Jump to content

Vanntett plugg i dusjvegg (glassfiber) i båten for å skjule skrue

Morten_L

Recommended Posts

Kanskje dagens merkeligste spørsmål :giggle: men har kjøpt tv som skal monteres så flush som mulig på hovedskottet i salongen. (Samsung The Frame 32") har lys til å bruke gjennomgående maskinskruer fra andre siden av skottet inn i skruehullene på baksiden av tv'en så den blir hengende helt inntil skottet som et bilde og ikke ramler ned om jeg seiler hardt i litt sjø.

Kabelen fra tv'en får jeg trekt skjult gjennom skottet.

Tenker å Montere den her:

Screenshot_20230602_093307_Facebook.jpg.4e89a38e880d91388867f717d9d509e6.jpg

Utfordringen er at to av skruene da må skrues inn fra dusjen på fremre bad. Der er det naturligvis fuktig til tider :diving:

Hele badet er laget i glassfiber med gelcoat. 

Lurte på å borre hull i glassiberen mot hovedkortet, skru maskinskrue gjennom skottet og inn i festeskruene på tv'en for så og plugge hullet med en slik propp (https://www.elektroimportoren.no/blindplugg-m16x1-5-polyam/1254774/Product.html med butyl eller sika rundt for å holde vannet unna

Proppen:

picture.jpeg.65444c0342fb8a76eef2f6967f2247b9.jpeg

Badet fremme:

Screenshot_20230602_093014.jpg.87cce4949ae300e6cf4fef5fac2c4c39.jpg

Hva tenker dere, vil det holde tett?

J-Å skrev 18 minutter siden:

Det tror jeg går bra. Men tror jeg ville valgt en "dytt inn" plugg hvis det er for tynt til å lage gjenger. Eller på en eller annen kreativ måte få den tilhørende mutteren limt fast på innsiden.

Det kan kanskje være bedre ja. Vurderer å forsøke å gjenge opp glassfiberen for å få bedre heft kombinert med butyl eller sikaflex. 

index skrev 15 minutter siden:

Hva med å bruke rustfrie vognskruer, med sikaflex under hodet? Eller er dusjveggen for svak til å holde TV'en?

Det kunne fungert, men dusjveggen har noen millimeter avstand til kryssfinerskottet bak så da vil det bli bul innover rundt boltene 

Gullfisk skrev 1 time siden:

Kan du ikke sparkle hullene med gelcoat i samme farge?

Jo, sånn sett mulig. Da må jeg i tilfelle slipe, støpe med duk og så sparkel samt sy jeg ikke har muligheten til å demontere TV'en uten å borre opp på nytt

index skrev 55 minutter siden:

Det går ikke an å demontere dusjveggen da? Så får du et helt usynlig resultat?

Dessverre, hele badet med vegger og dørk er en sammenhengende modul som er montert før dekk og skrog er støpt sammen

Lazyjack skrev 3 minutter siden:

Hvorfor ikke bruke rustfrie maskinskruer og kjøpe hvite plasthetter til å ha over skruehodet på siden som vender inn mot badet. 

Kan fungere, men usikker på hvor fuksikkert det er. Samt at det er 1/2cm eller så mellomrom mellom glassfibermodulen og kryssfinerskottet på innsiden så det vil buler inn rundt skruene

Hvor tykk er kryssfineren bak TV’en? Ville ha vurdert en brakett med større areal og flere skruehull framfor gjennomgående, forutsatt kryssfiner av grei tykkelse. Fordeles skruene ut over og du forborer tilpasset skruene du bruker blir festet mer enn sterkt nok, og du slipper styre med gjennomgående skruer, dekkende propper og tettemidler.

Hadde lignende problemstilling selv da jeg skulle montere TV om bord. Skottet mellom salongen og dusjen/dassen er hos meg av 18mm kryssfiner av grei kvalitet. Valgte da å heller kjøpe en brakett for TV’en med større flate og flere skruehull enn den minste varianten som var tilgjengelig. Brukte helgjengede treskruer med lengde 25mm, tykkelse 5,5mm. Inkludert tykkelsen av braketten stakk skruene da 18-19mm gjennom hos meg. Forboret med 4mm bor 16-17mm inn i skottet for maksimalt styrke. Uten forboring (lik smaleste stammen på skruen) vil skruen bare knuse trefibrene og dermed gi dårligere hold enn ved forboring med passende dimensjon. Kan med mine godt over 0,1 tonn egenvekt henge meg i braketten uten at den rikker seg en kvart millimeter. Mer enn sterkt nok for TV’ens del, den henger fremdeles godt, selv etter turer i grov sjø.

Hakkannen skrev 33 minutter siden:

Hvor tykk er kryssfineren bak TV’en? Ville ha vurdert en brakett med større areal og flere skruehull framfor gjennomgående, forutsatt kryssfiner av grei tykkelse. Fordeles skruene ut over og du forborer tilpasset skruene du bruker blir festet mer enn sterkt nok, og du slipper styre med gjennomgående skruer, dekkende propper og tettemidler.

Hadde lignende problemstilling selv da jeg skulle montere TV om bord. Skottet mellom salongen og dusjen/dassen er hos meg av 18mm kryssfiner av grei kvalitet. Valgte da å heller kjøpe en brakett for TV’en med større flate og flere skruehull enn den minste varianten som var tilgjengelig. Brukte helgjengede treskruer med lengde 25mm, tykkelse 5,5mm. Inkludert tykkelsen av braketten stakk skruene da 18-19mm gjennom hos meg. Forboret med 4mm bor 16-17mm inn i skottet for maksimalt styrke. Uten forboring (lik smaleste stammen på skruen) vil skruen bare knuse trefibrene og dermed gi dårligere hold enn ved forboring med passende dimensjon. Kan med mine godt over 0,1 tonn egenvekt henge meg i braketten uten at den rikker seg en kvart millimeter. Mer enn sterkt nok for TV’ens del, den henger fremdeles godt, selv etter turer i grov sjø.

