HiWard Startet 10.Juni.2023 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2023 Jeg skriver treverk da jeg ikke har noen formening om hva slags tre det er. Men det jeg lurer på er hvordan jeg kan få dette fint igjen. I følge forrige eier ble alt treverk i cockpit pusset og oljet med Owatrol D1 for noen år siden. Jeg har også noen slike skjolder på dørken. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Hakkannen Svart 10.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2023 Skrap/puss ned gjennom overflatehinna slik at du kommer forbi de grå feltene og olje opp på ny. Det grå sitter ikke i dypt, så det er ikke mange takene med pussepapiret som må til før det blir jevnt igjen. Ville ha brukt 3-4 strøk med D2 som toppstrøk, da beskytter du overflaten bedre mot uttørking og påvirkning av lys. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 10.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2023 Hakkannen skrev 3 minutter siden: Skrap/puss ned gjennom overflatehinna slik at du kommer forbi de grå feltene og olje opp på ny. Det grå sitter ikke i dypt, så det er ikke mange takene med pussepapiret som må til før det blir jevnt igjen. Ville ha brukt 3-4 strøk med D2 som toppstrøk, da beskytter du overflaten bedre mot uttørking og påvirkning av lys. Det høres jo veldig overkommelig ut, takk skal du ha. Hvordan vedlikeholdes dette om man kun har D1? Får vurdere å påføre D2 på et tidspunkt. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Hakkannen Svart 10.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2023 Har du kun D1 vedlikeholdes dette ved å olje flere strøk til du føler overflatesjiktet er mettet. Så lenge det er snakk om interiør (som normalt sett ikke får så mye regn på seg) har det lite hensikt å mette treverket helt. Da holder det med å bare sørge for et impregnerende sjikt i overflaten for å beskytte trevirket mot lys (i den grad impregnerende olje kan dette), oksidering og fysisk slitasje. Endeveden bør normalt sett oljes mer siden den trekker mer olje enn langveden. Du kan olje noen strøk vått i vått, altså olje et strøk, la det vente litt slik at olja får tid til å trekke inn, for så å påføre enda et strøk og to. Da legger du til rette for at overflatesjiktet blir mettet. Etter siste strøk bør du vente litt for så å tørke av overskytende olje slik at ikke denne får tørke og skape en seig overflate med skjolder (ujevn glans). Filla må du enten brenne, tørke flatt eller legge i vann, fare for selvantenning hvis den krølles sammen. Som vedlikehold kan du, litt avhengig av slitasje og eksponering for sol og eventuelle andre elementer, påføre et strøk i året og så tørke av det som ikke trekker inn. Så lenge du bruker D1 (som er en impregnerende olje) vil overflaten være litt mer sårbar for påvirkning enn om du får toppet med noen strøk med D2 (som er en dekkende og herdende olje/lakk). Hvis du med tiden får tak i D2 og gir overflatene noen strøk med denne trenger du normalt sett ikke vedlikeholde innendørs overflater på flere år. Jo mindre eksponert overflaten er for sollys og fysisk slitasje jo lengre blir intervallene. Der sola ikke skinner vil D2 gi en overflate som varer i alle fall vår levetid, uten behov for vedlikehold. Forutsetter da at overflaten er innendørs og at du ikke har de største fuktproblemene der. For flater som blir eksponert for kraftigere sollys følger du bare med og ser om overflaten er blir slitt, for så å legge på et nytt strøk med D2. Utendørs gjelder litt andre og hyppigere vedlikeholdsrutiner. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 10.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2023 «Skjoldene» er lakk som har løsnet fra underlaget. Jeg synes det er lettest å skrape vekk den løse lakken med en god skrape som du skjerper med fil ofte. Veldig ofte. Lag en ørliten buet overflate på skrapen slik at midten tar best tak. Da er den lettest å bruke. Har du skarp nok skrape, blir lakken nærmest høvlet av. Grunnen til at lakken løsner, er først og fremst fukt. Du får gi så mange strøk du orker med ny lakk. Jo flere strøk, jo bedre beskyttelse mot fukt og at lakken løsner igjen. Lakk jeg har brukt, har hatt ett visst tidsvindu der du kan lakke et nytt strøk uten å matte det forrige. Om du ikke rekker å gi et nytt strøk innen tidsvinduet, bør du matte relativt grovt slik at den nye lakken sitter godt. Ref. artikler i «Wooden Boat». Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 11.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2023 Takk til @Hakkannen for meget utførlig forklaring av D1 vs D2 og hvordan de skal brukes. Takk også til @paxo for tips om skrape. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 3.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 Hakkannen skrev On 10.6.2023 at 20.52: Skrap/puss ned gjennom overflatehinna slik at du kommer forbi de grå feltene og olje opp på ny. Det grå sitter ikke i dypt, så det er ikke mange takene med pussepapiret som må til før det blir jevnt igjen. Tilbakemelding etter ett år… Jeg fulgte denne fremgangsmåten og det ble godt som nytt. Skal legge noen strøk D2 over nå som jeg ser at det ble bra. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Hakkannen Svart 4.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2024 Kjekt å høre at det ble bra, og at det holder Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.