Jump to content

Levetid DPH drev - snart 1000 timer, full overhaling, eller vente?

R.O

Recommended Posts

Har begynt å tenke litt på om drevet bør få en full sjekk/overhaling. DPH drev fra 2009, med en D4-300 på en 30fots båt(3500kg). If it aint broke dont fix it er jo ofte en god regel, eller skal man være frempå å ta en full sjekk. Følger øvrig serviceintervall med oljeskift etc, så tenker her på full sjekk av innmaten mm. 

Har søkt litt på dette selv, har drev fra 2013 som snart runder 800 timer.

Fant en artikkel i Båtmagasinet fra mars i fjor. De hadde kjørt ca 1700 timer, ca 200 pr år. Full overhaling som viser lite slitasje.  Vasket og satt sammen med nye pakninger. 

Tenker hvordan det brukes er avgjørende på slitasje.

Er det noe poeng å sende inn en oljeprøve til analyse?

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

1 hour ago, Blouberg said:

Tenker hvordan det brukes er avgjørende på slitasje.

Jeg har skrevet litt om det i en annen tråd her inne nylig

Hvordan det brukes er en viktig faktor. Hva slags båt og motorkombo er en annen vel så viktig en. Og vedlikehold/ kjøling på tyngre båter..

En båt som Bavaria 34/35/360 er blant de større og tyngre som går med singel D6, ofte 370. Har hørt om del drevhavarier på disse og tilsvarende tunge båter.

De Bav 34/35 jeg har kjørt har som regel vært overproppet i tillegg, dvs at de går med en propell så motoren ikke greier mer enn 33-3400 ved lastet båt litt ut i sesongen. Dette øker momentet og belastningen på drevet ytterligere i forhold til om den hadde gått med en propell som maktet ut på 3550-3600. Vesentlig raskere i plan hadde den blitt også.

Vil man forlenge levetiden på drevene i slike installasjoner, hadde jeg definitivt satt på drevdusj/ kjøler asap, ikke slurvet med oljeskift, samt vurdert å bruke 75w140 oljen  istedenfor (som D6 400 DPH drevet skal ha.).

On 5/6/2023 at 2:01 PM, sap_2000 said:

Det er ofte en sammenheng mellom komboen motor, drev og båt.

Hvis vi holder oss til VP DPH og D4/6 så ser man "ofte" premature havarier på komboen D6 350/370 og opp på tyngre båter. Dvs ofte fra rundt 6 tonn og oppover i singelinstallasjon og 12 tonn i dobbelt (som f.eks NW 420, Princess V45, Targa 46 osv).

Har som regel med varmgang å gjøre i kombinasjon med andre faktorer som bruksmønster og vedlikehold. Så tung båt med planingsterskel, en fører som liker å legge spaken i bunn kombinert med slurv med oljeskift (eller feil olje) forkorter livslengden. En drevkjøler som forer innsiden av kappen på øvre girhhus hadde forlenget levetiden betraktelig)

I lettere installasjoner, ved riktig bruk og vedlikehold er det vanlig å få ut 2500/3000 + timer før større overhaling eller bytte.

Mvh. SAP

sap_2000 skrev On 6.6.2023 at 22.34:

I lettere installasjoner, ved riktig bruk og vedlikehold er det vanlig å få ut 2500/3000 + timer før større overhaling eller bytte.

2 - 3000 timer ut av at drev hadde vært fint...?.

Jeg har et DPE drev på min Nimbus 28 DC, gått 1000 timer nå. Ingen ulyd, men merker at det kobler veldig mykt inn når jeg kobler fremover. Når jeg kobler akterover er det et markant dunk i drevet, slik det burde vært når jeg kobler fremover også?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...