Lifeisboat Startet 11.Juni.2023 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2023 Hei, akkurat handlet en Chris Craft 251 Catalina Xpress med Strak aksling, motoren er en ferksvannkjølt 5,7 Liter GM 350 Motor på 260hk. Var på langtur denne helgen og cruiset rundt på 1500Rpm for det meste og marsja rundt i 8 knop. Syntes det brukte særdeles lite bensin når jeg putrer kan dette stemme? Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 12.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2023 Om jeg ikke tar helt feil så kan du regne ca 300 gram drivstoff pr hk pr time. Så om du benytter 100 hk går det 30 liter i timen. Du kan jo fylle full tank, kjøre 1 time på 1500 rpm og så fylle tanken igjen. Da har du også et svar på forbruket. Det er sikkert andre her som kan gi et mer kvalifisert svar. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 12.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2023 Husk på at egenvekten til bensin er ca 0.74. Så 30 kg bensin tilsvarer ca 40 liter. Jeg tror også at denne muligens kan bruke litt mer enn 300 g/hk*hr, så jeg vil anslå 40 - 45 liter/time pr. 100hk benyttet. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 12.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2023 Om du googler finner du noen artikler bla denne: Artikkelen bruker amerikanske enheter (og jeg går ikke god for kvaliteten på innholdet), men her er noen data oversatt: 2000 rpm: 11mph = 9,5 knop 3000 rpm: 24 mph = 20 knop => 6mpg = 0,73 l/nm (som er veldig lavt for en 25ft båt) 4000 rpm: 32 mph = 28 knop 3000/ 20 knop rpm er sannsynligvis hvor du får lavest forbruk. Tror du må under 6 knop for å få mindre. 7- 12 knop og 25+knop hvor du har høyest. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2023 En halvering av propellturtallet gir typisk ca. 1/8 av effekten. Så det er nok langt mindre enn 100 hk ved 1500 RPM Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 12.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2023 Havarita skrev for 5 timer siden: Om du googler finner du noen artikler bla denne: Artikkelen bruker amerikanske enheter (og jeg går ikke god for kvaliteten på innholdet), men her er noen data oversatt: 2000 rpm: 11mph = 9,5 knop 3000 rpm: 24 mph = 20 knop => 6mpg = 0,73 l/nm (som er veldig lavt for en 25ft båt) 4000 rpm: 32 mph = 28 knop 3000/ 20 knop rpm er sannsynligvis hvor du får lavest forbruk. Tror du må under 6 knop for å få mindre. 7- 12 knop og 25+knop hvor du har høyest. Jeg at det står så i testen, men jeg tror ikke det stemmer i virkeligheten. Min erfaring er at det er nesten umulig å få en planende båt med 5,7 liter forgasser-V8 å bruke under 1 liter per nm. Ofte er sannheten rundt 1,5 liter/nm. Nå var jo motoren i testen en noe mindre motor (305) som også var helt ny, men jeg vill likt å se målemetoden den gangen i 1979. Sitér dette innlegget Link to post
rundgren Svart 12.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2023 Jeg har samme båt med diesel, og den bruker ekstremt lite drivstoff i "snekkefart." Har ikke noen god måling men skal ta det i løpet av sesongen. Båten er flatere under enn de fleste vanligere norske båter jeg har sett, og glir veldig lett i vannet i lav fart er i hvertfall min opplevelse Sitér dette innlegget Link to post
rundgren Svart 12.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2023 Ulempen er forresten at det ikke er flyndre på båten, så ror og propell henger fritt under. Kjør for all del ikke på et skjær med andre ord Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.