Jump to content

Erfaring med gummibåt med oppblåsbar dørk - «air deck» eller tilsvarende?

Sjøvind

Recommended Posts

Jeg har hatt Zodiac sin Cadet 260 aero siden 2015, som skal byttes til neste år i akkurat den samme arvtageren.

Dette grunnet vekt i daviter og komforten det er med luftdørk. Sikker nede i båten underveis, behagelig. Jeg bruker min mye, med 6hk Honda går den fint i plan med meg og bikkja. Den er ikke like retningsstabil som de med finér eller alu-dørk, men helt ok å kjøre. Har hatt alle variantene. Merk at airdeck nok er litt tyngre å dra opp i plan enn de med fast dørk, sikkert grunnet et litt "slappere" skrog.

20200617_214338.jpg

Kjøpte en brukt QuickSilver 270 airdeck i fjor sommer. Planen med den var båt til barna for bading og læring. Roing og etterhvert motor( fulgte med en Yamaha 5hk 2takt?).

så langt fornøyd. Dørken blir omtrent hard som et sup-brett og stabil og fin. Behagelig å bruke?

holdbarheten virker bra, men vet jo ikke i lengden. Denne er 10-15 år og holder fint luften.. 

den har sånn oppblåsbar pølse i kjølen så er litt v-bunn.. 

og den er veldig enkel å bare rulle sammen når den ikke brukes. Ingen løse plater osv..

8ECADE44-8774-425B-9EFB-8DCBC60CE21D.jpeg

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Hei. :smiley:

Har en Suzumar Vib med oppblåsbar høytrykksdørk. Denne er jeg veldig fornøyd med. Sitter høyt pga store pongtonger og båten fungerer helt flott i sjøen. I tillegg er det markedets letteste i sin størrelse (tror jeg). Det siste var den viktigste faktoren siden det blir mange ganger i løpet av en sesong at jolla skal trekkes opp fra vannet festet i snap-davitere.

Har en Quicksilver 240 air deck, lett sak som veier 18 kg. Et greit alternativ dersom en trenger en lett jolle for å ha på taket eller løfte opp og ned av dekk.Dørken virker stabil. Har ikke prøvd motor på denne ennå, men har erfaring fra min Honwave 320IE som veier ca 38kg. Betydelig større og stødigere båt. Denne har jeg hatt 9.9/15 hk på. Fungerer greit, men her har dørken en tendens til å bule litt innover når farta passerer 20+ knop. Fordel med oppblåsbar dørk er vekt, lettere å stuve vekk og generell håndtering samt "mykere" interiør.

Byttet akkurat fra Aquaquick 270 med treplate-dørk (og oppblåsbar kjøl) til Quicksilver 300 airdeck. Foreløpig bare en kort testtur, men synes den var god å kjøre og kom lettere opp i plan enn Aquaquick`en. Sikkert delvis pga vekt og delvis pga lengde. I forhold til fleks i gulv/pontonger har jeg ikke fått pumpet opp med trykk-måler, så jeg var litt forsiktig siden jolla er ny. Litt fleks i pontonger/gulv, men lite med 6hk og det kan skyldes forsiktig pumping første gang.

Aquaquick 270 med treplater veide 45kg. Airdeck`en veier 36kg, så den tok bort 9kg fra daviter selv om den er 30cm lengre, som var ett av mine mål. Ser jolla svaier litt mindre i bøylene, men har nå rom for å sette på litt større motor uten at totalvekten øker noe særlig.

Sjøvind skrev On 7.6.2023 at 22.45:

prøvd gummibåt med oppblåsbar dørk,

Har en 11 års China gummibåt med oppblåsbar  dørk, den begynte å bli klissen P.G.P. av bensin søl, sparklet hele med   TEC 7 det ble brukbart fant et par ørsmå steder det lakk ut luft la på et par lag med  TEC 7 med litt luft i dørken , det ble vellykket.

Har hvert fornøyd med den oppblåsbare dørken.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

On 6/8/2023 at 8:41 AM, Elmer said:

Hei. :smiley:

Har en Suzumar Vib med oppblåsbar høytrykksdørk. Denne er jeg veldig fornøyd med. Sitter høyt pga store pongtonger og båten fungerer helt flott i sjøen. I tillegg er det markedets letteste i sin størrelse (tror jeg). Det siste var den viktigste faktoren siden det blir mange ganger i løpet av en sesong at jolla skal trekkes opp fra vannet festet i snap-davitere.

Støtter denne. Har Suzumar VIB selv. Svært god i sjøen. Lett i plan med en voksen og går godt med 6hk 4takter.(så nærme RIB du kommer uten å være RIB). Alternativt VIB fra Plastimo skal også være god. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...