Jump to content

Noen som kjenner denne vakre damen?

Majali

Recommended Posts

Dæggern steike, den var fin. Du tar perlen, jeg tar den :lol:

Kjempefin!!!!!!! Problemet med bytteforslaget ditt er at jeg har fått "31-fot syken" og da må jeg ha de forskrevene 54 føttene :lol:

Vel uansett så har jeg avtalt møte med eier førstkomende Torsdag og det skal bli spennende!

Det som tiltalte meg var formen, linjelekker bred og tilogmed i ekte båtmatreale :TRE!

Du kan jo ta en telefon til journalist Atle Knutsen i Båtmagasinet. Han har skrevet mye om Fjordbåtene og har hatt en stor interesse for disse båtene i mange år.

Takk for tipset, jeg vet at hun er vært beskrevet i noen magasiner tidligere. Det har jo bodd folk ombord i 25 år!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Det er litt av en lekkerbisken, drømmer om noe sånt sjøl.

Men det blir nok leeenge til det....

Lykke til da, blir spennende og se om det blir båt på deg.

Skal du flytte i båt altså?

Ja det blir veldig spennende men ingen ting er klart enda.....

Tilsynelatende et pent eksemplar av en norskbygget tysk patruljebåt. Vår litt obs. på størrelsen, båten krever sannsynligvis Røkkelappen.

Ja, denne krever frididskipper eksamen og den må jeg selfølgelig ta (.........og ikke kjøpe...)

Slike store fartøyer kan være virkelig moro - men noen har erfart at de kan utvikle seg til det stikk motsatte . .

Jeg har vært ombord i en hel del av disse Fjordbåtene opp gjennom tidene; med høyst varierende standard både på ombygninger og løpende vedlikehold. Mitt generelle råd må være: Hold hodet kaldt - og båten bør ikke besiktiges en dag man er tett i nesen ....

Men ellers sier jeg absolutt: Lykke til med stor båt!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Takk for tilbakemeldinger.

Poseidon: jotakk, jeg håper jeg klarer å fjerne dette filteret jeg pleier å få over øynene når det er noe jeg faller for. Dette dreier seg jo om så mye penger og ikke om en hobby, så jeg tror jeg vet at det må nøye vurderinger til før en begir seg ut på dette...

Når det er sagt, så virker eieren mildt sagt seriøs på alle punkter... (ikke typisk "båtselgerseriøs")

Akkurat det med lukt er en ting jeg har bekymret meg litt over, lukt og fukt.... I en trebåt er det vel ikke til å unngå ville jeg tro??...

Når det gjelder fritidsskipper papirer, er det mulighet for et intensivkurs???

Erik

Det finnes et smutthull i reglene når det gjelder sertifikatplikt.

Dersom båten har målebrev som er eldre enn en viss dato kan du føre båter over 15 meters lengde så lenge bruttotonnasjen er under 50. Ikke arrester meg på dette, jeg har papirene et sted arkivert under Furuholmen, skal sjekke i morgen. Båten vår ble bygget i -63 som 14,20 og forlengt i -82 til 15,80. Den fikk da nytt målebrev og var følgelig sertifikatpliktig. Hadde forlenginga og målebrevet vært litt eldre hadde den ikke vært det.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Det finnes et smutthull i reglene når det gjelder sertifikatplikt.

Hadde vi ikke en industrimann, tidligere fisker, som mente å ha funnet et tilsvarende hull for en tid tilbake :confused::confused:

Når det gjelder smutthull, så skal jeg selvfølgelig ikke utelukke at de finnes. Men når sannheten skal sies så har myndighetene ryddet adskillig i både måle- og sertifikatregler de siste årene.

Når det gjelder Fritidsbåtskippersertifikatet så er det såvisst ikke uoverstigelig. Jeg har for tiden en klasse med 24 deltagere og vi har kost oss hele høsten med navigasjon og navigasjonsinstrumenter. Vi har også være på instrumentseilas sammen og nå er det bare "småfagene" utover våren som gjenstår. I april/mai blir resultatet forhåpentlig ca 24 nye D5L-sertifikat.....

For nærmere opplysninger kan det sikkert være en tanke å kikke her:

Fritidsbåtskippersertifikat. Hvis man følger linkene videre fører de både til læreplaner og sertifikatkrav.

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hvis det er den båten jeg tror det er, så ligger den på Sollerudstranda.(Lysaker) Jeg hadde

båtplass der noen år og så aldri at den ble brukt. Men han som bodde ombord puslet stadig

med et eller annet. En riktig fin båt. Men har ikke på følelsen at maskineriet har surret mange

omdreiningene. Kanskje en kilde til bekymring. Vil dog presisere at jeg nå har en annen

plass og dermed heller ikke vet om båten er brukt oftere de siste 3 årene.

Ben

Jeg kjenner ikke til den aktuelle båten, eller eieren for den saks skyld.. (Men bor i samme havneanlegg som båten ligger)

Vær obs på at det kan være vanskelig å finne plass til en såpass stor båt mange steder..

I Oslo er det stort sett kun her på Aker Brygge (www.herbern.no) man får plass til så stor farkost.

og her koster det 43103 i året i følge kalkulatoren!