Tror skottet mitt er ca samme tykkelse. 

Er bare litt vanskelig av meg noen ganger :giggle:, alt av andre bilder i båtem og sånt har jeg hengt opp  med bildeopphengstape med borrelås så det kan fjernes. Hadde ikke så lyst til å lage flere hull enn nødvendig i et helt og pent skott i tilfelle jeg ombestemmer meg og vil fjerne tv'en. 4 propper på badet kan jeg leve greit med. Og 4stk 5mm  hull i skottet går nok å skjule. Men klart enklere som du skriver!

lang-sommerferie skrev 6 minutter siden:

Morten, sett det på plass, sleng litt sika i hullene, så sier du ifra når du er innafor en 50nm omkrets iløpet av sommeren, så støper jeg det igjen og legger på litt gelcoat :) 

Vi skal til Sverige en tur i sommer så mulig vi kommer innenfor 50nm av deg på vei hjem :thumbsup: kanskje gjøre det sånn

Hvis det blir sånn, så tett med silikon. Det er mye lettere å fjerne når jobben skal gjøres :) 

jeg ser du har luke i taket, da stikker vi bare støvsuger slangen ned der, teiper igjen sprekkene rundt døra, sliper og støper, tar ett par øl i herdetiden, så sliper vi litt mer og legger på gelcoat, så ett par øl til, så siste sliperunda og litt rubbing :) 

lang-sommerferie skrev 21 minutter siden:

Hvis det blir sånn, så tett med silikon. Det er mye lettere å fjerne når jobben skal gjøres :) 

jeg ser du har luke i taket, da stikker vi bare støvsuger slangen ned der, teiper igjen sprekkene rundt døra, sliper og støper, tar ett par øl i herdetiden, så sliper vi litt mer og legger på gelcoat, så ett par øl til, så siste sliperunda og litt rubbing :) 

Får tygge litt på det. Men godt mulig det seiler opp som beste (og hyggeligste) alternativ

Hakkannen skrev On 2.6.2023 at 15.29:

Gikk for din løsning @Hakkannen

Er 18mm kryssfiner, og knappe 5mm glippe mellom baksiden av kryssfineren og glassfibermodulen som er badet fremme så jeg klarte å trekke kablene skjult mellom der.

Ble fornøyd med resultatet, men som alt annet tok det jo evig lengre tid enn jeg hadde tenkt :giggle:

Ferdig resultat med junior i kajak som pausebilde

20230608_160015.jpg.71541c43a46aa510b3fd619250a8f4fa.jpg

Nøye måling før jeg turte å borre

Screenshot_20230608_160353_Gallery.jpg.6c23d9eec26b0516c64d5fa6b1315751.jpg

Kabeltrekking er alltid gøy i båt.....

Screenshot_20230608_160342_Gallery.jpg.809b1c595c2df3b3c76796f85ef96f14.jpg

Screenshot_20230608_160337_Gallery.jpg

Hakkannen skrev for 2 timer siden:

Ble seende riktig bra ut @Morten_L:thumbsup: Kan ikke se for meg annet enn at TV'en henger mer enn godt nok med den løsningen!

Takk! Nei, den går nok ingen steder :smiley:

Jannmar skrev for 1 time siden:

18mm kryssfiner!

Du har jo feste til tusen.

tenker også det ja

Fantino skrev 56 minutter siden:

Tenkte også på det. Noen sånne i passe dim og de kunne bli kombinert TV-oppheng og løftepunkt ved slipping 😜

NOK14.16  30% Off | 10pcs/20pcs M6 M8 M10 Zinc Alloy Iron Inside Carbon Steel Hex Socket Drive Insert Nuts Threaded For Wood Furniture
https://a.aliexpress.com/_mPP5836

De så kjekke ut! Greit å notere seg til evnt andre store ting som skal festes i skott. (Båten veier drøye 10 tonn så tror jeg feiger ut og går for løftestropper :giggle:)

@larshans1 dessverre kun 220v så jeg har koblet den til inverteren. Tv'en har en kabel til en "black box" der alt annet kobles til inkl strømtilførsel. Mulig jeg åpner den etterhvert og ser hva strømforsyningen inni gir ut, om det er en fornuftig spenning kan en jo f.eks koble på en step up converter til spenningen den bruker i stedet for løsningen jeg bruker nå.

Utvalget i 12v tv'er er jo høyst begrenset, så da ble det denne løsningen i stedet :smiley:

larshans1 skrev for 1 time siden:

Ja, er vel Finlux som er regjerende på 12V markedet...

Reklamerer med et forbruk på kun 19W...

https://www.hyttetorget.no/finlux-32-led-tv-uten-dvd

Stemmer, men med dybde på 6,6cm mot The Frame med 2,47cm ville den ruvet mye mer på skottet. Finluxen har også mye dårligere oppløsning så den var ikke aktuell for oss. Vi ser lite på tv så noe mer forbruk med inverter kan jeg leve med.

En bonus er at jeg kan speile kartplotteren så jeg har 32" plotter som sees godt både fra cockpit og under dekk (Bilde tatt med litt salt på linsa fra cockpit)

20230610_134444.jpg.cda6907774cb6779941d94eec96a46df.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...