Jump to content

Merry Fisher 755 Marlin fra Trondheim til Frøya?

bbbb

Recommended Posts

Hei,

Jeg har fått muligheten til å låne en slik båt, og planlegger å ta den fra Trondheim til Frøya for å være ute ved kysten noen dager. I den forbindelse lurer jeg på litt lokal kunnskap om Trondheimsfjorden og utover i forhold til sikkerhet ved denne turen.

Jeg er ikke kjent med denne båtmodellen og heller ikke forholdene i Trondheimsfjorden, men besitter god kunnskap og erfaring med båt. Jeg ser at båtmodellen har CE-klasse C, altså at den ikke er anbefalt å bruke i signifikant bølgehøyde over 2 meter og vindstyrke over 13.8m/s. 

Det jeg derfor lurer på er om noen har erfaring med forholdene utover mot Frøya og kan si noe om en slik båt kan benyttes på denne turen om værmeldingen ser fin ut med vind under 8-10m/s? Eller om det fort blir ubehagelige forhold med store bølger og ruskete sjø på denne strekningen?

Hei Trondheimsfjorden kan bli sikkelig stygg i enkelte vindretninger. Det gjelder flere av fjordene på Trøndelagskysten selv om dette er innaskjærs. Vet ikke hvor erfaren du er men områdene nord for Hitra og rundt hele Frøya er ganske krevende. Utenfor frøya og områdene rundt er det ofte en del dønninger og brott. Om du har litt erfaring og følger med og kan tyde værmeldinger så går nok dette helt fint. Er det påhenger med bensin så er det lurt å orientere seg i forhold til steder å fylle. Dette er ikke sørlandet eller Oslofjorden!:tongue:

Området vest for frøya har noen utrolig flotte perler, Sula, Bogøyvær og Mausundvær, men planlegg seilas og følg med på karttet, for her ser det ut som noen har spytta snus på sjøkartet! Trondheimsfjorden er uproblematisk navigasjonsmessig, men vindretninger kan skifte fort og spille et puss.  ang vindstyrke er det avhengi hvilken retning men om vinden går i lengderetning av fjorden, eller skipsleia så kan det nok bli veldig utrivelig over 10ms. På sommeren er solgangsbrisen ganske hard på Trøndelagskysten, men ofte mye roligere på kveldene, typisk for NØ retning

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Kjenner ikke denne båten så godt, men har gått inn/ut fjorden mange ganger med båt som har samme CE klasse.

Det skal ikke mye vind til før det blir ubehagelig, men det kommer selvfølgelig an på vindretning.

Som Morten skriver så kan Trondheimsfjorden kan bli sikkelig stygg.

Rødberg(Statsbygd) og Agdenes kan det bli veldig rotete og krapp sjø pga. strømmen selv når det er lite vind.

Jeg har brukt å tatt omveien via Børøysund ved Hestvika på Hitra, der er det bensinfylling nede på brygga.(Antar at du har påhenger) Det er ca 45 nautiske mil fra Trondheim.

Derfra kan du gå endel inneskjærs, på innsiden av Utsetøya og Fjellværøya,

image.png.9e33505194575f7cf521709c4b6bf893.png

image.png.2205bf99f0e2ade9c837048ac1df8afa.png

Er det bra forhold så er det greit å gå sør for Kråkvåg og igjennom Knarrlagsund.

image.png.2dc50d31ccaf6cee980024434fde90ec.png

Dette går bra. Rask titt på yr og sett kurs. Kjør gjennom Knarrlagsund og deretter er det straka veien til Sistranda. Du nevner ikke hvor du skal hen på Frøya. Beste forhold er stort sett på kveldstid. Og med 20 knop +++ er det ikke lange tiden du bruker. Lykke til...

Kjørte fra Trondheim til knarren med skibsplast 655 for noen år siden. Ganske mye vind på tur ut. Brukte vel nesten 2 timer til stadsbygd, og ca 6 timer totalt.. 

var værst mellom flakk og statsbygd. Motvind helt til Agdenes. 

Skjær er det ikke så mye av før du nærmer deg Hitra.. 

hjemturen gikk på under 2 timer etter å ha ventet noen timer på at tåke skulle lette.

kjørte en Askeladden 475 til hasselvika en gang også. Det var kanskje ikke like smart, men det gikk jo fint. Det var ingen bensinfylling den gangen i Hasselvika, og ingen var edru der før sent neste dag(hasselvikadagen).. fikk haik til rissa for å fylle tanken?? blåste en del på hjemturen, men medvind gjorde at det gikk fint.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...