Martine29f Startet 1.Juni.2023 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2023 Begynner etterhvert å bli dyrere å kjøpe bunnsmørning enn konjakk jo. Har ei bøtte med dette stoffet og tenkte i mitt stille sinn å bruke dette som bunnsmørning dvs male opp vannlinja samt litt flekking i år. Hva tror dere sjørøvere, blir dette "catastrof" eller duger dette stoffet? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2023 Det er en maling beregnet som toppstrøk over vannlinjen. Helt greit i ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 1.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2023 Takker til deg "skaptrønder" men hva tror du skjer hvis jeg nå allikevel finner på å gjøre dette. Jeg har ikke bunnsmørt på ca 5 år, ser ingen grunn til det. Og vannlinjen er jo allikevel for det visuelle... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2023 Ligger du i sjøen, gror det som vanlig når det ikke brukes bunnstoff. Hulda har samme maling utvendig. Over vann. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2023 Kjøp bunnstoff, ikke tull med maling under vann! Ikke rett sted å spare. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
alfaalfa Svart 1.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2023 Om du ikke skal ha bunnstoff så er vel tape på vannlinjen raskere. Og å klaske maling der det ikke er bunnstoff er ikke noe vits i. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2023 Dette blir totalt katastrofe. Dette er en 2-komponent maling som også trenger herder for at malingen skal tørke. Den vil heller ikke feste seg til bunnstoff, om du hadde plan om å male dette utenpå bunnstoffet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2023 Martine29f skrev for 19 timer siden: Begynner etterhvert å bli dyrere å kjøpe bunnsmørning enn konjakk jo. Jo da, literprisen er nok høy, men for vår Saga 27 går det ikke med mer enn en 0,7 liters boks hvert år da jeg kun flekker over der det er tynnslitt og litt i vannlinjen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Martine29f Svart 2.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2023 Takker for advarsler. Båten er idag bunnsmurt med...bunnsmørning. Da får jeg heller bruke nevnte maling på et ståltak som begynner å bli litt brunt tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2023 Støtter den. Bra maling over vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 2.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2023 Husk å bruke herder Hempel Curing Agent 95370 (komponent B). Ellers er det riktig som påpekt her at polyuretanmaling ikke skal brukes som bunnstoff. For det første så vil løsemidlene i malingen føre til at gammelt bunnstoff løses opp og blander seg i miksen, og du får potensielt en grøt som aldri herder. For det andre er polyuretan ikke rett produkt under vann. Skal du male (etter å ha pusset bort alt bunnstoff), så må du bruke epoksy. For det tredje har vanlig polyuretan ingen effekt som bunnstoff. All potensiell groe vil feste seg nokså umiddelbart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.