Jump to content

Henge fender på eller under fenderlist?

Bigdrago

Recommended Posts

Sikkert ingen fasit. Men skal fender henge på eller under båtens fenderlist?

Om det henger på list så vil den jo bøye seg og vinkle seg utover slik at den påfører ekstra belastning på fenderfestet til båten fenderen henger i.

Mitt forslag: ha tauet til fenderen lang nok slik at den henger under fenderlist og kan jobbe som den vil uten å påføre belastning på fenderfeste.

Eksempel på hvordan jeg ikke vil gjøre det:

Screenshot_20230618_173703_Brave.jpg.673e34ab9c7c036a2aac4b9234050e72.jpg

Lars H. skrev 28 minutter siden:

Hvor høyt fendere skal henge er vel helt avhengig av hva en skal fendre mot, stor båt, liten båt, flytebrygge, høy kai . . . ?

Som ut av læreboka  Lars H.

En må ha så langet snøre i fenderen at den rekker ned til  vannflaten.

Det hender  at en ser på en lav flytebrygge  at fenderne ligger oppå brygga da snøre er for kort.

Her ville jeg hatt fenderne litt laver, en bølge her og fenderen er på gale siden.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg tror problemstillingen med belastning på fenderfestet er overtenking :smiley:

Jeg henger fenderne sånn at de beskytter skroget best mulig, avhengig av hva jeg fortøyer mot. Det er også grunnen til at jeg ikke har fenderfester der taulengden er konstant. Jeg knyter fenderne hver gang og tilpasser lengden til brygge/utrigger.

Bigdrago skrev 2 minutter siden:

Takk for mange gode svar.

Har kjøpt fortøyningstau og fortøyningsfjær.

Lar dere tauet med fjæra stå for jobben eller er det fenderne sin jobb å jobbe med båten mot bryggekanten?

Fortøyningsfjærene skal dempe rykk i fortøyningstauene for å redusere risikoen for skade på båt og brygge, mer spesifikt skade på puller/kryssholt på båt og puller/kryssholt/bøyle/ring på brygge. Du skal ikke fortøye så stramt at fortøyningsfjærene står i spenn hele tiden, båten må få lov til å "vandre" litt fram og tilbake. Da har både båt og brygge det best.

Fenderne er der for å redusere risikoen for skade om båt og brygge (eller båt og land eller båt og båt) kommer for nærme hverandre. Om man fortøyer i en standard bryggebås så er min mening at båten skal fortøyes så fenderne i normalen ikke trenger å jobbe. De skal bare henge der og "polstre" for de gangene båt og brygge kommer for nærme hverandre. Men om man ligger longside (som vi gjør) så må fenderne jobbe hele tiden, fordi båten bare er fortøyd på den ene siden som vender mot bryggen. Det er ikke noe som holder båten unna brygga.

Ergo - fortøyningsfjær og fender utfyller hverandre. De erstatter ikke hverandre.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Min erfaring er at det kommer riper på skrog-sia på tre måter når en har båt i hjemmehavna. ??

-Når en skal legge til.

-Når en ligger fortøyd, og når det blåser, og båten rubber mot brygge. 

-Samt fenderene rubber mot skrog-sia.

Slik du har fendra nå(høyt), så vil jeg tro fenderene viker til side(opp) hvis du dulter borti utriggeren når du legger til. Så dårlig beskyttelse for punkt en. Hvis det er en del bølger, så kan utriggeren vippe opp fenderene, så dårlig beskyttelse for punkt to. 

Fester du fenderene lavere så får du bedre beskyttelse, men fendere som ligger å gnisser mot skroget fører til riper æ, spesielt synelig på blått skråg. Ja det kan poleres bort. 

Min løsning er å stripse på "brygge-fendere" langs utriggeren. Spesielt viktig ved inngang til båsen. Kanskje det allerede er noe mykt der? Det gjør det også enkelt at alt er "på plass" når en skal legge til. Jeg har to fortøyninga-tau på hvert av fremre krysskolt. I tilleg til akterfortøyninhen. Da stabiliseres båtens bevegelse når det er bølger og vind. Eventuelt et spring festet i fremre brygge-ankringspunkt, og bak til bakre kryssholt. Slik at båten ikke slår frem og tilbake i båsen. Båten ligger da normalt ikke å gnir mot utrigger/brygge-fenderen. 

Med det unngår jeg riper grunnet alle de tre nevnte punktene. 

Bigdrago skrev for 22 timer siden:

Eksempel på hvordan jeg ikke vil gjøre det:

Det verste med fendringa på bildet synes jeg er hvordan bakre fendertau er festet til båten. Fungerer fint til å holde vekta av fenderen, men hvis fenderen skvises og dras så ville jeg ikke hatt de kreftene i toppen av vindusramma.

Fremre fendere vilnok få en riktigere høyde etterhvert som festene kanskje sklir nedover rekka.

Jeg har justert taulengden på fortøyningene slik at fenderne gjør en del av jobben ved sidevind. På den måten fordeles belastningen på begge utriggerne istedenfor at bare utriggeren på lo side skal holde igjen mens utriggeren på le side er ubelastet. Tror faktisk jeg leste i en instruks fra båtforeningen en gang at det var slik man skulle gjøre det, altså tenke på fordeling av lasten.

Fenderhøyden er for øvrig slik at utriggeren havner midt på dem og da henger de under fenderlisten.

Man fendrer slik man selv synes det er mest hensiktsmessig. Jeg har de to bakerste under fenserlista, og den forreste midt på. Siden jeg har utriggere festet til fasy kai. Da unngår jeg at fenderlista hekter seg fast under utrigger på fjære sjø. Når jeg da legger meg på flytebryggeplass ser det tåpelig ut. Men det får jeg leve med.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...