MrOtto Startet 15.Juni.2023 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2023 På en Bever 460 glassfiberbåt samler det seg vann mellom dørken og skroget. Det er et luftehull ganske langt bak til siden for motor på høyde med rekka, her har jeg prøvd å føre en hageslange ned og bruke en drill-pumpe, men den treffer ikke det laveste punktet ved akterspeilet. Å snu båten på hodet er jo et alternativ, men dette krever demontering av motorf fra båt og båten må i opplag på land for å få gjort dette (Båten veier ca 250kg tom) Jeg har tettet skruehull i dørken med marinsilikon, men det er nok noen sprekker i gelcoaten i dørken som gjør at regnvann trekker inn og det over tid samler seg vann mellom dørk og skrog. Det er ikke urovekkende mye, men når båten er på land i opplag (med kjølen ned) hører man vannet bevege seg fra side til side, og dette tar jo lastekapasitet og sårt trengt fribord. Noen forslag? Oljessuger med stiv peilepinneslange kan kanskje være enklere å føre ned i mellom dørk og skrog? Borre hull lavere og nærmere akterspeilet for enklere adkomst med slange? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2023 På de jollene jeg har hatt med dobbeltskrog har jeg montert en påfyllingsgjennomføring eller lenseplugg bakerst over kjølen. Da kan man følge med på hva som skjer mens båten ligger på vannet og eventuelt pumpe ut regnvann som lekker inn. Typisk under fenderlist eller borehull som ikke er tette. Viktig å vite om bunnen er skumfylt, da nytter det ikke med gjennomføring. Jeg vet at iallfall Bever 380 ikke inneholder skum: Sitér dette innlegget Link to post
MrOtto Svart 16.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 Hvordan får du vannet ut når båten ligger på vannet? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 16.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 Tømme sjøen Kunne ikke dy meg. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
MrOtto Svart 16.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 Så du har hullet rett over vannlinje, rett over kjølen (midten, bak)? Sitér dette innlegget Link to post
MrOtto Svart 16.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 Nyerere versjon av Bever 460 har fått det jeg etterspør: Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 En dårlig, men dessverre svært vanlig, løsning hvis båten ligger på sjøen over tid. Det er ikke mulig å inspisere om det kommer inn vann. Man risikerer å kjøre med økt vekt helt til båten har blitt så tung at det merkes på planing og toppfart. Gjennomføring under vannlinjen utgjør også en lekkasjekilde i seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
MrOtto Svart 16.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 Ja, så en slik lenseplugg som på bildet over, der den ligger over vannlinjen er smart. Men man trenger fortsatt en form for slange og pumpe for å få ut alt, da skroget har bunn noe under lensepluggens plassering Sitér dette innlegget Link to post
MrOtto Svart 19.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2023 Det blir ikke mulig å montere en tappeplugg over vannlinjen pga. finerplaten på akterspeilet. Jeg kommer til å montere nå denne sesongen uten å måtte dra båten på land, en tappeplugg til siden for selvlensingbrønnen, slik at man med en kort slange og pumpe kommer til vannet i dobbeltskroget. Står man bak i båten og på siden, vil vannet rennet bakover i båten og til siden. Vedlagt er også et bilde av den originale plasseringen av tappepluggen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2023 MrOtto skrev for 5 timer siden: Det blir ikke mulig å montere en tappeplugg over vannlinjen pga. finerplaten på akterspeilet. Jeg kommer til å montere nå denne sesongen uten å måtte dra båten på land, en tappeplugg til siden for selvlensingbrønnen, slik at man med en kort slange og pumpe kommer til vannet i dobbeltskroget. Usikker på hva du mener, i utgangspunktet skal jo rommet mellom inner- og ytterskrog være tett. Det man trenger er en mulighet for å kunne verifisere dette mens båten ligger på vannet. Skulle det ha kommet inn litt vann stikker man nedi en slange og pumper det ut. Her fra With 265, montert rett foran lensebrønnen.: OBS: Man må være sikker på at bunnen ikke er skumfylt. Alle klassiske with-joller, utenom 265, har skum i bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
MrOtto Svart 20.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2023 Jeg kommer nok til å gjøre det samme som på With. Montere en lenseplugg i gulvet under bensintank under bakre tofte (merket med rød ring på vedlagt bilde, ved utløpet fra båt til lensebrønn), innenfor lensepluggen til selvlensebrønnen. Her står der litt vann kun når lensepluggen i brønnen er ute og båten er selvlensende utenfor bruk. Da får man sett ned på kjølen like med det bakerste/laveste punktet der vannet vil samle seg og kort vei for slange, lett å treffe vannet. Hva bruker man: Sika 291, 591, Casco Marin & Teknik? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2023 Bor først et lite hull og sjekk med ståltråd at det ikke er skum og at du når helt ned til skroget, at det ikke er stringers eller lign. der. Bever eksisterer fortsatt, mulig de også kan svare angående konstruksjonen. Sikaflex, Tec7 etc fungerer fint. Sitér dette innlegget Link to post
MrOtto Svart 21.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Jeg har en patron Biltema Multibond, den kan vel fungere til dette formålet. Det blir stående et par cm med sjøvann i det røde omårådet på bildet når lensepluggen er tatt ut til lensebrønnen, når båten ikke er i bruk over lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
MrOtto Svart 21.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Slett Sitér dette innlegget Link to post
MrOtto Svart 12.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Tømte nesten 40l vann fra Bever 460-båten. Var ingen skum imellom skrogene. Fylte vannet i 10l pøs i båten og helte ut. Brukte en blanding av drill-pumpe, manuell oljesugerpumpe og vakuum oljeusuger pumpe med stivt tynt oljepeileslange. Ikke så lett å treffe vannet etterhvert. Slangene har en tendens til å følge sin kurvet form. Monterte så den Biltema messing lensepluggen med o-ring, med skruer, den tar 18mm slange senere. Hvit pil, hullet jeg lagde med 29mm hullbor. Rød pil, utløp til lensebrønn somjeg tettet med en klut fordi lensepluggen lekker litt vann inn i båten Sitér dette innlegget Link to post
MrOtto Svart 18.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2023 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.