Jump to content

Trenger råd om justering av svinger på ekkolodd (Lowrance Hooked 50/200hdi

Endred

Recommended Posts

Hei! 
Har montert et Lowrance Hooked 7» kartplotter/ekkolodd i båten med 50/200 HDI svinger. Har vært ute en tur i dag, men synes det var litt dårlige bilder/mye støy/lite fisk å se på skjermen. De klare tydelige «fiskebuene» kom ikke frem. Har montert den noenlunde i henhold til bruksanvisningen, men ser at jeg har siktet etter ytterste kant på v-skroget for å treffe midt på svingeren i forhold til båtens bunn og man skal vist bruke den siden inn mot kjøl som referanse. Har litt justeringsmon på braketten så det skal jeg teste å senke svingeren litt. 

Andre forslag til hvordan jeg kan få bilder som i reklamen? Er det foresten noen valg man må gjøre i menyene som bidrar til best mulig bilde? Legger ved bilde av boltene til festebraketten som jeg støpte på hekken (mtp plassering) og noen bilder fra skjermen på dagens tur tatt når jeg lå i ro. På bilde to ser man noe som kan ligne slik det er i «reklamen».

Madamen sitt forslag til løsning var å dra ett sted det var mer fisk?

IMG_8210.jpeg

IMG_8247.jpeg

IMG_8250.jpeg

Gå inn på meny, om den står på "auto" slå av å velg "manuel", du får da antagelig opp "følsomhet" og "fargelinje", still ned følsomhet til du har mindre forstyrrelser/renere skjerm, men ikke for mye, du kan da miste det du ønsker å se, du skal ha litt "grums/prikker" på skjermen for å se det du ønsker å se, jeg ender ofte opp rundt 60-65% på følsomhet på mine Lowrance.

Du har nok noen fisker der...de røde...men alt det blå er nok "støy", enten i form av for høy følsomhet, for høy fart eller luftbobler forårsaket av propellen.

Du vil antagelig ikke se de perfekte fiskebuene...om du ikke har en tunfisk eller ei nise under båten, fisken vises ofte som prikker i ulike farger avhengig av størrelse, det eneste som gir de perfekte buene er feks om du passerer trosser eller tykke wirer, som feks forankringer til oppdrettsanlegg.

Prøv begge frekvenser å se hva du liker best.

Bruk tid på å bli kjent med ekkoloddet, du vil da "se alt klart" etter en stund....reklame å realitet er fremdeles oftest 2 forskjellige ting...desverre.

Her ett eksempel fra mitt ekkolodd (dorging etter kveite) det blå streket ved bunnen er loddet fra downriggen/agnet så ser du fisk over der.

Screenshot_20220518-200800_Snapchat.jpg

Jeg får ofte buer som ser mye bedre ut enn de i reklamen. Hvordan de ser ut er avhengig av signalkonen til svingeren, pulsrepeitisjonsraten (kalles ping rate på Lowrance og Simrad), følsomheten til svingeren, forholdene i vannet, hvor i signalkonen fisken er og mye mer. 

Stort bedre enn dette blir det ikke. 

shot 32.png

Abbor, det var fine buer, men nok også ett veldig bra ekkolodd/svinger:thumbsup:

Jeg liker de gamle Elite 5/Elite 5 Crip, er vel fordi de er like gammeldagse som meg :) men har lært meg å "lese" dem med årene.

Annonserte etter Elite 5 og "kjøpte" foresten nettopp ett til barnebarna/12år på Finn.no så de kunne se farlige partier på plotteren når de var ute på egen hånd med Pineren sin, men slumpet igjen !! over en svindler.

Annonserte som nevnt etter å fikk bilde på tlf av en Elite 5 sammen med en snusboks, klok av skade googlet jeg vedkommede, han har ett firma sør i landet, tlf nr mm stemmer, jeg betalte 20mai å siden er han borte !

Det er nå 3'je gangen jeg er ute for dette på 1år, skal ikke engang prøve å forklare humøret mitt ifht dette.

Vurderer nå faktisk å gå ut med navn, de kan ikke få holde på slik.

Skulle du kjenne noen med fornavn Michael som snuser, har ett fryktelig langt firmanavn å som kan ha en Elite 5....få han til å sende plotter mm, han vil bli minst politianmeldt.

Her bildet han sendte meg før jeg betalte.

Har du en Elite 5 så trenger guttene fremdeles en.

20230608_002820.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...