Jump to content

Tips til maling/lakk til camper i glassfiber

haakonschj

Recommended Posts

Hei!

Har ein kvit camper til pickup som treng litt pleie. Falma i lakken og med ein del små sprekker av hårstråtjukkelse. Straume minicab, støpt i glassfiber på slutten av 80talet. Eg har også lappa ein god del hol frå 3mm til knappenålsstørrelse med gelcoatsparkel. Primært på taket. 

Eg er innforstått med at ein grundig jobb og godt forarbeid er tingen, men eg har lite tid til rådighet vidare i år. Det eg lurer på er kva de tenker eg kan lakke båten med i år?  Gjerne noko som vil gje eit veirbestandig hold i år og godt utgangspunkt for vidare arbeid til neste år? Snapchat-1560846757.jpg.c187f3bf51efc06ef023421ca6d9c0da.jpgSnapchat-1560846757.jpg.c187f3bf51efc06ef023421ca6d9c0da.jpg

For å fjerne/impregnere små krakkeleringssprekker i gelcoat (altså polyesterbasert overflate, som en form for plast) har jeg god erfaring med å tynne den tokomponente polyuretanmalinga til Biltema noe første strøket, for så å påføre et strøk og to ufortynnet til slutt. Jeg har brukt rulle, noe som innebærer heftig jobb mens det står på siden lakken får overflatehinne relativt fort, dermed må man ha en plan for hvor man skal rulle, og rulle som bare juling når man først setter i gang. Hvis man ruller over halvtørr overflate vil det kake seg til og overflaten blir ujevn. Men med litt øving kan du få til overflate tilnærmet sprøytemalt.  

Det finnes polyuretanlakker som er langt bedre å jobbe med og flyter jevnere ut enn Biltemas variant, men den er i alle fall noenlunde rimelig.

Etter herding blir overflaten hard og ganske så ripebestandig. Kan sammenlignes med en form for grov billakk. Lakkerte dekk og enkelte luker med Biltemas polyuretanmaling for flere år siden, overflaten holder seg fremdeles bra, og har tålt mekanisk slitasje godt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...