Jump to content

Bytte fra Volvo skillediode til Agro FET, er det plug and play?

nomen

Recommended Posts

Jeg har bestil enAgroFET batteriskiller, og tenker å skifte ut den fra VP som står der idag.

Det ser jo rimelig "plug and play" ut, men Agrofet har en egen "energiser" utgang som skal/kan kobles til tenning/punkt 63 på dynamo.

Må dette gjøres når det er en D4 motor i Saga 315???

Er det noe annet en bør tenke på.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Så lenge det står en skillediode der i dag skal det bare være å kople til ArgoFET med samme kabler. Eneste forskjell er at ArgoFET må ha egen tilkopling til minus (tynn ledning til egen stift for kabelsko merket med ‘jordsymbol’ mener jeg). Energize-utgang er for dynamoer som krever spenning på B+ for å starte så den kan bare stå ubrukt da dynamo på en D4 ikke trenger dette (har koplet opp på flere D6 uten).

Så det du sier @Fantino, er at når båten er levert med VP skillediode originalt, så er ikke B+ kabelen fra dynamo lagt til starteren, men går direkte til skillereleet?

Slik skal det vel være uansett om det er skillediode fra VP, eller denne Agrofet saken, da de i prinsipp fungerer på samme måten?

Den tynne minusen fra Agrofet, trekker man vel bare ned til minusen på ett av batteriene?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev On 1.6.2023 at 9.06:

Så det du sier @Fantino, er at når båten er levert med VP skillediode originalt, så er ikke B+ kabelen fra dynamo lagt til starteren, men går direkte til skillereleet?

Slik skal det vel være uansett om det er skillediode fra VP, eller denne Agrofet saken, da de i prinsipp fungerer på samme måten?

Den tynne minusen fra Agrofet, trekker man vel bare ned til minusen på ett av batteriene?

Vis hele sitatet  

Slik må det være ja, og har vært på de par tre båtene jeg har byttet fra VP skillediode til ArgoFET i, men smart å dobbeltsjekke da en ser mye rart som er installert originalt også. Med B+ til batteri via starter så får jo hverken skillediode eller FET-skille noen funksjon.

Den tynne minusen kan trekkes til batteri minus eller hvilket som helst annet sted som alltid har minus (normalt alle steder men noen båter har jo hovedbrytere på minus).

Som nevnt i annet innlegg bør denne legges ordentlig slik at den ikke løsner helt av seg selv da ArgoFET i så fall vil ‘stenge’. Men det gjelder jo alle batterikablene også. Om en skal fintenke på dette ville jeg heller sett på hvor hovedbryterene er plassert. Om de isolerer dynamo fra batteri om de opereres mens motor går er nok det en større risiko ift at dynamoen kan ‘miste last’ og skades. Egen ladekabel til batteriene og hovedbrytere på forbrukskurser må vel være sikreste alternativ. 

Prinsippet er vel ikke helt likt, da det er mye lavere spenningsfall, og dermed mindre behov for å steppe ned spenningen til startbatteriet.  Det er også aktiv elektronikk som krever strømforsyning, slik at denne minustilkoblingen som nevnt over blir kritisk om startbatteriet inngår. Med mindre man har en dynamo som krever 12V på B+. Det er antagelig en sikkerhetsfunksjon. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...