Jump to content

Raymarine Axiom viser kun kart som nord opp

HiWard

Recommended Posts

HiWard skrev for 13 timer siden:

Jeg testet dette i dag og tok et bilde av skjermen. Kan ikke nok om dette til å vite om dette er bra, dårlig eller midt på treet.

IMG_6936.jpeg.ce0b972abc679e358b92a3294751b889.jpeg

Nesten alle båtsjappene på nett har Raymarine RS150 på salg nå, så jeg bestilte en slik så får vi se om det hjelper noe.

Synes ikke dette ser dårlig ut. Min hadde typisk bare et par tre satellitter låst før jeg byttet til ekstern antenne.

Her er min nå:

20230617_115352.jpg.87396ca49d541f2d1479a8a38ee6a23d.jpg

EDIT: kom på at jeg jo har både radar, autopilot osv koblet I nettverket så min henter jo kurs fra autopilotkompasset usikker på om jeg har kurs opp uten autopilot tilkoblet. Men det skal absolutt virke uten!

• 2 uker senere...

Testet med RS150 ekstern gps-antenne. Lang raskere til å få kontakt og enda bedre nøyaktighet. Men snur kartet seg? Neida!

IMG_6960.jpeg.1b702cb68f83907775d54d9185171017.jpeg

Neste får bli oppdatering av SW, etter det er jeg tom for ideer.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

baatsman skrev 21 minutter siden:

Vet ikke om det har noe og si, men jeg bruker ikke lighthouse, navionics. Fikk høre at det skjedde mye rart ved bruk av lighthouse. Jeg har som sagt nyeste Axiom 12+. Der er det enkelt å sette baug opp. 

Jeg bruker også Navionics

• 1 måned senere...

Har nettop montert ny Axiom 9 mfd med Lighthouse 4.0 maps, har også ais700  og autopilot Evo200. Utstyret sammenkoblet i ST-ng nett. Alt fungerer utmerket og ingen problemer med baug opp. Prøvde også mitt "gamle"Navionics kart fra 2015, men fikk beskjed om at det ikke var gyldig lengre??? Kanskje det bare behøver en oppgradering???

rogeri skrev 22 minutter siden:

Har nettop montert ny Axiom 9 mfd med Lighthouse 4.0 maps, har også ais700  og autopilot Evo200. Utstyret sammenkoblet i ST-ng nett. Alt fungerer utmerket og ingen problemer med baug opp. Prøvde også mitt "gamle"Navionics kart fra 2015, men fikk beskjed om at det ikke var gyldig lengre??? Kanskje det bare behøver en oppgradering???

Beskjeden jeg fikk fra Raymarine service avdeling, var at de kun fungere med myeste oppdateringer av Navionics. Tydeligvis håper de at folk da skal kjøpe Raymarine sitt eget kart, som er billigere, mfn helt ræva i forhold til Navionics. 

Min Axiom går ut av båten så fort jeg er dikker på Radar fungere problemfrit på Orca. Aldri mer Raymarine hos meg.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

rogeri skrev 57 minutter siden:

Hva mener du er gæli med Lighthouse kartet? Fungerer utmerket etter det jeg kan se, så langt.....

Ikke i nærheten av et Navionics. Mye mindre detaljer å mye dårligere layout.

Blir kun brukt siden mitt 3 år gamle navionics ikke lengre kunne brukes med LH4. Så en kollega som hadde kjøpt LH kartet ved en feil til sin Garmin plotter byttet med meg. Orca sitt kart er jo bedre, å er hoved kartet hos meg. Da med komplett Orca system. Når er Radar også integrert hos Orca, om en har wifi radar. Så tenker at neste sesong blir uten Axiom.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev for 10 timer siden:

Beskjeden jeg fikk fra Raymarine service avdeling, var at de kun fungere med myeste oppdateringer av Navionics. Tydeligvis håper de at folk da skal kjøpe Raymarine sitt eget kart, som er billigere, mfn helt ræva i forhold til Navionics. 

Min Axiom går ut av båten så fort jeg er dikker på Radar fungere problemfrit på Orca. Aldri mer Raymarine hos meg.

Ryggmargsrefleksen min er at det svaret du fikk fra Raymarine er litt sånn typisk "oppgrader noe som ikke har noe med vårt system å gjøre, så går det hvertfall en stund før vi hører fra ham igjen". Jeg har nyeste versjon av LH, men kartet er nok ikke oppdatert siden i fjor. Får se på det, nå har jeg nesten blitt vant til nord opp.

HiWard skrev On 4.6.2023 at 21.43:

Har hørt rykter om at finnes mennesker som foretrekker dette nord-opp-greiene

Handelsflåten hadde krav til dette på ecdis. Papirkartene hadde jo nord opp. Og elektronikken skulle være mest mulig lik.

Var i ett møte med DNV. Da var det en skipper på en supplybåt, som stilte  følgende spørsmål. «På min lystbåt der har jeg mulighet for baug opp og dette er perfekt for da har jeg også radar overlat». Svaret fra DNV representanten kom. Klarer du ikke å merge dette i hodet ditt, har du ingen til på en bro å gjøre». Skipperens svar « Nå er det slik at om jeg slipper å merge dette i hodet så kan jeg bruke oppmerksomheten på så my annet som også er viktig». Etter mange år så ble dette lovlig på handelsfartøyer også. 

Nå må jeg også si at dette var en merkelig oppførsel fra DNVs representant. Vanligvis er de svært reflekterte i sine svar.

JRK skrev for 2 timer siden:

Handelsflåten hadde krav til dette på ecdis. Papirkartene hadde jo nord opp. Og elektronikken skulle være mest mulig lik.

Var i ett møte med DNV. Da var det en skipper på en supplybåt, som stilte  følgende spørsmål. «På min lystbåt der har jeg mulighet for baug opp og dette er perfekt for da har jeg også radar overlat». Svaret fra DNV representanten kom. Klarer du ikke å merge dette i hodet ditt, har du ingen til på en bro å gjøre». Skipperens svar « Nå er det slik at om jeg slipper å merge dette i hodet så kan jeg bruke oppmerksomheten på så my annet som også er viktig». Etter mange år så ble dette lovlig på handelsfartøyer også. 

Nå må jeg også si at dette var en merkelig oppførsel fra DNVs representant. Vanligvis er de svært reflekterte i sine svar.

Mulighet til å velge er jo nøkkelen her, så kan man velge det som fungerer best for seg selv. Jeg kjenner faktisk også en skipper på supplybåt og han sverger til nord opp ☝?

Jeg lærte navigasjon i marinen på MTB og vi hadde papirkart. GPS kun for posisjon, ellers tok vi peilinger.

Klart nord opp henger igjen fra papirkart tida! personlig bruker jeg kun baug opp! Det er jo helt klart mye lettere å orientere seg når omgivelsene er samme som karttet! om man ikke er enig i det er du rimelig arogant!

heldigvis kan man jo gjøre det man selv ønsker! Når det er sakt var det veldig lærerikt å lære på gamlemåten. Vi måtte jo også asjourføre alle EFS´er for hele kysten og lage nye sektorer og sånn med penn! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...