Petter1337 Startet 5.Juni.2023 Del på Facebook Startet 5.Juni.2023 Hei glade båtfolk! 2-delt spørsmål. 1. Vi skal en tur til Daftø Camping i sommer med vår Scand Baltic (stikker vel 85cm-1m) dyp og ser på kartet (leser litt også) at noen tar innseilingen fr a strømstad på nord-vest siden av daftø camping (merket med gul linje. Dybde viser 1m mellom de to punktene, men leste også at det kan være veldig trangt vest for Daftø-Valø Noen mer erfaringer den veien, eller er man nødt til å gå timen rundt og ankomme sørfra? (grønn) På forånd takk :) 2. Mens jeg skriver her inne, vi tenker også noen netter ved Koster ( aldri vært der før) - Noen gode steder for små barn (3-8) å anbefale for noen netter? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 5.Juni.2023 Del på Facebook Svart 5.Juni.2023 Har gått der flere ganger med 1,3m dypgående, så det går fint. Den siste korte gule streken inn mot Daftø går jeg en mye større bue, mere ved den stipplede linjen. Koster Ekenes, Kyrkosund, Vettnet har alle fine strender rett ved havnen. Litt unna på Ekenes, men kjapp jolletur om du har det. Også Ramsø selvfølgelig. Sitér dette innlegget Link to post
Petter1337 Svart 5.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2023 Takk for info! Leste litt tidligere at det var litt små farer ved det første punktet men det har kanskje blitt rettet opp i? Er vel sandbunn hele veien også? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juni.2023 Del på Facebook Svart 5.Juni.2023 For ikke å snakke om Ursholmen. Det må være litt av en opplevelse, det også. Men der er det hekkanker og baugen mot land. I det hele er Koster en opplevelse for dem som ikke har vært der tidligere. Ett råd, følg med på kartet! Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 5.Juni.2023 Del på Facebook Svart 5.Juni.2023 Petter1337 skrev for 2 timer siden: Hei glade båtfolk! 2-delt spørsmål. 1. Vi skal en tur til Daftø Camping i sommer med vår Scand Baltic (stikker vel 85cm-1m) dyp og ser på kartet (leser litt også) at noen tar innseilingen fr a strømstad på nord-vest siden av daftø camping (merket med gul linje. Dybde viser 1m mellom de to punktene, men leste også at det kan være veldig trangt vest for Daftø-Valø Noen mer erfaringer den veien, eller er man nødt til å gå timen rundt og ankomme sørfra? (grønn) På forånd takk :) 2. Mens jeg skriver her inne, vi tenker også noen netter ved Koster ( aldri vært der før) - Noen gode steder for små barn (3-8) å anbefale for noen netter? Har gått det jeg kaller Strømstadkanalen mange ganger med seilbåt som stikker ca 1,85m og 17m høyde, men da er både dybde og høyde på grensen av hva som er mulig. Hold nærme Daftö-Valö, pleier å se ned i vannet og kjøre så nærme jeg tør. Er vel det området jeg har subbet mest nedi... Sitér dette innlegget Link to post
Petter1337 Svart 5.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2023 Tusen takk for svar Lars! Da satser vi på å ta den korte veien med mindre kona vil ta en omvei i sola :) Betryggende å høre at en båt på nesten 2m dyp har gått der. Syns kart infoen var svak mtp det viser 1 m Sitér dette innlegget Link to post
Petter1337 Svart 5.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2023 Takk for svar! Skal notere det :) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 5.Juni.2023 Del på Facebook Svart 5.Juni.2023 Har også gått der med (liten) seilbåt, det "subber" litt, men går fint. På Koster er det fint over alt for barn. Lei sykkel (+ evt. henger) så kommer dere rundt (På Syd-Koster). Ville lagt meg på Ekenäs. Der er https://kosteroarna.com/en/kids-summer-vacation-at-naturum-kosterhavet/ som kan være spennende. Man får også kjøpt fersk el. røkt fisk. Husk å fylle vanntanken på forhånd, det er ikke så mye vann på Koster (må bære om man går tom). Ursholmen er fantastisk, litt grumsete å komme inn men går fint. Som Hulda sier, følg med på kartet. Selsafari er spennende, men pass på hvor grenser for naturreservat går. Sitér dette innlegget Link to post
Rusken Svart 5.Juni.2023 Del på Facebook Svart 5.Juni.2023 Det er grunner ved de 2 kryssene syd for 5 meteren og sydøst for 3 meteren ved den orange svingen. Det sikreste er å følge de rosa stipla linjen godt forbi det første krysset og så holde ganske nær land i øst når du tørner sydover. Den lange gule linjen ser helt grei ut, den går klar av de to grunnene etter det trange innløpet. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 6.Juni.2023 Del på Facebook Svart 6.Juni.2023 Rusken skrev for 9 timer siden: Det er grunner ved de 2 kryssene syd for 5 meteren og sydøst for 3 meteren ved den orange svingen. Det sikreste er å følge de rosa stipla linjen godt forbi det første krysset og så holde ganske nær land i øst når du tørner sydover. Den lange gule linjen ser helt grei ut, den går klar av de to grunnene etter det trange innløpet. Slik du beskriver er slik jeg kjører også. Noen år siden sist nå, men mener å huske det stod en liten jernstang rett før det smalest rett før du kommer til Daftø Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 6.Juni.2023 Del på Facebook Svart 6.Juni.2023 Jeg går konsekvent den ruta! Det er en skikkelig fin reise. 