Det er en anelse mer enn mine 26508..

hvordan det er andre steder i landet har jeg ikke oversikt over, men hører fra de med båter på over ca 50 fot at det er få steder med plass..

Hei igjen :smiley:

Det med plass er nok noe som kan bli et problem. men vinterhavn i sandefjord havn er ikke umulig. har avklart det med havnefogden. siden det ikke er noe spesielt opplegg her, så er pris begrenset til strøm og noe leie av kaiplass.

Sommeren er vel noe mer usikker, men det er mulig det er i orden. :wink:

motoren er har etter sigene gått helt uten feilslag i følge nåverende eier, men jeg kjenner ikke noe til disse Doorman motorene.. Det står en 4 syl 140 hk turbodiesel av merke doorman.

Noen som kjenner til disse?

Erik

Dette var da en fantastisk vakker dame av god gammel årgang.... Har kikket litt på disse Doorman motorene.. Det er svært lite informasjon om disse på nettet så langt som jeg har funnet ut.. det kan se ut som navnet stammer fra en Admiral Doorman i Tyskland under krigen... Det fantes også en del slike motorer med dette navnet i større fartøyer under krigen, opp til noen tusen hestekrefter.

Jeg hadde vel ikke gjort med opp forhåpninger om at reservedeler til disse motorene er normal hyllevare, men det trenger jo ikke bety all verden. Et par pent brukte dieselmotorer eller nye som kan settes inn om det blir påkreved er jo ikke noe problem, bortsett fra noen kroner da... Jeg antar et det ikke noen store restriksjoner med tanke på plass i båten... om du klarer å få ut de gamle da... uten å rive halve båten..

Håper du legger ut noen bilder av damen tatt innvendig og utvendig når du besiktiger henne... Du vet vi er nyskjerrige her... på baatplassen.no

Dette hadde jo vært et flott alternativ til oss med med små plastbadekar til den dobbelte prisen..og vel så det

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Slutter meg til Sydvestens betraktninger omkring Dorman og båten f.ø!

Maskinens typenavn er Dorman Ricardo !

Vi hadde en Dorman i en av livbåtene ombord på gamle KNM Valkyrien. 20-30 HK, uten at dette er relevant opplysning for deg

Av det jeg kan finne på nettet etter rask Googling, er vel at det finnes spredte bruktmotorer og en del firma som ser ut til å kan ha deler.

Det ble produsert motorer til bla. lokomotiver og større fartøy, samt en del til militære redskaper

under krigen!

Dette tyder vel på at de var store i sin tid og at det var kvalitet det de produserte.

På bakgrunn av dette tror jeg ikke Dorman-merket produseres lengre!

(Bør jo i tilfellet avspeiles i prisen som forlanges)

Lykke til!

Den har vel et par 140 hestere formoder jeg... men er jo enig i at 12 knop med 280 gamp på en såpass stor båt høres litt rart ut.... skal regne litt på dette..

--------------------redigert--------------------

Har regnet litt på dette og det kan faktisk være mulig om dette skroget ikke er et rent deplasement skrog... Skrogfarten for deplasement er på 9.8 knop og trenger 197 hk for å oppnå denne hastigheten.. Antatt båtvekt er 45000kg.

Ved "Slow Semi-Displacement Hull"... på godt nynorsk så blir skrogfarten 11 knop, til dette kreves det 276 hk... for antatt 45000kg vekt også her...

Med andre ord er det vel ikke umulig å oppnå 12 knop på max.... for denne båten om den veier rundt 45 tonn

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei igjen.

140 hk åg den hastigheten høres unektlig rart ut ja.... ifølge eier gikk den på 10 ltr/t ved 9 knop.

Da denne motoren ble innstalert, var båten (eller en modell av denne??) på Sintef (tror jeg det var) for å optimalisere motorplassering, drivlinje osv. Så det tyder iallefall på at det har vært gjennomtenk det ble gjort.

Men om det skulle vise seg at den ikke går mer enn feks 9 knop på maks, så betyr det mindre for mitt bruk. Når jeg først slipper fortøyningene på et slikt "drog" har jeg forhåpentligvis nok tid til å kose meg.

Er litt mer betenk på hvordan hun er å manøvrere med 1 stk 140 hk på strak aksel og 16m fra ror til baug... :rolleyes: og baugtruster på en trebåt er jo ikke problemfritt det heller...

Tror dere den veier så mye som 45tonn?!!

Er litt mer betenk på hvordan hun er å manøvrere med 1 stk 140 hk på strak aksel og 16m fra ror til baug... :rolleyes: og baugtruster på en trebåt er jo ikke problemfritt det heller...

Tror dere den veier så mye som 45tonn?!!

Du får gå i springen da ..... , trene mannskapet til å huke påle på sakte fart, evt. trekke inn/ut den veien propellen drar .... vil ikke sige mye med vind denne, men ikke helt lett tauverk da ... med minst 25 mm ... mest sansynlig 30mm tauverk... Anker og kjetting skal jo også ha sin dimmensjon ... Ta tiden til hjelp, og kanskje ligger du mer på svai enn hva du gjorde før... men 45 tonn er nok fult mulig med denne ... vi veier 21 tonn men er "bare" 45 fot og Glassfiber (Tupperware)..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...