Jump to content

Toalett tømmer seg for vann i skåla

ronjahund

Recommended Posts

Tempest skrev for 6 timer siden:

Eg har samme fenomen, og har konkludert med at vannet renner ut igjennom inntakspumpa til sjø. Stenger eg sjøvannsventilen holder vannet seg i skåla. 

Hvor er da forbindelsen mellom spylevann og skål ? Elektriske pumper har vel en tetningsring rundt akslingen mellem spylekammer og septik-kammer ?  

Jeg har motsatt problem med manuell pumpe. Hvis spaken blir glemt  i "spyling" så fyller skålen seg. Jeg har en ganske høy sløyfe med anti-hevert å trykksiden av spylingen, så det går ikke den veien. Jeg tror det er selve stempelet som lekker. Heldigvis er kanten på skålen over vannlinjen.

J-Å skrev for 2 timer siden:

Hvor er da forbindelsen mellom spylevann og skål ? Elektriske pumper har vel en tetningsring rundt akslingen mellem spylekammer og septik-kammer ?  

Det stemmer men denne tetteringen slites veldig fort og da lekker det mellom kamrene.

Var det jeg prøvde å forklare i innlegget mitt lengre opp i tråden.

baatglede skrev 45 minutter siden:

Det stemmer men denne tetteringen slites veldig fort og da lekker det mellom kamrene.

Var det jeg prøvde å forklare i innlegget mitt lengre opp i tråden.

Ja, beklager jeg overså det. Så da er det evt. tilbakeslagsventil. Ellers ser jeg noen installerer en magnetventil, og spyler med ferskvann. Jeg har forsåvidt sjø trykkvannpumpe også, så jeg kunne tatt vann fra den.

• 2 uker senere...

Dette er en typisk TMC-svakhet. Vann inn og dritt ut drives av en felles motor med pumpeimpeller og kuttekniv for septiken på samme aksel. Mellom disse er det en svært luguber tetning på akselen. Når denne tetningen svikter vil det bli åpning for vannet i skåla mot saltvannsinntaket og sjøen. Da lekker det enten inn eller ut av skåla, avhengig av vannivået utenfor. Et annet vanlig tegn på at denne tetningen er gåen er at det kommer brunt skyllevann til å begynne med når en flusher ut dritt fra skåla.

Jeg har samme problemet med min TMC-dass. Det kommer brunt skyllevann og skåla tømmer seg når toilettet ikke brukes. Hovedproblemet er da at det stinker kloakk når jeg kommer til båten etter å ha vært borte en stund. Jeg overhalte systemet for en del år siden med et standard TMC repkit. Jeg mener å huske (?) at den omtalte akseltetningen da ikke var med i repsettet.

Noen som har overhalt i det siste og vet? Helst ville jeg kjøpt bare tetningen? Jeg kommer til å leve med dette denne sesongen, men vil ta toilettet med hjem for overhaling til høsten/vinteren.

Septik er noe dritt . . . . ! :nonod:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

cosmic skrev for 2 timer siden:

Mener den retningen ikke er med i servicekitet. Jeg kjøpte kompl.ny pumpe,og bare flyttet skålen over. Greit nok etter 8 år. Kostet ca 2000

Det er forsåvidt en god ide. Da blir det til at jeg demonterer til høsten, så har jeg god tid til å finne ut av det. Får rydde plass på hobbyloftet . .

Jeg hadde en gammel 12v tmc do som jeg byttet til tilsvarende i fjor. Biltema selger TMC. Den nye spyler nesten for bra men jeg har motsatt problem. 
Suger dårlig ut og bollen fyller seg med for mye vann. Skal prøve å stenge inntaksventil så det kommer mindre vann inn men vurderer nytt stillegående ferskvannstoalett.

Scand360CC skrev 13 minutter siden:

Suger dårlig ut og bollen fyller seg med for mye vann.

Hvis bollen fyller seg med for mye vann må det være for trangt avløp til septiktanken, forutsatt at du ikke ha et  for høyt punkt på avløpsslangen. Det høres ut som du kan ha noe som tetter i kverna allerede . . .

Jeg finner ikke noe TMC- eller tilsvarende reservedler på BT. Bare et komplett eltoilett til en ganske lav pris . .

Har også elektrisk TMC-underdel. Erfaringer så langt er at det virker driftsikkert. Ildddåpen vil være sommerferien. Har falltank og derfor ikke noe problemer med at vannet tømmer seg. Siden det er samme dimensjon og pumpe på vann inn og dritt ut, så kommer det ganske generøst med vann. Er man raus med papir, eventuelt driter mursteiner, kan det fort bli fullt i bollen. Har tenkt tanken å strupe tilførsel av vann ved å skru litt på kuleventilen, men vet ikke om dette er helt bra for pumpa. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...