Jump to content

Red: D3 slår ikkje inn (VAR: Kortslutning på tenningsnøkkel?)

PolarOslo

Recommended Posts

Hei.

Båt: Gp700, motor D3 

Oppdatering: Etter å ha testet litt med å koble alle batterier våknet plutselig panelet og tenningen til liv.

Men: Motor vil ikkje starte (starteren kinner uten å starte), og det dukker også opp en oransjevarselstrekant, akkompagnert av tre pip...

Opprinnelig innlegg: Eg har hatt en tenningsnøkkel som har vært litt sjaber en stund. Lille biten som holder imot gjengene på utsiden av dashbordet (ved nøkkelen) har manglet, og dermed har hele tenningslåsen fulgt med rundt når man vrir rundt nøkkelen dersom man ikkje har vært forsiktig. Det har jo eg såklart vært obs på, og sørget for ikkje skjer.

I dag på tur lyste det en oransje varselstrekant, så eg tuslet til heimehavn. Vel heime stanset eg motoren, og prøvde å starte den igjen. Startet helt uten problem. Skrudde av, og prøvde igjen. Da kom det et klikk, og det ble helt dødt. 

Nå er voltmeter og motortemperaturmåler hengt seg opp, og nullstiller ikkje sjølv om eg slår av hovedstrømbryter. Det er komplett dødt når eg vrir om nøkkel, ingenting som våkner til liv av selvtesting etc.

Så, korleis går eg frem for å feilsøke? Har multimeter, men er ikkje enormt bevandret.

Et par ting som eg tenker på. 

- Båten var inne på storservice i vår, eg lurer på om vedkommende mekaniker som prøvekjørte har dreid rundt på tenningsnøkkel (sjølve hylsa), slik at enkelte ledninger har fått brudd eller no baki der. Ser ingen tegn til brudd, men kan se ut som hylsa har fått en omdreining eller halv.

- Etter at eg byttet startbatteri i vår har den vært litt seigere å starte, men eg har tenkt at det kanskje er fordi det ikkje er tilstrekkelig punch i batteriet? Men om det kanskje har med dette å gjøre?

Og om dette er over mitt kompetansenivå, finnes det nokon i Osloområdet man kan kontakte?

Trond

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...