Jump to content

Power IL ankervinsj responderer ikke

Goddis77

Recommended Posts

Har en eldre ankervinsj av typen Power IL 3075 (tror jeg) som ikke virker nå når vi er på tur. Første turen for året, så den har ikke vært i bruk før.

Noen som har erfaringer med denne?

Responderer ikke på fjernkontroll eller brytere, så tipper sikring eller rele?

IMG_3593.jpeg

IMG_3592.jpeg

image.jpg

Hvis vinsjen henger mekanisk så vil enten sikringen gå eller vinsjmotoren blir varm.  Hvis ikke det skjer så bør du se om det kommer 12V fram til vinsjmotoren. ,Når releene slår inn skal det være (ca) 12V mellom svart og den ene av de to røde kablenr (avhengig av retning).

cosmic skrev for 1 time siden:

Sikker på at ikke du har hovedbryter på motorstrømmen?

ikke som jeg har sett. Får sjekke mer opp i dette når jeg kommer hjem. Ikke lett med småunger og alt hengende rundt seg når en skal gjøre slike ting.

Goddis77 skrev for 4 timer siden:

Ser bra sliten ut motoren egentlig. Er det mulig å bare bytte denne?

Ja det er mulig. Men Hvorfor?

Siden motoren kjører inn kan du bruke frislipp når du dregger.

Og kjøre inn til du har funnet feilen, tipper relé , det kan du sjekk med å kople om ,da får du kjørt ut ,menn ikke inn.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 39 minutter siden:

Ja det er mulig. Men Hvorfor?

Siden motoren kjører inn kan du bruke frislipp når du dregger.

Og kjøre inn til du har funnet feilen, tipper relé , det kan du sjekk med å kople om ,da får du kjørt ut ,menn ikke inn.

Får ikke kjørt ut eller inn, men releet reagerer med en bankelyd på kommando opp. Ned er det ingen reaksjon på.

Fikk ikke ro over dette her, så tok tur ned til båten igjen nå.

Spenning inn mot og gjennom motorvern bryter er 14,3 volt. Så anlegget gir strøm frem til releene.

Rød 25mm2 kabel til opp rele gir 7 volt ved aktivering.

Rød 16mm2 kabel til ned rele gir 7 volt den og ved aktivering. 

Når jeg prøver for mange ganger så slår motorvern bryter ut og kutter strømmen.

Så er det motor som henger og ikke klarer å gjøre jobben, eller er det releene som trøbler? Litt vanskelig for å tro at begge av disse ryker samtidig?

Begynt å demontere nå.

Alt satt som pokker, men nå gjenstår det bare å få motor og vinsj fra hverandre.

Usikker på om det er bare å bruke makt med ters eller noe, eller om det ligger en splint inni der.

Fikk det ikke løs i kveld ihvertfall.

Noen som vet?

IMG_3619.jpeg

IMG_3615.jpeg

IMG_3618.jpeg

IMG_3620.jpeg

Det er vanligvis bare en rett sylindrisk aksling med kilespor.

Men det kan se ut som det har løsnet lenger oppe i girkassen.

Slik det står nå kan du vel kjenne om motoren sitter fast hvis du roterer motorhuset, eller om det  sitter fast lenger oppe hvis du prøver å rotere motorakslingen

Tenker det beste er om jeg klarer å få motor og vinsj fra hverandre. Da kan jeg ta dette med hjem og se bedre på det.

Tegningen over, kan jeg tolke det som at det muligens er en splint på bildet der? Hvis ikke så tenker jeg å prøve meg med en ters for å få dette fra hverandre. Er ikke lett å demontere selve vinsjen på stedet den er nå, så må uansett hva dette hjem/vekk fra båten for å jobbe bedre.

Fikk nettopp svar fra Vinsjkompaniet:

Hei, 

det skal ikke være noe låseringer på den. Er bare å brukte rå makt som du sier eller uttrekker som hjelp dersom det sitter helt fast. Hadde nettopp en vinsj inne som vi skulle bytte el-motor på som slet med det samme, ellers pleier de som regel ikke å sitte så godt fast.

---
Med vennlig hilsen / Best regards

Dennis Le

Tlf: +47 22 28 58 00
Rosenholmveien 4b
1252 OSLO
www.vinsjkompaniet.no

Da skaffer jeg meg ett eller annet på biltema for å kunne presse dette her ut.

.  Kanskje litt varme hjelper.? Det er vel ikke så lett å komme til med en ters nei. Kanskje noen flate skrujern mot hverandre så en får en kileeffekt helt inntil akslingen, i gapet mellom motor og snekkeskrue (25). Evt trekke delen over (34) ned på motoren og terse over denne.

Kan se hva jeg får til. Står bak på bade plattformen og jobber her, og plassen er sidelengs plassert mot hovedleden inn til Bergen sentrum, så litt bølger som kommer innover. Kan ta med en varmluftspistol som jeg har liggende  :smiley:

Så bending og varming med varmepistol hjalp ikke. Så en video på YouTube og det ser ut som bare er en aksling med et spor i som holder dette her.

Kan jeg bruke noe propan eller noe her for å få det virkelig varmt, eller skal jeg bare frem med multikutteren og rett og slett sage den av?

Vinsjen beveger seg når jeg bruker hendeler dere henviste til.

Det er jo litt synd å ødelegge motoren hvis den er i orden. Jeg tror du kan varme ganske mye, men hvis tetningsringen skades så vil det lekke girolje ned.

Jeg forstår det slik at det eneste som sitter fast (for rotasjon) er del 15 og 25. Da tror jeg en tann er brukket på del 15. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...