Jump to content

Uttern D77 2019 tips , enkle spørsmål


Chrisert

Recommended Posts

Go dag kjære båt folk ..

Nettopp kjøpte meg en d77 , har noen enkle spørsmål :) 

 

1 . Toalette er manuel , men funker dårlig

heter den vann fra ut siden ? Eller må jeg fylle på vann ?
Ser jeg en tank water på høyreside , waste og bensin på andre siden


2. Er det 2 tanker til wallas ?
Ser jeg har 2 tanker passasjer sete 1 er det spyleveske andre er jeg usikker på  

 

Link to post

Toalettet tar inn sjøvann. Kran for vanninntaket er under den løse dørk-plata like på utsiden av toalettet. Tank wather er påfyll av ferskvann, for vask og dusj. På babord side, wast, er sugetømming av kloakk. "Normal" rømming skjer ved å åpne kran under lokk, under babord benk, for så å trykke inn knapp "waste" i sikringsskapet. 

 

Det er to tanker til Wallas. For koketoppen så er det rank i skapet under vasken. For varmeapparatet er det tank under passasjer-setet. Den lengst mot babord. Tanken mot senter under sete er spylervæske. 

Link to post

Det er et slikt

https://www.maritim.no/jabsco-toalett-manuell-std-bolle

Du finner manual under det navnet. 
 

Er det ny båt?

 

Hvis brukt, sjekk at tanken er tømt. Tanken er liten. Lett å overfylle på en dag hvis det er flere ombord som ikke har forstått hvordan denne pumpen fungerer. 
 

Pumpa skal gå relativt lett. Flippes hendelen på pumpa ut mot babord, så pumper den kun ut. Du kan sjekke dens funksjon med å helle litt vann i bollen, og se det pumpes ut. 
 

Flippes hendelen mot senter, så pumpes det også vann inn fra vannintaket under båten. For at det skal funke så må kran på inntaket være åpen. 

Link to post

Siste trinn på hovedbryter er til nødstart om startbatteri svikter, kobler sammen start og forbruksbatteri. Er ellers VSR som tar seg av sammenkobling ved lading automatisk. Så til vanlig bruker du bare hovedstrømbryteren til av-på, kun til nød at du trenger siste steget. 
 

På min D70 var toalettet nesten ikke brukt, så her måtte stempelet smøres litt opp. Fungerer utmerket nå 👍🏻

 

 

Link to post
  • 3 uker senere...
Chrisert skrev 34 minutter siden:

Hei , ser ut som jeg fått tømt den ..

Det var nok på tid , ser ut som det litt kloakk vann i det romme hvor ventilen sitter .. Kan jeg kaste inn 2 bøtter med vann ?
For det renner vel ut ? 
nå lukter det veldig 

Det hjelper nok ingenting å kaste vann ned der… 

 

Kloakk-tanken ligger under babord benk, helt akter. Når kloakken renner over, så har det kommet fra tanken, og rent ned i kjølsvinet, og frem hvor du ser det under dørken. Kloakkvann er god grobunn for bakterier, og hvis ikke det blir reint, så blir det mugg og dårlig lukt. 

For å få det rent må du begynne bakfra. Det sitter også noe skumgummi rundt slangene fra tanken, de lukter nok heller ikke bra.. Tanken kan løsnes med å løsne på en rem som den er festet med. Når du har funnet frem så anbefaler jeg en hageslange, oppvaskbørste, og spray med klorin wc-rens. Spray, skur. Kan også være smart å løsne/skifte kullfilter som sitter på lufteslangen fra kloakk-tanken, for så spyle gjennom lufteslangen for å se den er åpen. Når du spyler, så renner vannet ned i kjølsvinet. Det er lensepumpe som vil pompe ut. 
Det er også en luke i bakkant av stikk-køya, under der er også lensepumpa, rengjør også det området. 
 

lykke til.. 

Link to post

Virker som den renover med avløps kloakken .

 

Så det er ikke noe farlig fylle på med en del vann ved den stenge ventilen rommet rett ved do døra ? 

Det vann vil renne da nedover til lense pumpa som du sier ? 


Bare liker være helt sikker før jeg gjøre noe her, som jeg vil angre på :) 

 

Ganske teknisk anlagt av meg , men første båt jeg har eid 👍

Tusen takk for hjelpe så langt foresten , sett veldig pris på det .

Link to post
Chrisert skrev 51 minutter siden:

Virker som den renover med avløps kloakken .

 

Så det er ikke noe farlig fylle på med en del vann ved den stenge ventilen rommet rett ved do døra ? 

Det vann vil renne da nedover til lense pumpa som du sier ? 


