Jump to content

With 442, kan jeg sjøsette uten denne tømmepluggen i baugen?

Galgasor

Recommended Posts

Hei. Har en 14 fots båt med 3 plugger ( se bilde). Nå har jeg mistet den pluggen som skal foran ved baugen, har dette noe å si når jeg sjøsetter båten? Hva er de andre pluggene for og er det noen som vet hvor jeg får kjøpt en ny baugplugg?

Kommentar fra moderator: Tittel oppdatert med båttype.

DSC_1007.JPG

DSC_1008.JPG

DSC_1009.JPG

With-joller hadde en slik gjennomføring i de modellene som var halvveis selvlensende. Et bilde fra innsiden vil fortelle mer om hva det er.
With hadde også samme tømmeplugg i plast i baugen for å kunne tømme ut vann mellom inner- og ytterskrog. Meg bekjent finnes disse ikke å få kjøpt lenger og må erstattes av en annen type. Tape over hullet til du får fikset det.

With hadde ikke tappeplugg i akterspeilet da det på innsiden er et lukket rom fylt med skum.

Alle with-joller hadde type-skilt ved motorbrønnen.

Takk for svar Ingar. Her er bilde av pluggen innvendig som er og skal være tett. Skiltet som viser hvilken type båt dette er er nærmest umulig å se, vet derfor ikke. Kan jeg tolke det som at det er trygt å sjøsette denne, selv om akterpluggen mangler og jeg ikke vet funksjonen til pluggen under skroget? Helt ny på dette beklager...

DSC_1012.JPG

DSC_1013.JPG

Galgasor skrev for 3 timer siden:

Takk for svar Ingar. Her er bilde av pluggen innvendig som er og skal være tett. Skiltet som viser hvilken type båt dette er er nærmest umulig å se, vet derfor ikke. Kan jeg tolke det som at det er trygt å sjøsette denne, selv om akterpluggen mangler og jeg ikke vet funksjonen til pluggen under skroget? Helt ny på dette beklager...

Når det blir etterlyst hva slags båt du har og du ikke vet kan det være lurt å legge ut bilder av hele båten. Du har lagt ut noen detaljbilder av deler av båten og basert på det så kan det tyde på at det er seilbåt (solid feste oppå baugen) og at det er en With pga skrå utforming av sidetofter og de loddrette strekene inn båten fremme i baugen. Da står man vel kanksje ved With Vitting eller noe sånt. Det kan være lurt å legge ut bilde av båten så kommer nok fasiten fort. Legg deretter ut båtmodellen i overskriften (hvis mulig) slik at det blir letter for andre som lurer på noe om samme båttype å finne denne tråden (det er umulig å søke opp tråder om egen båtmodell basert på diverse nærbilder uten søkbar tekst om hva det er for slags båt. ta også et søk etter With på båter på finn og kikk der om du finner båter som ligner din egen.

Husk på at om tråden lages slik at andre også kan ha nytte av den siden så er iveren etter å hjelpe til større enn om det er en tråd som hovedsakelig går ut på at folk gjetter i blinde om en båt av ukjent merke og modell og so ingenn finner igjen senere ved søk etter denne båttypen.

Og hvilken plugg er det egentlig du mangler? Først stod det baugplugg (som stemmer bra med bildene), men nå står det akterplugg.

Sjøbliss skrev On 11.6.2023 at 20.26:

Jeg tenker nei. Det kan ikke være et problem. 

Så lenge alt går som det skal så er det nok ikke så viktig med denne baugpluggen.

Men hvis båten har et lufttett rom uten skum mellom ytterskrog og innerskrog og man får hull under vannlinja og i tillegg får fylt båten med vann kan en slik plugg oppe faktisk være ganske nyttig for oppdriften.

Et hull nede (enten pga grunnstøting eller pga feil på pluggen under vann) vil gjøre at vannet renner inn mellom skrogene, helt til det blir stort nok mottrykk der til at vanninntrengningen stopper. Men uten plugg oppe i baugen vil det ikke bli noe mottrykk og vannet kan fosse inn helt til det er fullt og ikke blir noe oppdrift fra lufta inni skroget. En teipbit er blitt foreslått og det fungerer fint til å hindre regnvannn i å komme inn (så lenge limet fungerer), men det er nok dårlig til å motstå trykk innenfra).

