Jump to content

Sy sprayhood selv

Lazyjack

Recommended Posts

Jeg har en del tommelfingre når det kommer til sying. Tenker likevel at det kunne være spennende å prøve å kopiere en eksisterende sprayhood. Båten er 28 fot så det er ikke så store greiene. 

Så lurer jeg på hvordan man best går fram?

Ser det er noen innlegg rundt emnet fra tidligere men tenker det er greit med en ny fersk tråd. 

Jeg synes det virker skummelt å sprette opp den gamle i sømmene og så klippe de nye bitene etter de gamle og sy sammen. Og hvordan gjør man med vinduene? 

Eller er fremgangsmåten en helt annen? 

Takknemlig for tips?

Det er en dårlig ide å sprette opp den gamle og bruke som mal. Dette stoffet er sannsynligvis blitt strukket og dermed uråd å brukes som mal. Lag ny mal med dampsperre plast, og klipp det nye stoffet etter disse malene, husk å legge på 15mm ekstra for sømmene. Den gamle er også fin å ha til å se på når du skal sy den nye sammen.

Se 100vis av gode videoer på sailrite.com.

Enig med Puntern, det å bruke den gamle som mal er ikke så lett, da stoffet er strukket. Har selv gjort det på 2 sprayhooder, resultatet ble kjempebra synes jeg, men blei en del gjetting på hvordan panelene skulle se ut.

Bruk gjerne den gamle som mal om du er fornøyd med den. Spenn den opp, legg byggplast over, og tegn opp panelene på plasten. Da er sjansen mye større for å lykkes.

Se som Puntern skriver videoene til Sailrite, men ingen vits i å bruke deres metode for å sy inn vinduer, mye ekstra jobb, og tungvindt også når vinduene skal skiftes en gang...

Har akkurat fullført min. Gaaanske fornøyd om jeg skal si det selv, selv om det er en søm som bommet litt. Men det får bli vinterjobben å få rettet på. 

Første forsøk brukte jeg den gamle sprayhooden som mal - vel vitende om at det ikke er anbefalt. Resultat: anledning til å bestille mer stoff, og starte på nytt. Man skulle tro at det lot seg gjøre, men det ble en ganske grov bom, uansett hvor nøyaktig jeg fælte jeg var. Så nå har jeg blitt med i klubben som ikke anbefaler det.. 

Neste forsøk laget jeg mal med Sailrite sin mal-plast. Den er utmerket, lett å jobbe med, og holder formen kjempebra. Forsøkte med presenning og byggplast også, men det holder ikke formen i nærheten av Sailrite sitt. Sikkert mulig, men mye lettere med med skikkelig mal-plast. 

Skjermbilde2023-06-11202637.png.1f85c32385ffe6d4b4eaa45840f7c2b4.png

Vinduer og detaljer tegnet jeg rett på stoffet, og følte vel at det gikk greit på dette prosjektet. Skulle jeg sydd noe større så skulle jeg nok lagt litt mer tid i det på båten, for å få tegnet det skikkelig på malen. Det er vel kanskje den store erfaringen her, du kan ikke ha nok markeringer og linjer og ikke minst forklaringer på malen - det er festlig hvor fort man glemmer hvor og hva markeringene var..

Uansett. Ble ganske fornøyd med denne. 

Skjermbilde2023-06-11202004.png.137c3e27ad78be9a75d4409f2dff3f98.png

Jeg har båten liggende halvannen times kjøring fra der jeg bor, så det var med en viss nervøsitet og ganske stor glede når den ble satt på i dag, og den passet spot-on. Bortsett fra en liten søm på siden, men den er en grei affære å fikse til vinteren. 

Jeg har sydd ny sprayhood, og brukt den gamle som mal.  Jeg tok ikke sjansen på å sprette opp sømmene på den gamle da jeg ville ha den i backup om prosjektet misslyktes.  Ganske mye jobb med å prøve å flate ut den gamle sprayhooden for å få tegnet av panelene.  Helt nøyaktig ble det nok ikke, men overraskende bra.  Eneste endringen jeg gjorde var å sette inn glidelås i lommene til stengene, og takk for det.  Det gjorde det mye lettere og ta sprayhooden av og på, og det skal vel innrømmes at det ble en del prøvemonteringer på båten før jeg anså meg som ferdig med prosjektet.....
Skulle jeg gjort jobben en gang til tror jeg at jeg heller hadde laget en helt ny mal, rett på båten i stedet for å prøve å kopiere den gamle.

Har laget en liten beskrivelse av prosjektet mitt her.

Lykke til - dette klarer du!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...