Jump to content

Raymarine Axiom viser kun kart som nord opp

HiWard

Recommended Posts

Håper noen på forumet kan hjelpe ettersom dette sakte, men sikkert, driver meg til vannvidd ?

Min Raymarine Axiom 9 (fabrikkresatt og nyeste oppdatering) nekter å vise kart som noe annet enn nord opp. Jeg har forsøkt å endre dette til baug opp og kurs opp, skrudd av sync med andre views, men det spiller ingen rolle, kartet vises nord opp, uansett innstilling og fart på båten.

Plotteren står i et nmea-nettverk med en Fusion mediaspiller og et Volvo Penta Easyconnect motorinteface, samt en P58 svinger tilkoblet på med egen kabel.

Har googlet problemet og sett at dersom man har diverse radar og kompass montert kan det bli konflikter, men jeg har ingenting av dette, kun innebygd gps på plotteren.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

torkelmj skrev 2 minutter siden:

Du skriver ikke om dette er forsøkt med båten i bevegelse? 

Han skriver da uansett innstillinger og fart på båten. Så da må vel båten i være i bevegelse tenker nu jeg.

Min Axiom 9 fryser å restarter konstant når en zoomer eller er i innstillinger. Dette kom etter oppdatering til lighthouse 4. Å Raymarine i uk fant ingen feil. Nå er den så inne for andre gang, å de i Norge finner ikke feilen heller.

Så ikke bli sjoyom det er noe bugs i lighthouse 4 som gjør dette.

Så jeg gir opp Raymarine. Går rett i trashen når den kommer tilbake. Blir kun Garmin fremover i tillegg til Orca.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Fantino skrev 24 minutter siden:

Tenkte også på det, siden den vel ikke har en retningskilde uten at båten beveger seg? Men ser nå at TS skriver uansett innstilling og fart.

Forøvrig Kudos til Raymarine for å låse den på den eneste korrekte innstillingen ??

Har hørt rykter om at finnes mennesker som foretrekker dette nord-opp-greiene ?

Til de som spurte; ja, jeg har forsøkt med båten i fart (også over 5 knop)

baatsman skrev 15 minutter siden:

Hat Axiom +. Kjører baug opp. Ikon på kart siden som gir valg. 

bruker navionics kart. Ikke lighthouse, fikk høre det ikke funket så bra. 

Kan du utdype litt? "Ikon på kart siden som gir valg". Forstår ikke den. Jeg bruker også kart fra Navionics

Fantino skrev 17 minutter siden:

Uten å ha Axiom da: kan det være at valgt bevegelsesmodus ikke tillater nord opp? Husker ikke alle mulighetene men en har vel True Motion og Relative Motion i alle fall. Bruker selv TM for å få gode trails på radarbildet. 

Ja, noen bevegelsesmodus er ikke kompatibel med alle kartmodus, men disse blir da grået ut som valg.

Baug opp fungere fint på navionics kart på Axiom. Fungerte også på lighthouse kart som jeg testet på min.

Er et symbol som endre dette ja. Men husker ikke hvordan dette ser ut. Har ikke brukt min på lenge grunnet problemer med møkka.

Raymarine support er jeg ikke imponert over heller. Kan ta tid å få noe svar der ifra.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Fantino skrev 8 minutter siden:

Men du får altså valgt andre modus som feks ‘bow up’ - det fønker bare ikke?

Stemmer. Kan velge både baug opp og kurs opp, men kartet snur ikke, det blir værende orientert nord opp.

HiWard skrev for 8 timer siden:

Stemmer. Kan velge både baug opp og kurs opp, men kartet snur ikke, det blir værende orientert nord opp.

Hmmm. Ville tatt en video av valg av modus og at kartet fremdeles er på Nord Opp når båten beveger seg i annen retning og sendt til Raymarine support. Høres jo ut som bug..

Heisan

Jeg velg kart, og får opp kartet. Når kartet er fremme, så har jeg et ikon nede på venstre side, hvor jeg kan gjøre innstillingene. Båten er 12 mil unna, så ikke lett å finne frem.

