mål på hvor effektiv ladingen er?)

Redigert av Seastar (see edit history)

Nå har jeg fått satt på lading batteriet. Etter som jeg fant ut måtte jeg sette på hvoedstrømsbryteren for at batteriet tok lading.

Batteriladeren er slik at den ligger og kobler inn og ut nåer den har over 90% kapasitet. Slik sett kan den stå på hele vinteren. Har ikke tenkt å gjøre det på grunn av brannfaren. Lar den stå i noen dager før jeg tar av landstrømmen.

• 2 år senere...

Har satt 2 batterier på stallen over vinteren, og tenkte jeg nå skulle vedlikeholdslade før jeg satte de tilbake i båten. Har en helt enkel Bosch KL 1204 lader. Ser den er oppgitt til 4 A. Den har ellers ingen innstillinger eller justeringer. Hvor lenge skal/kan denne stå og lade batteriene? Og er det eventuelt noen fare om den står på over lengre tid?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

I stallen? Hvor varmt er det der? +5 grader?

Hvor mange Ah er batteriene på? Kanskje 100?

I så fall lar du laderen stå på det ene batteriet til spenningen når 15V.

Deretter lader du det andre batteriet til spenningen når 15V.

Da burde de etterpå være toppladede med lik syrevekt i hver celle.

Juster syreninvået med litt batterivann slik at det blir likt på alle celler.

I stallen? Hvor varmt er det der? +5 grader?

Stallen = garasjeloftet... Og der varierer temperaturen en god del. Har nok vært minusgrader nå de siste nettene.

Når jeg satte laderen på den ene batteriet og målte spenningen så viste det 16,4 V rett etter ladestart. Er det normalt? Nå er dette som sagt en liten enkel lader og den har vel ikke overspenningsvern etc. Er det det dermed noen fare å la den surre og gå et par dager?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Jeg synes ladespenningen virker høy. Ladespenningen for et valig syrefylt batteri skal ideelt være 14,4V målt over batteriets poler ved +25 °C. Ved noen få plussgrader kan det v'ære forsvarlig å øke ladespenningen til 15 V men følg med fra tid til annen og sørg for god lufting. Følg rådet fra Lotus: sjekk syrenivåene i hver celle, helst før lading. Når du først gjør dette kan det være greit å ta joben med å måle syrevekta. Den spesifikke syrevekta skal være i området 1,27-1,30, noe som gir en spenningsforskjell på 2,13V hvilespenning pr. celle.

Jeg benytter et ganske enkelt multimeter, men har tidligere sjekket det opp mot digitalt voltmeter a la SveinHa, og det viste ubetydelige forskjeller.

Koblet nå av laderen og da viste batteriet 13,8 V. Når jeg satte på igjen batteriklemmene spratt det opp til 16 V. Sjekket også det andre batteriet, det har stått hele vinteren uten å bli ladet. Det viste nå, før lading, 12,6 V.

Det finnes mange forskjellige ladere som opererer på forskjellige vis. De mer moderne laderne tar også høyde for temperatur og vil kompensere for dette. Det lureste er nok å lese på laderen din og se hva dette er og finne ut hvordan den virker. 14.4 V er ideelt, 16 V høres mye ut uansett temperatur (sjekk batteriet på multimeteret ditt!). Hvis du leser litt på sidene til ladac blir du nok litt klokere :) http://www.ladix.no/8859-1/velkommen-til-l...tteriskole.html eller denne siten: http://home.no.net/camu/regulato.htm

Når det gjelder tilstand på batteriet er nok en syremåler det beste verktøyet, sjekk vekten og at det ikke er særlig variasjon mellom cellene. En lite pekepinn på helsa kan likevel være følgende:

1. Toppladet batteri

2. Belast batteriet ved å skru på masse forbruk (150W ++) over 20-30 sek.

3. Vent i 5 minutter

4. Mål spenningen over polene og se hvor godt batteriet har "hentet seg inn" - 12.5 (dårlig), 12.6 (mid-life), 12.7 (nytt/bra)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...