Jump to content

Forbruksbatteri kabler yamarin 63dc yamaha f150xb

Trondken

Recommended Posts

Hei dere!

Gikk tom, etter minimalt med ekstra forbruk (noen iPhone-ladere), så mest sannsynlig ikke nok kjøring til å tåle alle start/stopp (får lære litt der). Så... Nå har jeg skaffet et forbruksbatteri, og trenger noen tips. Har forsøkt å søke, men finner ikke helt oppskriften jeg lurte på å prøve.

Yamaha f150xb har mulighet for å lade to batterier med ekstra kabelsett fra motor. Har noen artikkelnr eller link? Har ikke klart å finne dette..

Er det evt. bedre å kjøre spenningsfølsomt skillerele og heller koble batteriene sammen på samme ladeutgang? Da slipper jeg å endre kabling utover fra batteribanken.

Har jo + og - ved første batteri. Hva er enkleste kobling der? Minus sammen med 50mm2 og pluss med 50mm2 via skillerele? Og passe på at forbrukerne er på forbruksbatteriet?

• 1 måned senere...

Hei,

Jeg har en Yamarin 65 DC med F150AET og har fundert på det samme som deg. Først kjøpte jeg et skillerele fra Victron , men ble usikker på kabling og hva slags forbruksbatteri som passet. Derfor har det blitt liggende og jeg har isteden satt inn en modul som kan ta lading fra solcelle i tillegg til å kutte alt forbruk hvis spenningen blir for lav. Dette har fungert greit for meg sammen med et sammenleggbart solcellpanel som er ca nok til å drive en liten kjøleskuff og annet når jeg ligger stille.

Ekstra batteri er fortsatt et alternativ. Har du funnet en løsning? Hva slags batterier har du og har du fått koblet til begge?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...