Jump to content

Pumpe ut vann mellom dørken og skroget

MrOtto

Recommended Posts

På en Bever 460 glassfiberbåt samler det seg vann mellom dørken og skroget. Det er et luftehull ganske langt bak til siden for motor på høyde med rekka, her har jeg prøvd å føre en hageslange ned og bruke en drill-pumpe, men den treffer ikke det laveste punktet ved akterspeilet. Å snu båten på hodet er jo et alternativ, men dette krever demontering av motorf fra båt og båten må i opplag på land for å få gjort dette (Båten veier ca 250kg tom)

Jeg har tettet skruehull i dørken med marinsilikon, men det er nok noen sprekker i gelcoaten i dørken som gjør at regnvann trekker inn og det over tid samler seg vann mellom dørk og skrog. Det er ikke urovekkende mye, men når båten er på land i opplag (med kjølen ned) hører man vannet bevege seg fra side til side, og dette tar jo lastekapasitet og sårt trengt fribord.

Noen forslag? Oljessuger med stiv peilepinneslange kan kanskje være enklere å føre ned i mellom dørk og skrog? Borre hull lavere og nærmere akterspeilet for enklere adkomst med slange?

På de jollene jeg har hatt med dobbeltskrog har jeg montert en påfyllingsgjennomføring eller lenseplugg bakerst over kjølen. Da kan man følge med på hva som skjer mens båten ligger på vannet og eventuelt pumpe ut regnvann som lekker inn. Typisk under fenderlist eller borehull som ikke er tette.

Viktig å vite om bunnen er skumfylt, da nytter det ikke med gjennomføring. Jeg vet at iallfall Bever 380 ikke inneholder skum:

bever intert uten blits.jpg

Det blir ikke mulig å montere en tappeplugg over vannlinjen pga. finerplaten på akterspeilet. Jeg kommer til å montere nå denne sesongen uten å måtte dra båten på land, en tappeplugg til siden for selvlensingbrønnen, slik at man med en kort slange og pumpe kommer til vannet i dobbeltskroget. Står man bak i båten og på siden, vil vannet rennet bakover i båten og til siden. Vedlagt er også et bilde av den originale plasseringen av tappepluggen.

P_20230618_130121.jpg

P_20230618_130106.jpg

1476966851_beverintertutenblits.jpg.11ad4334e90d7f8ac50324ceef92de3c.jpg

P_20230618_130110.jpg

MrOtto skrev for 5 timer siden:

Det blir ikke mulig å montere en tappeplugg over vannlinjen pga. finerplaten på akterspeilet. Jeg kommer til å montere nå denne sesongen uten å måtte dra båten på land, en tappeplugg til siden for selvlensingbrønnen, slik at man med en kort slange og pumpe kommer til vannet i dobbeltskroget.

Usikker på hva du mener, i utgangspunktet skal jo rommet mellom inner- og ytterskrog være tett. Det man trenger er en mulighet for å kunne verifisere dette mens båten ligger på vannet.
Skulle det ha kommet inn litt vann stikker man nedi en slange og pumper det ut.

Her fra With 265, montert rett foran lensebrønnen.:

20230619_145701.jpg

OBS: Man må være sikker på at bunnen ikke er skumfylt. Alle klassiske with-joller, utenom 265, har skum i bunnen.

Jeg kommer nok til å gjøre det samme som på With. Montere en lenseplugg i gulvet under bensintank under bakre tofte (merket med rød ring på vedlagt bilde, ved utløpet fra båt til lensebrønn), innenfor lensepluggen til selvlensebrønnen. Her står der litt vann kun når lensepluggen i brønnen er ute og båten er selvlensende utenfor bruk.

Da får man sett ned på kjølen like med det bakerste/laveste punktet der vannet vil samle seg og kort vei for slange, lett å treffe vannet.

Hva bruker man: Sika 291, 591, Casco Marin & Teknik?

Skjermbilde 2023-06-20 113435.png

• 3 uker senere...

Tømte nesten 40l vann fra Bever 460-båten. Var ingen skum imellom skrogene. Fylte vannet i 10l pøs i båten og helte ut. Brukte en blanding av drill-pumpe, manuell oljesugerpumpe og vakuum oljeusuger pumpe med stivt tynt oljepeileslange. Ikke så lett å treffe vannet etterhvert. Slangene har en tendens til å følge sin kurvet form. Monterte så den Biltema messing lensepluggen med o-ring, med skruer, den tar 18mm slange senere.

Hvit pil, hullet jeg lagde med 29mm hullbor. Rød pil, utløp til lensebrønn somjeg tettet med en klut fordi lensepluggen lekker litt vann inn i båten

received_1375342826348462.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...