50 fot Storebro er ikke noe problem gjennom der! Når dere først er der anbefaler jeg dere å fortsette til Råssö. Kjempekoselig rute!😃😃 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Petter1337 Svart 6.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2023 Takk Chilli! Hvor på Råssö anbefaler du da ettersom det er en "stor" øy. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 6.Juni.2023 Del på Facebook Svart 6.Juni.2023 Her er ruta jeg bruker. Ta det rolig gjennom ved waypoint 25 til 29 og 30-33. Der ruta stopper er havna på Råssö. Nyt turen! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Faxen Svart 6.Juni.2023 Del på Facebook Svart 6.Juni.2023 Du verden, det var gutt med oversikt. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Chilli Solbris Svart 6.Juni.2023 Del på Facebook Svart 6.Juni.2023 Faxen skrev 9 minutter siden: Du verden, det var gutt med oversikt. Jeg har ett krav til min båt, sånn reint bortsett fra det tekniske da, og det er at jeg skal kunne komme meg gjennom den trasèen der. Jeg synes den er så fin. På den annen side burde jeg advare mot grunne i området mellom wayoint 12 til 15 også. Mange som går på den. Men sånn rent bortsett fra det så er det sånn senk pulsen skikkelig trasè.... Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Pequod Svart 6.Juni.2023 Del på Facebook Svart 6.Juni.2023 Dette er en rute jeg har gått flere ganger med snekka, men ikke med Tresfjorden ennå. Da har jeg gått vestover via Brattebergsundet og på innsiden av Storö til Strömstad. Men planlegger å få tatt den indre ruta med Tresfjorden snart! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars Hansen Svart 7.Juni.2023 Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 Chilli Solbris skrev for 21 timer siden: På den annen side burde jeg advare mot grunne i området mellom wayoint 12 til 15 også. Mange som går på den. Men sånn rent bortsett fra det så er det sånn senk pulsen skikkelig trasè.... Det meste står greit merket i Navionics, men posisjonen er ikke helt riktig i dette området. Båten vises som regel over land ved Daftö-Valö. Mellom 11 og 12 kommer det ikke frem så godt på kartet hvor det er dypest, men det er bare å holde så nærme Daftö-Valö som mulig. Ved ditt punkt nr 32 har jeg dunket nedpå noe med min forrige seilbåt, så der er det noe mystisk. Ikke funnet noe der etter den hendelsen. Men med motorbåt så er jo ikke noe av dette noe problem Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.Juni.2023 Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 Svenska (SXK) kryssarklubben har håndtegnede detaljkart for denne leia med led streker og mye info. Det var særdeles nyttig i tiden før GPS og plotter da papirkartene viste sånn ca null detaljer for slike områder. Var mer spennede å gå gjennom der i gamle dager med 2 fritthengende akslinger. Men det gikk den gang også takket være slike kart. Skulle ikke forundre meg om de finnes et sted på nett. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lars H. Svart 7.Juni.2023 Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 Er det noe slikt du mener? Jeg har nok de skissene pluss SXK sine gamle flyfoto. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Weekendmoe Svart 7.Juni.2023 Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 Ettersom vi har hytte på Rossö har jeg kjørt der mange ganger med skjærgårdsjeep, men tar da det smale sundet inn mot lagunen. I fjor testa jeg derimot den andre ruta med ny ervervet cabincruiser etter gode tips her på forumet, og det gikk helt fint :) Var litt spent, men det var grei klaring. Stor bue i bukta der det er trangt er viktig. Grunna ser du på kart, men som nevnt lenger opp må du følge terreng da posisjon på gps ikke alltid er helt perfekt der. Er også et par grunner nærmere Rossø, men du ser dem i kartet. På daftø har de noen dockspot plasser om ikke jeg husker feil. Havna på Rossö er etter mitt totalt upartiske syn en av de fineste små havnene i området. Du kan booke plass i båser via sidene til Strømstad kommune, men de pleier være fullbooket tidlig. Rett utenfor er det longside plasser som det er mer rullering på. Og utenpå båsplasene hender det folk legger seg på utsiden, noen ganger to i bredden. Usikker på om det er helt innafor, men det er god nok plass og det plaget ikke meg som hadde båsen innenfor :) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.Juni.2023 Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 Rossø var en liten perle, særlig når det var frisk vind utenfor, bestilte plass via nett. Hyggelige folk og verdens beste jordbær. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.