Du har sikkert sett glassflasker som flyter med bunnen i været delvis fylt med vann. Glasset er tyngre enn vann (og vil i seg selv synke), og det er hull i flaska under vannlinja så vannet har fri adgang til ¨å fylle flaska med vann så den synker. Men siden bunnen (som peker oppover) er tett så blir det mottrykk og dermed begreenset hvor mye vann som kommer inn og man beholder luft som oppdrift. Hadde du boret hull i flaskebunnen (= fjerne baugpluggen i trådstarters båt en gang båten fylles med vann) så vil flaska raskt fylles med vann og synke rett til bunns.

Hei 19 fot. Her er bilde av hele båten, håper det hjelper noe. Jeg mangler pluggen foran, det har aldri vært en plugg under skroget kun en mutter og et hull. Jeg er derfor også litt redd for det du nå sier at det fungerer som en slags vakuum og at jeg nå ikke har akterpluggen vil gjøre at det fosser inn vann på undersiden. 

DSC_1011.JPG

Galgasor skrev for 1 time siden:

Jeg mangler pluggen foran, det har aldri vært en plugg under skroget kun en mutter og et hull. Jeg er derfor også litt redd for det du nå sier at det fungerer som en slags vakuum og at jeg nå ikke har akterpluggen vil gjøre at det fosser inn vann på undersiden. 

Så du mangler plugg både foran og bak? 

Det er det du sier.

Men på bildet er jo pluggen bak komplett!

Kjøp deg en ny plugg til å sette i foran. Du får de på alle båtutstyrsbutikker.

Så er det slutt på dine bekymringer. :smiley:

Du trenger ikke fordype deg i filosofiske betraktninger omkring vakuum osv.

Alle de 3 hullene du har i båten skal ha plugg.

Det skal ikke vann inn der.

De skal åpnes for å få eventuelt vann ut.

Så enkelt er det.

He he. Som nevnt mangler jeg kun plugg foran på baugen inne i båten så jeg er egentlig mest interessert i å vite hva den mutteren med hull gjennomføringen under på skroget gjør. Tenkte kanskje den hadde en sammenheng med hullet foran og vakuum som ble nevnt her av 19 fot. Takker for alle svar hittil ?

Jeg ville ikke ha bekymret meg for vakuum og denslags her. Om gjennomføringen under bunn har hull inn til mellomrommet mellom skrog og innerliner må den plugges før sjøsetting. Enkelt og greit. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ser ut til å være With 442 hvor anti-skli belegget er malt blått.

Det betyr at gjennomføringen kun er ment å være åpen når båten ligger i havna eller på land. Du kan ikke bruke den uten å ha plugget hullet, noe som gjøres med denne:

gjennomføring 1.jpg

gjennomføring 2.jpg

Betyr også at den tappepluggen i akterspeilet er ettermontert av en som ikke kjenner båtens konstruksjon og den kan ikke brukes til å drenere vann mellom inner og ytterskrog, det må gjøres via pluggen i baugen.

Ser det er åpne skruehull etter tofter, her vil det lekke inn vann som samler seg mellom skrogene. Tettes midlertidig med tape.

Beklager, men disse gjennomføringene ble brukt på alle 2. generasjons originale With joller med dobbelt skrog så jeg ville hørt med båtutstyrsbutikker.

Etter hva jeg kan se er det M15x1.5 gjenger. Mulig rørlegger kan ha en slik plugg som kan brukes med gjengetape.

Ok. da har gjengene på mystisk vis forsvunnet. Ville hørt med rørlegger eller Tess om de har noe som kan erstatte gjennomføringen.
Trenger du en midlertidig løsning så puss ned til rent metall og tett med Sikaflex, tec7 etc.

Kan også forsøke å starte ny tråd, "Hvor får man kjøpt bunngjennomføring til With 442/Dromedille"

Alle som bruker slik gjennomføring, utenom With 442, er Dromediller.

Galgasor skrev for 3 timer siden:

Du vet ikke tilfeldigvis hvor man får tak i en slik plugg som du har lagt ut bilde av?

Bolt + mutter + gummimatte = bunnplugg

Har brukt demme metoden på annen båt. Forklarer bedre senere i kveld hvis nødvendig.

Mye mer stabilt enn lange ting du dytter inn for deretter å sparke borti midtfjords ved et uhell.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...