Jump to content

Lang pipe til 36mm kjølbolter?

Haveseiler I

Recommended Posts

Jeg har seks kjøbolter som alle skal strammes med 36mm bolter. Problemet er at gjengestengene er så lange at en vanlig 36mm pipe ikke er lang nok til å kunne stramme dem.

Jeg må altså få tak i en skikkelig laaang 36mm pipe. Men det finner jeg ikke noe sted.

Det er ikke plass til en vanlig fastnøkkel nedi der. En løsning er å kappe ned en fastnøkkel slik at man kan bruke hammer til å banke mutterene rundt, men da er det jo ikke så lett å få likt moment på alle. En annen løsning er å kappe ned lengden på gjengestengene, men jeg vil helst ha plass til to muttere for å låse. da blir det et sjansespill å finne riktig lengde på boltene..,

Det er vel tusenvis av seilbåter med kjølboter der ute, så det må jo finnes en løsning... Hvordan har andre løst dette?

• 3 uker senere...

Takk for alle gode forslag!

Løsning: jeg kjøpte en vanlig 36mm pipe på Biltema og fikk en nabo til å splitte den i to og sveise på et rørstump imellom. Fungerte helt utmerket. Han brukte den metallbåndsaga som har vært på tilbud på Jula til 1495,- til å splitte hylsa, samt et pinneapparat til å sveise det sammen. Billig og enkelt. Kjekt med gode naboer!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...