Jump to content

Tips til tau i kombinasjon med kjetting, bauganker

Sandebukta

Recommended Posts

Har 30m kjetting kombinert med tau i baugen til å ligge på svai. Hydraulisk vinsj som tar begge deler. Tauet er forbundet med kjetting i sjakkel. 

Tauet er et vanlig fortøyningstau og det er så slitt at jeg vil bytte det ut. 

Hva anbefales? Blytau eller annet tau? Og hva slags bruddstyrke?

Båt 35 fot, 10 tonn. Anker 30 kg. 10mm kjetting 30 meter. 

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Hulda skrev 5 minutter siden:

Jeg ville begynt med å lese instruksjonsboken til winchen.

Jeg også, men den har jeg ikke. Ukjent produsent, hjemmebygget båt.

Hydraulisk, det va'kke dårlig! Den har ikke jeg kjennskap til. Grunnen til at jeg skrev det jeg skrev, er at i hvert fall en del slike kabularer er beregnet for kjetting og vanlig tvunnet tau. Slik som det blå tauet på bildet. Da passer det muligens dårlig med et flettet blytau. Ellers så tar heller ikke jeg poenget med blytau etter 30 meter kjetting.

Hulda skrev 32 minutter siden:

Hydraulisk, det va'kke dårlig! Den har ikke jeg kjennskap til. Grunnen til at jeg skrev det jeg skrev, er at i hvert fall en del slike kabularer er beregnet for kjetting og vanlig tvunnet tau. Slik som det blå tauet på bildet. Da passer det muligens dårlig med et flettet blytau. Ellers så tar heller ikke jeg poenget med blytau etter 30 meter kjetting.

Veldig grei vinsj. Skrur opp ei kran rett under motorluka så pumper Volvo TD70’en på. Prøvde med tauet i kabularet, men det bare sluret. Snurret tre runder og hold stramt på den glatte delen i stedet. Men jeg kan eksperimentere med litt ulike tau og se om ikke det tar tak. Verdt å prøve.  

Kabularet er vel for 10 mm kjetting, så 8 mm er ikke noe god idé. Jeg greide meg i flere år med 30 m kjetting. Nå har Hulda 100 meter, men jeg har aldrig lagt ut mer enn 50 meter. Seatronic fører førsteklasses tyskprodusert kjetting i lengder på 50 meter. Første delen av kjettingen min kommer derfra. Kjøpt på finn.no for 500 kroner, som ny, ikke vært om bord i båt da jeg kjøpte den.

Jeg har nå 15m med kjetting (10mm), kombinert med 60m tau (med muligheter for å forlenge). Min vinsj er noe upraktisk med at taukabular er på andre siden av vinsjen ifht kjettingkabular, men dét er en digresjon.

Jeg er i utgangspunktet enig i at blytau etter 30m med kjetting burde være unødvendig (og jeg har aldri selv brukt blytau). Tyngden gir en fordel når det er rolige forhold og man ønsker å spare litt på hvor mye tau man har ute (for å redusere svingradiusen). Under ekstremforhold spiller ikke tyngden noe rolle.

Her om dagen hadde jeg faktisk bruk for tyngde utover de 15 metrene med kjetting jeg hadde. Jeg la meg midt i et havnebasseng, med fiskebåter som gikk ut og inn. For å gi litt plass til fiskeflåten la jeg ut 20 meter med tau - men det forbedret jo ikke situasjonen så mye, det medførte jo at tauet lå i en ganske flat vinkel slik at jeg risikerte at ankertauet havnet i en fiskebåtpropell om noen kom for nært baugen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev for 2 timer siden:

Her om dagen hadde jeg faktisk bruk for tyngde utover de 15 metrene med kjetting jeg hadde. Jeg la meg midt i et havnebasseng, med fiskebåter som gikk ut og inn. For å gi litt plass til fiskeflåten la jeg ut 20 meter med tau - men det forbedret jo ikke situasjonen så mye, det medførte jo at tauet lå i en ganske flat vinkel slik at jeg risikerte at ankertauet havnet i en fiskebåtpropell om noen kom for nært baugen.

Det er da en henger på en "Dømann  på 10 til 25 kg". med 2 - 4 m tau alt etter forholdene..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ja, jeg vurderte det, men gadd ikke lete etter tunge ting som kunne brukes som dødmann.  Jeg tenkte at det ikke var noe vits i å ha noe dødmann tilgjengelig mer, ettersom jeg har "nok tyngde" med 15 meter kjetting.  Jeg har riktignok et reserveanker som kunne vært brukt, men jeg vurderte at det var for mye arbeid å grave det frem.

En ting jeg bør ha tilgjengelig i båten er et mindre paraplydregg, f.eks. for å kunne fortøye jolle.  Det kan da også brukes som dødmann ved behov.  En slik dregg har jeg hatt før, men husker ikke helt hva som har skjedd med dem (ble kanskje stjålet sammen med forrige jolle).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...