Men mener du først må inn i innstillinger, siste fane trykke på linjen som kommer frem(data......). Husker ikke helt hva den heter. Det er der du får fram ikoner, som SOG osv. Hvor du da kan flytte på de ikonene du velger å ha fremme.

Vi sees!

baatsman skrev 2 minutter siden:

Heisan

Jeg velg kart, og får opp kartet. Når kartet er fremme, så har jeg et ikon nede på venstre side, hvor jeg kan gjøre innstillingene. Båten er 12 mil unna, så ikke lett å finne frem.

Men mener du først må inn i innstillinger, siste fane trykke på linjen som kommer frem(data......). Husker ikke helt hva den heter. Det er der du får fram ikoner, som SOG osv. Hvor du da kan flytte på de ikonene du velger å ha fremme.

Ok, da er det litt klarere, takk.

• 2 uker senere...

Har observert denne oppførselen på alle turer så langt, men så har jeg også lagt merke til at plotteren bruker veldig lang tid på å få kontakt med (nok) satellitter, opptil 10-15 min i noen tilfeller. Og så slo det meg at jeg har montert plotteren i en egen boks på bestikket med en ramme i karbonfiber (se bilde nederst). Det er ikke store ramma, men det er kanskje nok til å lage krøll for GPS-mottakeren?

IMG_6876.jpg.ea263e47f805046aa2f01a4d4187d6b2.jpg

Resten av boksen er av 10mm xps og glassfiber. Det frister å prøve med en ekstern GPS-antenne (NMEA), men vil høre hva panelet her mener før jeg eventuelt legger ut for noe slikt. Plotteren viser riktig posisjon på kartet når den først får kontakt med satellittene og COG-pila peker alltid riktig vei, men det kan kanskje være så marginalt at den ikke konkluderer med at kartet kan snus, men heller viser nord opp som er default?

@HiWard om du på startskjermen trykker på jordkloden oppe til venstre og velger satellitter. Får du opp hvor mange satellitter den har kontakt med og nøyaktigheten på posisjonen.

Jeg har også en Axiom 9" som etterhvert slet med å finne posisjon. Raymarine bekreftet at gps'en på min enhet var dårlig nårnjeg sendte den inn og gav meg en ekstern Raymarine RS-150 NMEA 2000 antenne i stedet. Har fungert upåklagelig i to år nå. Så kanskje verdt å sjekke?

Morten_L skrev 6 minutter siden:

@HiWard om du på startskjermen trykker på jordkloden oppe til venstre og velger satellitter. Får du opp hvor mange satellitter den har kontakt med og nøyaktigheten på posisjonen.

Jeg har også en Axiom 9" som etterhvert slet med å finne posisjon. Raymarine bekreftet at gps'en på min enhet var dårlig nårnjeg sendte den inn og gav meg en ekstern Raymarine RS-150 NMEA 2000 antenne i stedet. Har fungert upåklagelig i to år nå. Så kanskje verdt å sjekke?

Takk for tips, det skal sjekkes. Det er eventuelt den antennen jeg vurderer å koble til.

mons skrev 23 minutter siden:

Det går mot fin sommer i nord, så løsningen er bare å sette kursen rett nordover ;-)

Hehe, ja det skulle jeg gjerne gjort. Men med hjemmehavn i indre Oslofjord jeg må noen nautiske mil sørover før jeg kan sette kursen mot nord og på veien ender jeg garantert opp på feil side av en stake...

Fantino skrev On 4.6.2023 at 21.16:

Forøvrig Kudos til Raymarine for å låse den på den eneste korrekte innstillingen ??

Helt enig! Noen faste holdepunkter må vi ha i livet!:tongue:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Morten_L skrev On 14.6.2023 at 12.24:

Jeg testet dette i dag og tok et bilde av skjermen. Kan ikke nok om dette til å vite om dette er bra, dårlig eller midt på treet.

IMG_6936.jpeg.ce0b972abc679e358b92a3294751b889.jpeg

Nesten alle båtsjappene på nett har Raymarine RS150 på salg nå, så jeg bestilte en slik så får vi se om det hjelper noe.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...