Karma 2 Startet 17.Juni.2023 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2023 For å starte motoren må jeg få satt motoren i fri, men den oppfatter ikke dette. Ved litt "lirking" klarer jeg dette pg får start. Noen som har en løsning? Sitér dette innlegget Link to post
omorv Svart 18.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2023 Jeg ville startet med å kalibrere spaken på nytt. Regner med at det er EDC du har. Sitér dette innlegget Link to post
Karma 2 Svart 18.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2023 Ja det er ECD. Jeg har også lest noe om potentiometer- Hva er det og hvor finner jeg dette? Jeg har aldri kalibrert spakene. Hvordan gjøres det? Sitér dette innlegget Link to post
omorv Svart 19.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2023 Her er prosedyren (hentet fra manualen til VP): Kalibrering av manöverreglage Om ett manöverreglage byts ut måste det nya manöverreglaget kalibreras. Vid kalibreringen definieras ett antal förutbestämda manöverspakslägen för EDC-systemet. Förberedelser Innan manöverreglaget kalibreras måste EDC-systemet försättas i kalibreringsläge enligt föjande: 1. Ställ manöverspaken/-arna i neutralläge/tomgångsläge. 2. Vrid startnyckeln till läge S (stoppläget) och släpp den så att den fjädrar tillbaka till läge 0. 3. Tryck in neutralknappen och håll den intryckt t.o.m punkt 5. 4. Vrid startnyckeln till läge I (körläget). Diagnosknappens indikering tänds. 5. Släpp neutralknappen när diagnosknappens indikering slocknar. 6. Neutral- och diagnosknappens indikeringar blinkar nu som bekräftelse på att EDC-systemet är i kalibreringsläge. 7. Om båten har två motorer upprepas förfarandet för den andra motorn. OBS! Systemet går inte in i kalibreringsläge om det finns felkoder lagrade (förutom felkod 1.6 och 1.7). Åtgärda eventuella störningar innan kalibreringen. Kalibrering. Elektroniskt enspaksreglage OBS! Vid kalibrering av manöverreglage för två motorer skall manöverreglagets båda spakar kalibreras samtidigt så att samma spaklägen erhålls för båda motorerna. 1. Försätt EDC-systemet i kalibreringsläge enligt anvisningarna i ”Förberedelser”. 2. För spaken till läget där gaspådraget för gång framåt skall börja (1). Släpp spaken och kvittera läget genom att trycka in neutralknappen i minst tre sekunder. 3. För spaken till läget för fullt gaspådrag framåt (2). Släpp spaken och kvittera läget genom att trycka in neutralknappen i minst tre sekunder. 4. För spaken till läget där gaspådraget för back skall börja (3). Släpp spaken och kvittera läget genom att trycka in neutralknappen i minst tre sekunder. 5. För spaken till läget för fullt gaspådrag back (4). Släpp spaken och kvittera läget genom att trycka in neutralknappen i minst tre sekunder. 6. För reglagespaken tillbaka till neutralläget. Släpp spaken. 7. Kvittera och avsluta kalibreringen genom att två gånger trycka in neutralknappen i minst tre sekunder. Som bekräftelse på att kalibreringen är avslutad upphör neutral- och diagnosknappens indikeringar att blinka. Sitér dette innlegget Link to post
Karma 2 Svart 21.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Takk dette skal jeg gjøre i kveld - etter at turboene er byttet Noen som vet hvor "potentiometeret" sitter. Jeg oppfatter at dette er et rele eller liknende??? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Det står i gass/gir hendelen. Når du beveger på denne så beveger du på potensiometeret. Sitér dette innlegget Link to post
Karma 2 Svart 8.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2023 Hei Etter en uke med god hjelp fra Mads Aakerøy i Holmestrand og Horten er alle problemer løst. Feil 1: Nøytralbryteren slo ikke inn fordi gasswiren var justert feil. Motoren fikk ikke signal om at den sto i tomgang. Dette ble justert, og problemet var løst. Feil 2: Fikk ikke turtall så kompressor og turbo slo inn. Potetimeterene måtte byttes og all elektronikk måtte etterpå kalibreres. Nå virker alt som det skal. Det er godt å treffe flinke folk som vet hav de driver med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.