Sagen Startet 4.Juni.2023 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2023 Hei, jeg ser Mercury 40HK Pro, 50HK EFI og 60HK EFI har samme motorvolum ( 995cc ). Hva pleier og utgjøre effektforskjellen? Husker tilbake i tid at man med enkel fix forvandlet en 9.9HK til 15HK. Er det noen her som driver med tuning av båtmotorer? Eller er løsningen enkel innen båtverden og bare bytte til større / mere effektsterk motor. Mvh Frank Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2023 går sterkt ut fra at hovedforskjellen er programmering av ECU. sjekk http://www.lundinsmarin.se/ Noen motorer kan feks også ha restriktor, feks i innsuget. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
JRK Svart 4.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2023 Mercury 10, 15 kg 20 HP EFI, har omså samme volum For å få 15 HP må en vireblokkering på gassvire fjernes For å få 20 HP må en plombering i forgasser fjernes, samt bytte av ECU Sitér dette innlegget Link to post
Sagen Svart 4.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2023 Hei, takk for svar. Har selv en Mercury 30HK EFI 2015 model. Det er vel den største innen det stammen, 40-50 og 60 er samme. Garantien er vel snart ute på den så kansje litt klåing etter hvert. Forventer ikke noe dramatisk men artig og prøve litt, porting av topp, øke kompresjon, kamaksel feks. Kontakte Lundismarin ang evt ecu uppgrade/tuning. Frank Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 4.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2023 Sagen skrev 1 time siden: Hei, takk for svar. Har selv en Mercury 30HK EFI 2015 model. Det er vel den største innen det stammen, 40-50 og 60 er samme. Garantien er vel snart ute på den så kansje litt klåing etter hvert. Forventer ikke noe dramatisk men artig og prøve litt, porting av topp, øke kompresjon, kamaksel feks. Kontakte Lundismarin ang evt ecu uppgrade/tuning. Frank Så du er villig til å bruke 20k for og få 10hk mer ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2023 Det forenkler produksjonen å kunne levere samme motor i forskjellige effekttrinn, så det har vært gjort nesten siden tidenes morgen. Både til lands og til vanns. Enda enklere ble det for 15-25 år siden da alle motorene etterhvert fikk elektronisk styring og innsprøytning. Mange kan relativt enkelt omprogrammeres til høyere effekt, noe bl.a. Lundins Marin i Sverige har bedrevet i en mannsalder snart. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.