Jump to content

Lang pipe til 36mm kjølbolter?

Haveseiler I

Recommended Posts

Jeg har seks kjøbolter som alle skal strammes med 36mm bolter. Problemet er at gjengestengene er så lange at en vanlig 36mm pipe ikke er lang nok til å kunne stramme dem.

Jeg må altså få tak i en skikkelig laaang 36mm pipe. Men det finner jeg ikke noe sted.

Det er ikke plass til en vanlig fastnøkkel nedi der. En løsning er å kappe ned en fastnøkkel slik at man kan bruke hammer til å banke mutterene rundt, men da er det jo ikke så lett å få likt moment på alle. En annen løsning er å kappe ned lengden på gjengestengene, men jeg vil helst ha plass til to muttere for å låse. da blir det et sjansespill å finne riktig lengde på boltene..,

Det er vel tusenvis av seilbåter med kjølboter der ute, så det må jo finnes en løsning... Hvordan har andre løst dette?

Dersom boltane ikkje er større enn at dei går gjennom holet til skralla kan du kanskje få sveist to piper saman. Eventuelt bora holet til skralla større, og så få sveist på ein røyrstubb. To høvelege hol i den andre enden av røyret, så kan du tre gjennom eit stang slik at du får dratt til muttrane.

• 3 uker senere...

Takk for alle gode forslag!

Løsning: jeg kjøpte en vanlig 36mm pipe på Biltema og fikk en nabo til å splitte den i to og sveise på et rørstump imellom. Fungerte helt utmerket. Han brukte den metallbåndsaga som har vært på tilbud på Jula til 1495,- til å splitte hylsa, samt et pinneapparat til å sveise det sammen. Billig og enkelt. Kjekt med gode naboer!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...