Jump to content

Gammel Johnson 6 hk. Propellen går rundt begge veier, uansett gir.

Torsen67

Recommended Posts

Big Horn skrev 25 minutter siden:

Brytepinnen pleide å sitte i en gummi hylse på rorkulten sammen med splittpinnen som sikrer at propellen ikke skrur seg ut.

image.png.44be254d06ae5c0c35aba481dbd4b6a9.png

Jo, men motoren er i fra slutten av 70-tallet, så dette er nok brukt opp for lenge siden... 

Big Horn skrev On 6.6.2023 at 9.49:

Brytepinner er forbruksvare på små påhengere som blir brukt på grunt vann, og man bør altid ha med seg nye. Du kan antagelig kappe en syrefast skrue med riktig diameter intill du finner riktig brytepinne.

Problemet er at jeg ikke finner noen som selger brytepinner når jeg googler dette. Burde vel være hyllevare på de fleste båtsjapper?

En spiker kan berge deg om nøden er stor. Har brukt en del av en krok til å henge malingsspann på stigen også da den tilfeldigvis hadde riktig diameter. Den rustet opp etterhvert og ble byttet i en riktig en. Kjøpte hos en lokal forhandler.

KEH skrev for 19 timer siden:

Brukes jo på snøfresere og så hvis hvis har forhandler i nærheten så sjekk der ,Clas Ohlson har vel og noen forskjellige hvis trenger kjapp nødløsning til finner riktig.

På snøfresere brukes brytebolter med sekskanthode, gjenger og mutter. Kan ikke brukes på påhenger. 

Spiker, skrue osv kan derimot gjøre nytten som nødløsning på en liten motor. 

Vel de finnes vel både med og uten gjenger og saksesplint til låsing istedet for mutter.

Mulig de blir for grov lille motoren her var bare et forslag da ikke vet dimensjon på hull.

Er vel enklere bruke en saksesplint enn skrue , eller spiker som jeg brukte på gamle fresen .

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...