Sjøvind Startet 7.Juni.2023 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2023 Noen som har prøvd gummibåt med oppblåsbar dørk, QuickSilver Tendy Air Deck eller tilsvarende? Hvordan fungerer dette konseptet? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 7.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2023 Hadde en zodiac med oppblåsbar dørk, fungerer greit, men ikke forvent rib egenskaper. Greit for korte turer og ikke for stor hastighet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2023 Jeg har hatt Zodiac sin Cadet 260 aero siden 2015, som skal byttes til neste år i akkurat den samme arvtageren. Dette grunnet vekt i daviter og komforten det er med luftdørk. Sikker nede i båten underveis, behagelig. Jeg bruker min mye, med 6hk Honda går den fint i plan med meg og bikkja. Den er ikke like retningsstabil som de med finér eller alu-dørk, men helt ok å kjøre. Har hatt alle variantene. Merk at airdeck nok er litt tyngre å dra opp i plan enn de med fast dørk, sikkert grunnet et litt "slappere" skrog. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 7.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2023 Kjøpte en brukt QuickSilver 270 airdeck i fjor sommer. Planen med den var båt til barna for bading og læring. Roing og etterhvert motor( fulgte med en Yamaha 5hk 2takt?). så langt fornøyd. Dørken blir omtrent hard som et sup-brett og stabil og fin. Behagelig å bruke? holdbarheten virker bra, men vet jo ikke i lengden. Denne er 10-15 år og holder fint luften.. den har sånn oppblåsbar pølse i kjølen så er litt v-bunn.. og den er veldig enkel å bare rulle sammen når den ikke brukes. Ingen løse plater osv.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Elmer Svart 8.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2023 Hei. Har en Suzumar Vib med oppblåsbar høytrykksdørk. Denne er jeg veldig fornøyd med. Sitter høyt pga store pongtonger og båten fungerer helt flott i sjøen. I tillegg er det markedets letteste i sin størrelse (tror jeg). Det siste var den viktigste faktoren siden det blir mange ganger i løpet av en sesong at jolla skal trekkes opp fra vannet festet i snap-davitere. Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 9.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2023 Har en Quicksilver 240 air deck, lett sak som veier 18 kg. Et greit alternativ dersom en trenger en lett jolle for å ha på taket eller løfte opp og ned av dekk.Dørken virker stabil. Har ikke prøvd motor på denne ennå, men har erfaring fra min Honwave 320IE som veier ca 38kg. Betydelig større og stødigere båt. Denne har jeg hatt 9.9/15 hk på. Fungerer greit, men her har dørken en tendens til å bule litt innover når farta passerer 20+ knop. Fordel med oppblåsbar dørk er vekt, lettere å stuve vekk og generell håndtering samt "mykere" interiør. Sitér dette innlegget Link to post
Weekendmoe Svart 12.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2023 Byttet akkurat fra Aquaquick 270 med treplate-dørk (og oppblåsbar kjøl) til Quicksilver 300 airdeck. Foreløpig bare en kort testtur, men synes den var god å kjøre og kom lettere opp i plan enn Aquaquick`en. Sikkert delvis pga vekt og delvis pga lengde. I forhold til fleks i gulv/pontonger har jeg ikke fått pumpet opp med trykk-måler, så jeg var litt forsiktig siden jolla er ny. Litt fleks i pontonger/gulv, men lite med 6hk og det kan skyldes forsiktig pumping første gang. Aquaquick 270 med treplater veide 45kg. Airdeck`en veier 36kg, så den tok bort 9kg fra daviter selv om den er 30cm lengre, som var ett av mine mål. Ser jolla svaier litt mindre i bøylene, men har nå rom for å sette på litt større motor uten at totalvekten øker noe særlig. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2023 Sjøvind skrev On 7.6.2023 at 22.45: prøvd gummibåt med oppblåsbar dørk, Har en 11 års China gummibåt med oppblåsbar dørk, den begynte å bli klissen P.G.P. av bensin søl, sparklet hele med TEC 7 det ble brukbart fant et par ørsmå steder det lakk ut luft la på et par lag med TEC 7 med litt luft i dørken , det ble vellykket. Har hvert fornøyd med den oppblåsbare dørken. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Vittig Svart 13.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2023 On 6/8/2023 at 8:41 AM, Elmer said: Hei. Har en Suzumar Vib med oppblåsbar høytrykksdørk. Denne er jeg veldig fornøyd med. Sitter høyt pga store pongtonger og båten fungerer helt flott i sjøen. I tillegg er det markedets letteste i sin størrelse (tror jeg). Det siste var den viktigste faktoren siden det blir mange ganger i løpet av en sesong at jolla skal trekkes opp fra vannet festet i snap-davitere. Støtter denne. Har Suzumar VIB selv. Svært god i sjøen. Lett i plan med en voksen og går godt med 6hk 4takter.(så nærme RIB du kommer uten å være RIB). Alternativt VIB fra Plastimo skal også være god. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.