Jump to content

KAD 44 - neutral bryter slår ikke inn, får ikke start


Karma 2

Recommended Posts

Her er prosedyren (hentet fra manualen til VP):

Kalibrering av manöverreglage
Om ett manöverreglage byts ut måste det nya manöverreglaget
kalibreras.
Vid kalibreringen definieras ett antal förutbestämda
manöverspakslägen för EDC-systemet.
Förberedelser
Innan manöverreglaget kalibreras måste EDC-systemet
försättas i kalibreringsläge enligt föjande:
1. Ställ manöverspaken/-arna i neutralläge/tomgångsläge.
2. Vrid startnyckeln till läge S (stoppläget) och släpp
den så att den fjädrar tillbaka till läge 0.
3. Tryck in neutralknappen och håll den intryckt t.o.m
punkt 5.
4. Vrid startnyckeln till läge I (körläget). Diagnosknappens
indikering tänds.
5. Släpp neutralknappen när diagnosknappens indikering
slocknar.
6. Neutral- och diagnosknappens indikeringar blinkar
nu som bekräftelse på att EDC-systemet är i kalibreringsläge.
7. Om båten har två motorer upprepas förfarandet
för den andra motorn.
OBS! Systemet går inte in i kalibreringsläge om det
finns felkoder lagrade (förutom felkod 1.6 och 1.7).
Åtgärda eventuella störningar innan kalibreringen.

Kalibrering. Elektroniskt enspaksreglage
OBS! Vid kalibrering av manöverreglage för två motorer
skall manöverreglagets båda spakar kalibreras
samtidigt så att samma spaklägen erhålls för båda
motorerna.
1. Försätt EDC-systemet i kalibreringsläge enligt anvisningarna
i ”Förberedelser”.
2. För spaken till läget där gaspådraget för gång
framåt skall börja (1).
Släpp spaken och kvittera läget genom att trycka
in neutralknappen i minst tre sekunder.
3. För spaken till läget för fullt gaspådrag framåt (2).
Släpp spaken och kvittera läget genom att trycka
in neutralknappen i minst tre sekunder.
4. För spaken till läget där gaspådraget för back skall
börja (3).
Släpp spaken och kvittera läget genom att trycka
in neutralknappen i minst tre sekunder.
5. För spaken till läget för fullt gaspådrag back (4).
Släpp spaken och kvittera läget genom att trycka
in neutralknappen i minst tre sekunder.
6. För reglagespaken tillbaka till neutralläget. Släpp
spaken.
7. Kvittera och avsluta kalibreringen genom att två
gånger trycka in neutralknappen i minst tre sekunder.
Som bekräftelse på att kalibreringen är avslutad
upphör neutral- och diagnosknappens indikeringar
att blinka.

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei

Etter en uke med god hjelp fra Mads Aakerøy i Holmestrand og Horten er alle problemer løst. 

Feil 1: Nøytralbryteren slo ikke inn fordi gasswiren var justert feil. Motoren fikk ikke signal om at den sto i tomgang. Dette ble justert, og problemet var løst. 

Feil 2: Fikk ikke turtall så kompressor og turbo slo inn. Potetimeterene måtte byttes og all elektronikk måtte etterpå kalibreres. Nå virker alt som det skal. 

Det er godt å treffe flinke folk som vet hav de driver med. 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...