Sjøvind Startet 6.Juni.2023 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2023 Gummibåt ca 8 fot (240 cm) med dørk i kryssfiner, oppblåsbar kjøl, egenvekt ca 40 kg. Motor 3,3 hk 2T. Vil den gå i plan med to unger ombord? Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 6.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2023 Ser ikke bort fra det, men det er på grensen, antagelig. Hadde en RIB, 310 cm lang, litt tyngre (73 kg) som gikk i plan med 4 hk motor og to barn ombord. Jeg fikk den også i plan med meg alene ombord, men da måtte jeg bevege meg litt forover i båten for å hjelpe den over kneika. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 6.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2023 Vi hadde en 8 fot med 4 hk, den planet greit. Men 3,3 hk er jo litt mindre. Noen som har prøvd? Evt med 3,5? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 6.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2023 Jeg hadde 230cm gummijolle med 3,5 Suzuki. Den gikk greit i plan med meg om bord (ca 60kg). Gikk i 19knop. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
nordan family 27 Svart 6.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2023 Vi hadde Suzumar 310 rib med 3.3 hk - motoren kjøpt for at den ikke skulle plane med de minste barna i. Det planet likevel……. Sitér dette innlegget Link to post
Smyg1 Svart 6.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2023 Vi har en 280 gummibåt, har både 3,5 og 6 hk 2-takt. Ikke nærheten av å plane med 3,5hk, gjør 15 knop med 6 hk. Dette er med meg på 90kg Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 6.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2023 Hadde en aquaquick 230 (22 kg) med 5 Hk Mercury 4takt, denne planet med mine 85 kg, med litt hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnern Svart 6.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2023 Neppe, men med en unge og hvis den ungen setter seg mot midten av båten og er tålmodig, så kan den plane. Jeg greide å få en 8 fots pioner med tre hester til å plane nå jeg var barn Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 7.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2023 Da er vel motoren Mariner eller Mercury totakts..? Den er er testet mot en 3,5 Mercury 4 takter på youtube en plass. Den karen målte høyere maksfart og aks med totakteren. Den er altså ikke mye svakere enn en 4 takts 4 hester i praksis. Jeg har en sånn på min Honwave 2 meter jolle som veier ca 25 kg og er helt flat i bånn. Jeg veier ca 77. Jeg kommer ikke i plan, og flytter mye vann. Jeg tror skrogfasongen er vel så viktig som total vekt, og mener du har en bra sjans om det er V-kjøl og den ligner litt på en båt. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
steib Svart 7.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2023 Hva med å bare teste båten på vannet, framfor å synse i det vide og det brede her? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2023 Det kan godt hende du får den opp i plan, ved å surfe litt på en hekkbølge for eksempel, men jeg tror du ramler ut av plan igjen ved første hekkbølge-serie du møter igjen etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 7.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2023 To unger i en 300 suzumar rib planet med en 6hk 4 takter. Dog ikke uten veldig smart vektplassering og masse forsøk uten hell. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjøvind Svart 7.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2023 Takk for svarene! Det var en gummibåt med 3,3 Mariner som jeg vurderte å kjøpe. Heller mot å ikke kjøpe, mest pga at gasshåndtaket sitter i forkant av motor og ikke på styrekulten. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 7.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2023 Kjøpte en QuickSilver 270 med Yamaha 5 hk totakt i fjor. Den planer ikke med meg ombord(105 kg).. ungene har ikke prøvd den ennå.. den går på alkylatbensin. Mener jeg leste en plass at den bensinen ikke gir full effekt. Blir test med 98 bensin i sommer.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
J-Å Svart 7.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2023 Sjøvind skrev 28 minutter siden: ,, mest pga at gasshåndtaket sitter i forkant av motor og ikke på styrekulten. En fornuftig avgjørelse. Å ha gasskontrollen bak ryggen på føreren i en planende jolle er en ekstremt dårlig løsning. Jeg har lært opp mange barn i joller, og bare en ting som at endel elektriske påhengsmotorer har gasshåndtak som går motsatt vei skaper usikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2023 glalaks skrev 10 minutter siden: Kjøpte en QuickSilver 270 med Yamaha 5 hk totakt i fjor. Den planer ikke med meg ombord(105 kg) Ville prøvd med rorkultforlenger slik at du får satt deg litt lengre fram i jolla. Jeg, med ti kilo ekstra å bære på, klarer så vidt 13 knop (i følge Navionics på telefonen) med min Valiant 270D (rib) og 5hk Yamaha totakt. Da planer jolla egentlig ganske fint, sitter da ca. midt i jolla og kan sakke av ned til 9-10 knop på flatt vann før den faller gjennom til halvplan. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.