Jump to content

Noen som kjenner denne vakre damen?

Majali

Recommended Posts

Enig med Perlen, jeg tviler på om den er over 20 engang. Den Furuholmen vi hadde var 15,80 lang og langt på vei samme dimensjonene som denne. 1 1/8" over vannlinja og 1 1/4" under, furu på eik. Stort hydraulikkanlegg med hydrografspill akter, ankerspill forut og en steinknuser av en Detroit V 8-71 i kjelleren. Den var beregnet til 14 tonn av verkstedet som forlengte båten i -79, basert på de opprinnelige kalkulasjonene av R.G.Furuholmen.

Legger vi til aluminiumsdekk og skansekledning som kom på i 94 + litt mer innredning var vi vel oppe i 16, hvert fall ikke mye over.

En sånn båt er en opplevelse å eie, drifte og føre. Som Divemaster sier, du får lære deg å gå i springen. Med litt trening og klargjorte tamper håndterer du den alene uten problem.

Når det gjelder fart og forbruk kan jeg bekrefte at skrogtypen er meget lettdrevet og rimelig i drift.

Poseidon: Det er forskjell på å kjøpe et sertifikat og faktisk falle inn under Skipskontrollens regler for unntak fra virkeområdet til kvalifikasjonskravene.

Unntaket gjelder hvis målebrevet er utstedt før 16. desember 1983 og båten er under 25 tonn, da er den ikke sertifikatpliktig selv om største lengde er over 15 meter. Med forbehold om at regelen er endret, boka mi er fra 92 da jeg gikk skipperskolen i Haugesund.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Hvorfor ikke ??.... en Fairline Squadron 65 veier jo 32 Tonn, og i den bruker en moderne konstruksjonsmetoder og veldig lette materialer...

Men som helt sikkert har dobbelinnstallasjon av motorer, generator, thruster, hekkthruster etc etc.

I denne båten som er omtalt så var det vel 45mm bord i huden (såvidt jeg husker), enkel motor, eller lite fiksfakserier, det eneste jeg er noe spent på er alle ekstra vekt som følge av "husholdningsapparater" etc.......

Tidligere eier av denne båten har bodd i den i årevis, og har hatt/har egen maritim skole ved siden av. Sjekk dolphinmaritime.no. Jeg er ikke sikker på om han fortsatt kjører kurs. Jeg tok i hvertfall sertifikatet mitt hos han for tre-fire år siden. Det var kurs med oppstart i januar og siste eksamen i slutten av mai.

Er ellers en flott båt

Hei igjen alle sammen. Jeg sjekket opp litt på nevnte adresse og fant etter noen søk på dolphin ut at hun er bygg nr 50 av totalt 84 bygde båter. Det er bå ca 50 stk igjen av disse...

Takk for info, skal ringe han forrige eier etter jeg har vært å sett på den.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Men som helt sikkert har dobbelinnstallasjon av motorer, generator, thruster, hekkthruster etc etc.

I denne båten som er omtalt så var det vel 45mm bord i huden (såvidt jeg husker), enkel motor, .....

Ja men en F65 ha lett bygning, ca 10mm i sidene, lette maskiner (rundt 1 tonn hver..) ikke noe som kan sammenliknes med 45mm plank i sidene + kjøl osv... men villig til å ha feil...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Enig med Perlen, jeg tviler på om den er over 20 engang. Den Furuholmen vi hadde var 15,80 lang og langt på vei samme dimensjonene som denne. 1 1/8" over vannlinja og 1 1/4" under, furu på eik.

Denne båten som i utgangspunktet sannsynligvis er bygget som krigsfartøy (tysk patruljebåt), bør på ingen måte vektmessig sammenlignes med de fartøyene Furuholmen bygde. Denne skal motstå både kuler og krutt, og forutsatt at den ikke er slipt ned til svoren, er det framdeles en skrogtykkelse på 2 tommer igjen. En vekt på over 40 tonn i driftsklar stand synes derfor ikke å være urealistisk.

Det er flere identiske fartøyer langs kysten, og for noen år siden var det en noe mindre utgave (45 fot?) i Sandnes som fikk årets restaureringspris (i Risør?). Hvis jeg ikke husker så mye feil, var det dengang en større artikkel om fartøytypen i Båtmagasinet. :rolleyes:

Det var Richard Gustav Furuholmen som under tvang konstruerte patruljebåtene for tyskerne under krigen, noe han selv var meget lite stolt av. Som navnet indikerer var dette båter som ble bygget for fart, og det er flere patruljebåter i Bergensområdet. Etter å ha vært ombord i de virker det på meg som om hudtykkelsen er omtrent den samme som på Furuholmens "sivile" 45-fotere.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Jeg har sett "Mytilus" i fullt driv en del ganger (den blåmalte som ligger i motorbåtforeningen innenfor Straume bro). Ikke all verdens fart, egentlig, neppe mer enn 12-15 kn. Men du hellige jul for en hekksjø ... :wink::lol:

Edit. Smileys satt inn på innstendig oppfordring.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du kan jo ta en telefon til journalist Atle Knutsen i Båtmagasinet. Han har skrevet mye om Fjordbåtene og har hatt en stor interesse for disse båtene i mange år.

Link til artikkelen

For øvrig så er det en gåte for meg at man selger en så spesiell båt og bare har to bilder i anonnsen.

Gerhard

Redigert av Gerhard (see edit history)

Synes vi burde få en liten rapport etter besiktelsen :yesnod:

Helt klart!!! Beklager forsinkelsen :blush:

Jeg tok turen inn å så på henne på torsdag. men her ikke bestemt meg enda.. er veldig i tvil men her kommer stikkord:

Selger var som jeg trodde veldig troverdig og hadde lagt alt til rette for at jeg skulle kunne se så mye som mulig, lånte meg lommelykt når det var vankelig og se osv. så jeg stoler på at han er bunnsolid!

Båten er alt jeg i utgangspungtet hadde ønsket meg av en båt av denne størrelsen. Det var en helt grei planløsning men litt lite bad og kjøkken. Teknisk sett er den hun sikkert bra. Motor, gear, generator, fyr , Roraksel osv så skikkelig solid og ordentlig ut. Motoren startet fint og uten noe røyk som jeg kunne se...lun og pen gange og stabil temp på 60... selger opplyste at ved gange ligger temp på 80 grader...

Formen var som en slik båt skal være: Vakker!!!

Men det som gjør meg usikker er at jeg ønsker å gjøre om hele båten innvendig (med unntak av forpiggen) og masse utvendig for å få den std. jeg ønsker og krever av en båt. Og da ken kanskje være lurt å kjøpe en som kansje er penere utvendig og dårligere innvendig, siden jeg uansett vil komme til å ribbe den helt ned...

Så jeg har ikke bestemt meg men hun tiltalte meg... men mangler den følesen som roper: Den må jeg ha!!!! desverre for det gjør det litt værre å bestemme seg...

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Så jeg har ikke bestemt meg men hun tiltalte meg... men mangler den følesen som roper: Den må jeg ha!!!! desverre for det gjør det litt værre å bestemme seg...

Erik

Vakre trebåter er som med kvinner. WOW følelsen skal sitter der, hvis ikke, så ville jeg smørt meg med tålmodighet til det dukker opp et objekt som slår deg i mellomgolvet.

Det er nå min mening :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...