Jump to content

Skal koble opp VSR. Mulighet for "emergency" sammenkobling av batterier med bryter?

Eskild

Recommended Posts

Jeg skal legge opp nytt "sterkstrøm"-anlegg på min Saga 27 (batterier, dynamo, starter). Som en begynnelse. Det trengs nok mye mer jobb med det elektriske ombord, men det får komme etterhvert.

Jeg har gjort tilsvarende på en tidligere båt, og det fungerte prikkfritt. I min "nye" gamle båt er det dårlig stelt. 3 x 100Ah batterier der ett er "start" og to er "forbruk". Utfordringen er at de er koblet sammen alle tre, så alle brukes til alt og tappes ned likt. Min tanke er å sette inn et 70Ah batteri jeg har stående, og bruke det som start- og truster-batteri, og skille det fra 3x100Ah forbruksbank med VSR. Som sist tenker jeg å bruke 70mm2 kabler mellom batteri og starter og mellom batteri og truster, og 35mm2 på sammenkobling av batterier etc.

Det jeg lurer på er om det kan være en idé å sette inn en hovedstrømbryter i parallell med VSR for å koble sammen start og forbruk? Tenker det er kjekt å ha når Perkinsen skal luftes eller lignende. Det er jo fullt mulig å sette på en startkabel, men en bryter er mer elegant. Ser dere noe problem med dette? Er det bedre måter å gjøre det på?

Enkel skisse med tenkt kabling mellom batterier, VSR og strømbryter / "emergency switch":

image.png.3690da4cbeaa1cad5421878bcfd1b294.png

Avslutningsvis: Truster hadde jeg ikke sist. Er det problemer forbundet med å koble den på 70Ah startbatteri?

Det bør gå helt fint. Evt kan du sette inn en 1+2 bryter hvor du kan velge VSR, direkte bypass eller off. 

Jeg ser ikke helt hvorfor du skal ha thrustere på startbatteriet. Det beste er vel egentlig å dedikere et av batteriene til thrustere, koblet slik at det også kan brukes på forbruk.

Takk for innspill. Jeg tror ikke jeg har behov for å kutte forbindelsen mellom start og forbruk, men tar det med i vurderingen. 

Jeg er usikker på hvor det er mest gunstig å hente strøm til thruster. Det beste er jo et eget batteri i baug, men foreløpig blir det start eller forbruk. Ikke minst fordi det ligger gode kabler hele veien frem.

Det er greit å ha en batteripakke med noenlunde ‘ren’ strøm til kartplotter og annen elektronikk og thruster på egen eller start. Om 70 Ah gir nok futt til baugpropell kan du teste ved å kople i parallell med bryteren du planlegger å sette inn.

Sebaldus skrev for 9 timer siden:

BEP har noe de kaller VSS som vel er en VSR med innebygd mulighet for en fjernstyrt sammenkobling.

Den var jeg ikke klar over. Prisen er nok litt i drøyeste laget i dette tilfellet, men den er notert. 

Fantino skrev for 9 timer siden:

Det er greit å ha en batteripakke med noenlunde ‘ren’ strøm til kartplotter og annen elektronikk og thruster på egen eller start. Om 70 Ah gir nok futt til baugpropell kan du teste ved å kople i parallell med bryteren du planlegger å sette inn.

Godt argument for å kjøre thruster på startbatteri, og testmuligheten tenkte jeg ikke på. Takker!

Gerhard skrev for 9 timer siden:

Dette ser riktig ut, men en "emergency switch" bør ha tykkere kabler en det jeg har sett til VSR.

Tenker å bruke 35mm2 kabler til både VSR og strømbryteren. 6mm terminaler på VSR, så det funker greit.

Har sett denne løsningen med egen dedikert nødbryter på en del båter jeg har sett på fra fabrikk så helt kurrant det. Får også kjøpt pakke med bep hovedbrytere med vsr og dedikert bryter til overstyring. https://www.watski.no/bep-ladekontroll-med-parallell-tilkoblinger-11o5R?artnr=200573&gclid=EAIaIQobChMIh-mnz4zC_wIVmvJ3Ch0YnwwIEAQYAiABEgKi8vD_BwE

Selv har jeg en hovedstrømbryter som både kobler startbatteri til motor og forbruksbatteri til forbruk i samme posisjon, med egen emergency parallell posisjon. Sammen med vsr fungerer dette veldig fint. Tilsvarende denne, men jeg har ikke posisjon 1 (kun forbruk tilkoblet) https://www.watski.no/bep-pro-installer-dual-bank-batterivelger-400a-11ADt

Bedre å ha en startkabel, enn å installere noe du mest sannsynlig aldri får bruk for.

Startkabel er sikker, mens en strømbryter kan oksydere i båt dersom den aldri blir brukt. Velger du å montere bryter så bruk iallfall kvalitet, Hella, Bep, ikke kina.

Stormwatch skrev On 14.6.2023 at 11.50:

Bedre å ha en startkabel, enn å installere noe du mest sannsynlig aldri får bruk for.

Startkabel er sikker, mens en strømbryter kan oksydere i båt dersom den aldri blir brukt. Velger du å montere bryter så bruk iallfall kvalitet, Hella, Bep, ikke kina.

Forsåvidt et godt poeng, men det ligger an til at jeg forsøker dette oppsettet likevel. Tiden får vise om det blir suksess eller fiasko.

Sturee skrev On 14.6.2023 at 8.12:

Har sett denne løsningen med egen dedikert nødbryter på en del båter jeg har sett på fra fabrikk så helt kurrant det. Får også kjøpt pakke med bep hovedbrytere med vsr og dedikert bryter til overstyring. https://www.watski.no/bep-ladekontroll-med-parallell-tilkoblinger-11o5R?artnr=200573&gclid=EAIaIQobChMIh-mnz4zC_wIVmvJ3Ch0YnwwIEAQYAiABEgKi8vD_BwE

Selv har jeg en hovedstrømbryter som både kobler startbatteri til motor og forbruksbatteri til forbruk i samme posisjon, med egen emergency parallell posisjon. Sammen med vsr fungerer dette veldig fint. Tilsvarende denne, men jeg har ikke posisjon 1 (kun forbruk tilkoblet) https://www.watski.no/bep-pro-installer-dual-bank-batterivelger-400a-11ADt

Kul variant! Jeg tror jeg holder meg til opprinnelig plan, og legger til dedikert bryter til overstyring. 

Takk for innspill! 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...