Jump to content

Noen som kjenner denne vakre damen?

Majali

Recommended Posts

Majali, fikk du opplyst vekt på denne ????? Divemaster og jeg er uenige, og jeg har lyst til å ha rett :yesnod:

ja det med vekt er jeg like usikker på... :crazy:

Jeg tittet i målebrevet og der sto det masse tall som jeg ikke fikk noe furnuftig ut av, men det sto

brutto register tonn 36, ettellerannet

Netto register tonn 16, ettellerannet og masse tall for noen lugarer, maskinrom osv.så jeg regner med at brt - "alle de andre" = nrt

Men ingenting om vekt som sådan og eier hadde heller ikke noen ide?

Så jeg er redd jeg ikke kan bidra til diskusjonen deres... Men det må da være noen med tilsvarende båt et sted som vet noe?

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Både brt og nrt er rom-mål og har ingenting med deplasement å gjøre.

Denne båttypen blir som regel slippet og ikke løftet så du er nesten avhengig av beregningene til konstruktøren.

Uansett er det ei flott skute som hvertfall får det til å rykke i trebåtfoten min.

Du skriver at du kanskje skulle finne ei som var bra utvendig og dårlig innvendig for det skal likevel rives........

Hvis en trebåt er dårlig innvendig så tyder det på dårlig ventilasjon og lufting. Det igjen går direkte ut over huden og bidrar til råte og den forbannede pumpelukta. Mange flotte trebåter er ødelagt av "amatører" som har kledd igjen garneringa og sånn sett stoppet all form for ventilasjon.

Det viktigste å sjekke er at garneringa er åpen.

Hvis du er så heldig å komme over en sånn båt som er nogenlunde både i hud, overbygg og innredning så bør du slå til. Det er bedre å rive god innredning enn å bygge opp igjen dårlig hud eller skansekledning.

Når det gjelder utseende vil det alltid være delte meninger. Når vi rek fjordalangs med skuto vår stimlet det alltid sammen folk på kaiene, brorparten godt pensjonerte for å si det forsiktig.

Glemmer ikke en episode når vi stod på slippen til Hermansen i Florvåg, vi stod å jobbet med å fjerne ishuden da vi hørte to guttunger som gikk i veien ovenfor: Fy f**n for en stygg båt!

Det var første og eneste gangen vi hørte ukvemsord om fartyget, kjenner at det svir litt ennå...

Det er nok slik at den yngre generasjonen liker tupperware best!

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Når det gjelder den vekten dere diskuterer er det jo bare å konsultere salige Archimedes; oppdriften vil alltid være lik vekten av den fortrengte væskemengden.....

En røff beregning blir vannlinjelengde x bredden x gjennomsnitt dypgående x formfaktoren. Med målene i meter blir vekten i tonn. Formfaktoren vil være et tall som alltid er mindre enn 1, det angir hvor stor del av en tenkte "rektangulær kiste" undervannsskroget fyller ut. Med en slik båt som dette ville jeg bruke formfaktor ca 0,6.

Så nå er det opp til dem som har båtens vitale mål å kalkulere deplasementet :smiley:

Her er forresten en samme sorten båt som har vært for salg på Sandnes en stund: NAVITA. Eieren har kjøpt seg en annen av samme type . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Poseidon:

Hei igjen, denne "navita" ser jo ut til å være i gode hender og ser veldig "skikkelig" ut...

Vet du noen ca pris på henne"

Nei, jeg vet dessverre ingenting om hvilken pris han forsøker å få, men siden den sikkert har vært for salg et par år, selv etter at han har kjøpt ny - så kan det jo minne om at prisen kanskje er i overkant av hva markedet er villig til å gi :smiley:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Sinten og Mikael bør vel poste bilder av sine båter, det kan være at det er noen som syntes de er stygge.

Men det tør de vel ikke?.

Eg treng ikkje sende bilet av mine båtar fordi eg treng ikkje få bekrefta det eg allerede veit. Nemlig at mine båtar er dei finaste i heile verden. Så det så. :yesnod:

Forresten dospen du bør i alle fall ikkje snakke. Viss den båten du har bilete av er din så ville eg ha :puke:

Den tenke eg satt

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Forresten dospen du bør i alle fall ikkje snakke. Viss den båten du har bilete av er din så ville eg ha :puke:

Den tenke eg satt

Et sånt innlegg til så ønsker jeg å få lært meg muligheten til å sperre innlegg fra ekeltmedlemmer....

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

- jeg var på Aker brygge på lørdag, og så på den utenfra) ( Det var ikke så mange andre som lignet.)

Den så da ut til å bære alderen med stil. Det må da bli en fin bobåt. Om den er vakker eller ei har jeg ingen formening om, men den synes uansett å være en uhyre fin båt hvis man skal benytte mye tid der.

- Hadde jeg fått lov til å realisere drømmen om å bo i båt hadde jeg iallefall vurdert den.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...