Jump to content

Gummibåt 8 fot med 3,3 hk - vil den plane?

Sjøvind

Recommended Posts

Ser ikke bort fra det, men det er på grensen, antagelig. Hadde en RIB, 310 cm lang, litt tyngre (73 kg) som gikk i plan med 4 hk motor og to barn ombord. Jeg fikk den også i plan med meg alene ombord, men da måtte jeg bevege meg litt forover i båten for å hjelpe den over kneika.  

Da er vel motoren Mariner eller Mercury totakts..? Den er er testet mot en 3,5 Mercury 4 takter på youtube en plass. Den karen målte høyere maksfart og aks med totakteren. Den er altså ikke mye svakere enn en 4 takts 4 hester i praksis.

Jeg har en sånn på min Honwave 2 meter jolle som veier ca 25 kg og er helt flat i bånn. Jeg veier ca 77. Jeg kommer ikke i plan, og flytter mye vann. Jeg tror skrogfasongen er vel så viktig som total vekt, og mener du har en bra sjans om det er V-kjøl og den ligner litt på en båt.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Kjøpte en QuickSilver 270 med Yamaha 5 hk totakt i fjor. Den planer ikke med meg ombord(105 kg).. ungene har ikke prøvd den ennå.. den går på alkylatbensin. Mener jeg leste en plass at den bensinen ikke gir full effekt. Blir test med 98 bensin i sommer.. 

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Sjøvind skrev 28 minutter siden:

,, mest pga at gasshåndtaket sitter i forkant av motor og ikke på styrekulten.

En fornuftig avgjørelse.  Å ha gasskontrollen bak ryggen på føreren i en planende jolle er en ekstremt dårlig løsning. Jeg har lært opp mange barn i joller, og bare en ting som at endel elektriske påhengsmotorer har gasshåndtak som går motsatt vei skaper usikkerhet. 

glalaks skrev 10 minutter siden:

Kjøpte en QuickSilver 270 med Yamaha 5 hk totakt i fjor. Den planer ikke med meg ombord(105 kg)

Ville prøvd med rorkultforlenger slik at du får satt deg litt lengre fram i jolla. Jeg, med ti kilo ekstra å bære på, klarer så vidt 13 knop (i følge Navionics på telefonen) med min Valiant 270D (rib) og 5hk Yamaha totakt. Da planer jolla egentlig ganske fint, sitter da ca. midt i jolla og kan sakke av ned til 9-10 knop på flatt vann før den faller gjennom til halvplan.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...