Jump to content

Dreimoment...

henboe

Recommended Posts

Jeg har gått til innkjøp av en VP KAD44C 2001 modell. Har lett rundt her og på nettet og finner ingen informasjon om dreimomentet.. Noen her som har peiling? Har selvfølgelig gått igjennom VP sine sider godt nok tror jeg..

Mvh

Henboe, som er meeeeeget spent på hvordan båten vil oppføre seg med ny maskin..

Mener å ha lest at Kad 43 har max dreiemoment på rundt 500 nm og kad 300 på 570nm. Det er vel naturlig å tro at Kad 44 ligger et sted mellom dette. Dreiemomentkurven på de nye D4 og D6 serien gir et høyere dreiemoment på lavere turtall og over et større turtelsområde. Dette gjør at den nye D serien har betydelig kraftigere akslerasjon.

Mvh

Thor

D4-260/DP er vel den motoren som ligner mest. Og den har diagram for dreiemoment på web.

D4 260 er en common rail dieselmotor med kompressor og moderne turbo med variabel geometri. KAD 44 er en eldre teknologi. Det blir omtrent som å sammenligne en gammel MB 300D med en MB 270 CDI

En KAD 300 har maks dreimoment på 570Nm på 3400 Omin i hht info jeg har fått fra VP. Mulig man kan regne lineært på antall hk mellom KAD 44 og KAD 300 på antall Nm også. I så fall skal en KAD 44 ha ca 520 Nm dreimoment ved samme turtall basert på 248 hk på KAD 44 og 272 hk på KAD 300

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Konstruksjonsmessig er vel KAD44 og D4 ganske forskjellige såvidt jeg har fått med meg - D4 er vel en elektronisk styrt common rail motor, mens jeg trodde KAD44 var en mer tradisjonell diesel.

-koh

Vel, kad 44 er 6 sylindret diesel m/ common rail, og elektronisk innsprøyting (edc), og D4 er en 4 sylindret commonrail m elektronisk innsprøyting / edc. D4 har vel heller ikke kompressor heller? Men ingen her som har sett et diagram da?

Redigert av henboe (see edit history)

Vel, kad 44 er 6 sylindret diesel m/ common rail, og elektronisk innsprøyting (edc)

KAD 44 har vel ikke Commonrail?

Mener å ha lest at Kad 43 har max dreiemoment på rundt 500 nm og kad 300 på 570nm.

Virker lavt, min Yanmar på 4 sylindre og 230 hk gir 620 nm og det er jo uten kompressor, 4 ventiler pr sylinder etc som KADene har. Hva er årsaken, har Volvo bevist redusert dreiemomentet for å skåne aggregatene? Vet at Yanmar spiser Mercruiser-aggregat til frokost... Vi trenger ikke ta hva er best diskusjonen igjen... Ble bare nyskjerrig på hvorfor Volvo har relativt lavt dreiemoment...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Virker lavt, min Yanmar på 4 sylindre og 230 hk gir 620 nm og det er jo uten kompressor, 4 ventiler pr sylinder etc som KADene har. Hva er årsaken, har Volvo bevist redusert dreiemomentet for å skåne aggregatene? Vet at Yanmar spiser Mercruiser-aggregat til frokost... Vi trenger ikke ta hva er best diskusjonen igjen... Ble bare nyskjerrig på hvorfor Volvo har relativt lavt dreiemoment...

KAD 44/ KAD 300 har common rail...

Opplysningene om 570 Nm dreimoment fikk jeg på mail fra Volvo Penta Norge da jeg vurderte motor til vår Nidelv 300. Jeg vlgte D6 310, og angret ikke på det. Problemet med Yanmar/Mercruiser tror jeg er først og fremst på duoprop drev - og det løses i følge en kar jeg snakket med på Goldfish ved å ha ekstra kjøling på drevet.

KAD'ene leverer også max dreimoment på høyt turtall - dvs at motoren er snill mot drevene. Da D serien ble utviklet kom også nye drev med mer solid konstruksjon for å tåle det kraftige dreimomentet på lavt turtall (D6 310 har max 720Nm på 2000 Omin)

KAD 44/ KAD 300 har common rail...

