Jump to content

Yanmar 1gm10 kjølevann sensor alarm. Seilbåt albin delta

breikus

Recommended Posts

Hei. Førstegang poster her på baatplassen, jeg bare hopper uti problemet med en gang. Jeg har en albin delta med en eldre yanmar 1gm10, jeg har byttet og renovert en del ting siste året. 

-byttet toppen, topp pakning, topplokkpakning, eksospakning, byttet hele pakningsett og varmeskjold på dieseldysa. Byttet olje & oljefilter dieselfilter, byttet Dynorem, tatt ut sjøvannpumpa og sjekket at den ser bra ut byttet impeller, termostat kjølevannvarmesensor og zink i blokka. Motoren starter å går, fint virker det som. Toppen ble byttet pga det ble funnet hull som hadde rusta i kanalen inn til sylinder.

Nå kommer selve problemet. Når jeg kjører med motoren så kommer vanntemratur alarmen fra sensoren og lampa lyser. Sensoren er ny og termostaten er ny. Alarmen kommer ikke likt hele tiden men det virker som den kommer når motoren har blitt kjørt en stund, for så stoppe og pause en periode for så å starte å kjøre så virker det som den kommer igjen, før alarmen kommer så kommer det plenty vann ut bak men etter at alarmen har kommet så kommer det betraktelig mindre virker det som. 

Teorier for hva som er galt.

Nr 1. At vannintaket på utsiden av båten er blokkert det er ett beskyttelse deksel bare, kanskje bunnstoff som størknet rundt. Lite sannsynlig da det kommer masse vann. Og jeg har sugd vann på forskjellige punkter på vannkretsen og det virker som han super den mengden han skal.

Nr 2. At den mekaniske termostaten ikke fungerer slik den skal.

Nr.3 at sensoren som er ny er for ømfintlige. Mulig den slår ut for lett/tidlig.

Nr.4 noe jeg ikke tror men har lest her at en har fått vannkjøling problemer siden topppakningen var satt på feil og blokkerte til termostaten elns. Jeg skal se på bilder fra monteringen min for sikkerhetsskyld at den er montert riktig. 

Nr.5 at motoren blir kjørt for hardt. Har også lest at man bør la de gå på tomgang og kjøre seg både varme og kalde så de ikke blir for sjokket. Men har kjørt den veldig pent men fortsatt kommer alarmen.

Nr 6. At motorkassa er for isolert så den blir for varm. Men det tenker jeg også er lite sannsynlig. Har ikke målt temp på motoren. 

Siste Nr.7 at motoren allerede har skjært seg litt. Når motoren går så er turtallet bra motoren høres ut som den går bra den virker friskere ikke så mye røyk som før men den alarmen kommer. 

Neste nå blir å skru opp termostaten og teste den. 

Takk for alle svar og kommentarer. 

Breikus ..

Velkommen hit! Har du sjekket at blandebendet på eksossiden er fritt og fint på vanndelen? Dvs at det ikke er fullt av rustflak som kan tette innimellom?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det har blitt sett på og så greit ut men mulig det trenger en grundigere rengjøring. Skal sjekke. Men vil motoren da rett å slett ikke klare å ta inn nytt vann og det vannet som er i motoren vil koke etterhvert. Er det mulig evt at lyddemper kan ruste innvendig og tette iblant mon tro?

index skrev 30 minutter siden:

Velkommen hit! Har du sjekket at blandebendet på eksossiden er fritt og fint på vanndelen? Dvs at det ikke er fullt av rustflak som kan tette innimellom?

Det har blitt sett på og så greit ut men mulig det trenger en grundigere rengjøring. Skal sjekke. Men vil motoren da rett å slett ikke klare å ta inn nytt vann og det vannet som er i motoren vil koke etterhvert. Er det mulig evt at lyddemper kan ruste innvendig og tette iblant mon tro?

breikus skrev 3 minutter siden:

Men vil motoren da rett å slett ikke klare å ta inn nytt vann og det vannet som er i motoren vil koke etterhvert. Er det mulig evt at lyddemper kan ruste innvendig og tette iblant mon tro?

Ja, om ikke motoren blir kvitt kjølevannet vil den ikke kunne ta inn nytt. Rimeligvis. Sånn sett er det vel flere steder rust eller impellerrester kan ligge og skape periodisk tetting. Nesten hvor som helst mellom pumpe pg eksosutløp. Jeg ville ha sjekket at det er fri flyt alle steder. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kan slangen fra vanninntak til saltvannspumpen være delaminert? Er den gammel eller har vært utsatt for olje eller hardhendt behandling kan det indre laget skille seg slik at undertrykket får dette laget til å klappe sammen og strupe vanntilførselen. Er denne slangen gammel ville jeg uansett byttet den. 

• 4 uker senere...
Pedaltom skrev On 1.6.2023 at 13.14:

Kan slangen fra vanninntak til saltvannspumpen være delaminert? Er den gammel eller har vært utsatt for olje eller hardhendt behandling kan det indre laget skille seg slik at undertrykket får dette laget til å klappe sammen og strupe vanntilførselen. Er denne slangen gammel ville jeg uansett byttet den. 

Ja slangene er gamle men det ser ut som de fungerer men skal bytte de ettervært. Jeg har hatt ut termostaten og testet den i kokende vann å den åpner, men vet ikke om den åpner nokk. Nå har jeg kjørt motoren uten termostaten og da ser det ut som alt er bra. Motor temperatur sensoren piper ikke og det kommer plenty vann ut bak. 

Kan det være at termostaten ikke åpner nokk? Eller kan det være at det ikke blir nokk trykk i systemet så  nokk vann blir presset gjennom?

Har termostaten rett åpningstemperatur? på en saltvannskjølt motor så skal den vel være åpen på rundt en 60 grader. Har du termostat for en motor med ferskvannskjøling har den høyere åpningstemperattur, og da vil motoren få alarm på temp før termostaten er åpnet. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Taskeladden skrev for 7 timer siden:

Har termostaten rett åpningstemperatur? på en saltvannskjølt motor så skal den vel være åpen på rundt en 60 grader. Har du termostat for en motor med ferskvannskjøling har den høyere åpningstemperattur, og da vil motoren få alarm på temp før termostaten er åpnet. 

Hei, taskeladden. Jeg tror det kan være en gyldig teori og skal sjekke med min yanmar forhandler om jeg kanskje har feil eller kanskje kjøpe ny ?

breikus skrev for 10 timer siden:

Hei, taskeladden. Jeg tror det kan være en gyldig teori og skal sjekke med min yanmar forhandler om jeg kanskje har feil eller kanskje kjøpe ny ?

Det høres ut som en god plan. Om motor går fint og problemfritt uten termostat så tror jeg du er inne på riktig spor :) Har du en temperaturmåler så kan du koke vann i en kaffetrakter, da blir det sånn ca 75-80 grader og når det er nede i 60-65 grader så slipper du termostaten oppi vannet. da skal den åpne til fullt med en gang. Du ser at den er fullt åpen når fjæren på ene siden er helt sammenpresset :) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...