Bare liker være helt sikker før jeg gjøre noe her, som jeg vil angre på :) 

 

Ganske teknisk anlagt av meg , men første båt jeg har eid 👍

Tusen takk for hjelpe så langt foresten , sett veldig pris på det .

Det er ikke farlig å skylle fra luka ved toalettet, men du vil ikke løse problemet med dårlig lukt på sikt. Men kryp inn i stikk-køya, og se ned på lensepupa, det samler seg en del vann der, som pumpa ikke får med seg. Bruk klorin så godt du kan. 

 

Alltid spennende, og litt utfordrende med ny båt. Disse båtene ble jo levert uten bruksanvisning, så en del å sette seg inn i. 

 

God sommer.

Link to post
 

Hei igjen 

Nok et spørsmål 

sitter forbruks batteri på styrbord eller babord side ? 
Skal bytte forbruks batteri , men blei litt usikker på hvem som er hvem 

når du ser ned i batteri romme mot motoren har man et batteri venstre med flest kabler og en BeP digital volt 

Ja, forbruks-batteriet er på styrbord side. 

Link to post
 

Min var på babord side .

Den bep digital hvordan virker den ? 
Er det sånn når start batteri når en spenning på 13.4 v før den starter lade forbruks batteriet ?
Tenker da når man kjører med motor  

I henhold til kobling -skjema, og i min båt, så er forbruk på styrbord, og start på babord. 

Var det et forbruksbatteri du så på babord? Eller har du konkludert med at det er der forbruksbatteret står? Har hørt om båter som har hatt forbruksbatteri på posisjonen til start-batteriet. Feilmontering fra leverandør. Har du et multimeter så er det lett å sjekke. Sjekk spenning på batteriene, når motor ikke sviver, start koketoppen, da ser du hvilke batteri som får spennings-fall.

 

Motorens lading er koblet til startbatteriet. Korrekt som du sier, når startbatteriet når 13.4 så åpner det for lading av forbruksbatteret. Når forbruksbatteret når 13.4, så starter lading av batteri til bau-thruster. 

Link to post

Hei , 

Ser ut som jeg omvendt av deg .

Tok av rød /plus til styrbord batteri , da er det helt død for starte motoren .

problemet mitt er at den BeP digetale bare blinker rød fort .

Det vil si at spenning er for høy eller lav 

målt start batteri 12.9 og forbruk 13.1 

 

Den vil ikke lade forbruk batteri over motoren som er problemet .

 

Tips 

 

Link to post
Chrisert skrev for 3 timer siden:

Hei , 

Ser ut som jeg omvendt av deg .

Tok av rød /plus til styrbord batteri , da er det helt død for starte motoren .

problemet mitt er at den BeP digetale bare blinker rød fort .

Det vil si at spenning er for høy eller lav 

målt start batteri 12.9 og forbruk 13.1 

 

Den vil ikke lade forbruk batteri over motoren som er problemet .

 

Tips 

 

For å starte motoren så må begge batteriene være tilkoblet. I henhold til koblingsskjema så er babord batteri startbatteri, og styrbord batteri forbruk. Motoren er koblet til begge. Motoren bruker strøm fra forbruksbatteriet motorstyring. Dette er for å forsikre stabil spenning under oppstart. Det blir jo et spenningsfall på startbatteriet under oppstart. Dette vil være ugunstig for motorens elektronikk. Av den grunn fikk du ikke start når forbruksbatteret var frakoblet. 

 

Når målte du de nevnte spenningene? Rett etter du stengte av motor tenker jeg? 

 

Det som er normalt er en hvilespenning på ca 12.6-12.8. hvilespenning måles etter at motoren har vert avslått noen timer. Hvilespenning på startbatteriet er det du ser på motor instrument når du slår på tenningen, eller målt rett på startbatteriet med multiinstrument. 

Hvilespenning på forbruksbatteri kan du enten måle rett på batteri, eller et multi-instrument i 12 v uttaket ved førerplassen. 

 

Etter start er normal ladespenning 14,2-14.4. Du ser det lettest på motor instrument etter start. Mulig du må øke turtall litt for å få lading på det nivå. Spesielt hvis batteriene har vert tappet ned. For å øke turtall kan du trykke på "Trottle only" på gasshåndtaket. Etter relativt kort tid vil du se normal ladespenning også på forbruksbatteri. Og etter hvert også på batteriet for bau-thruster under senga. 

 

Hva slags ladespenning har du? 

 

Kobler du til landstrøm så får du batterilader også. Ved normal operasjon kan du se det samme. Ladespenning på 14.2-14.4. Når batteriene er fulladet så går laderen over til "float". Kan sees som en spenning på ca 13.3. 

 

Det har vel vert noen problemer med at de BEP releene svikter. Ellers har jeg ikke bedre tips å se til at kontakter på batteriet er festet bra. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...