Fint om du kan dokumentere det. Common rail systemet er et høytrykksystem med 1600-2000 bars trykk på dieselen, og på min D6 stod det også "Caution high voltage 80V". Jeg tror ikke det er common rail på KAD 44/KAD 300. Motorene er basert på konstruksjoner fra før common rail ble vanlig, og D serien er markedsført av VP som første common rail til fritidsbåter Redigert av Bitteliten (see edit history)

Opplysningene om 570 Nm dreimoment fikk jeg på mail fra Volvo Penta Norge da jeg vurderte motor til vår Nidelv 300. Jeg vlgte D6 310, og angret ikke på det. Problemet med Yanmar/Mercruiser tror jeg er først og fremst på duoprop drev - og det løses i følge en kar jeg snakket med på Goldfish ved å ha ekstra kjøling på drevet.

KAD'ene leverer også max dreimoment på høyt turtall - dvs at motoren er snill mot drevene. Da D serien ble utviklet kom også nye drev med mer solid konstruksjon for å tåle det kraftige dreimomentet på lavt turtall (D6 310 har max 720Nm på 2000 Omin)

Fint om du kan dokumentere det. Common rail systemet er et høytrykksystem med 1600-2000 bars trykk på dieselen, og på min D6 stod det også "Caution high voltage 80V". Jeg tror ikke det er common rail på KAD 44/KAD 300. Motorene er basert på konstruksjoner fra før common rail ble vanlig, og D serien er markedsført av VP som første common rail til fritidsbåter

Det er en 24 ventilers elektronisk styrt common rail motor (den har elektrisk innsprøyting ja, med enormt trykk).. Den var den første common rail Volvo kom med på markedet i 98 tror jeg det var.

Min er en 2001 mod, og 44 gikk ut av produksjon i 03, og KAD 300 gikk ut i 04. Det er en helt annen topp enn i KAD 42/43, og det er forsterkninger i blokka. Dette er info jeg har fått av La-Sa i Oslo, hvor jeg kjøpte motoren... Om du kan motbevise at jeg har blitt lurt/ feilinformert, blir det en tur ned til sjølyst ganske fort på meg..

Redigert av henboe (see edit history)

Det er en 24 ventilers elektronisk styrt common rail motor (den har elektrisk innsprøyting ja, med enormt trykk).. Den var den første common rail Volvo kom med på markedet i 98 tror jeg det var.

Min er en 2001 mod, og 44 gikk ut av produksjon i 03, og KAD 300 gikk ut i 04. Det er en helt annen topp enn i KAD 42/43, og det er forsterkninger i blokka. Dette er info jeg har fått av La-Sa i Oslo, hvor jeg kjøpte motoren... Om du kan motbevise at jeg har blitt lurt/ feilinformert, blir det en tur ned til sjølyst ganske fort på meg..

Eneste jeg lurer på er dette med common rail. det er jo et helt spesielt system. Jeg skal sjekke dette litt mer.

Se info f.eks. her

Jeg har også sendt mail til Drevia

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Eneste jeg lurer på er dette med common rail. det er jo et helt spesielt system. Jeg skal sjekke dette litt mer.

Se info f.eks. her

Jeg har også sendt mail til Drevia

Jeg må bare beklage, da jeg tok kontakt med han jeg kjøpte motoren av. Det er IKKE en common rail, men en enkel 24 ventilers diesel motor.

Mvh

Henboe

Og det var mere jobb enn jeg trodde for å bytte en motor.. Mye av el-opplegget måtte gjøres om, da den nye motoren er to-polet, og mye plasting ble det også, da eksosen på den nye motoren går via drev. Og det nye DP/E drevet har høyere innbyggingsmål, men det er smalere, så det ble jammen plasting der og.. men resultatet blir bra, nye prolon plater ble det også spandert selvfølgelig!

Bilde

Bilde

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...