Jump to content

Vann/grums i bensin

-morten-

Recommended Posts

Hei har hatt tankmareritt de siste to sessongene, med påfølgende trøbbel. Har vært hos to forskjellige verksted og trodd ting var i orden, men nei...

Har tømt tank en gang selv, og venter nå på at et firma skal komme å tømme.

Tappa av ca 70liter, og tok en prøve.  synes ikke den kanna så spessielt dårlig ut. Finnes det noen måte å kontrolere om bensin er dårlig eller ikke? kan det brukes på f.eks plenklipper?

her er en prøve fra den ene kanna

Image1.jpeg

Image2.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Just now, HiWard said:

Nå er jeg på ingen måte ekspert, men innholdet i det glasset så da utrolig blankt ut. Bensinen i min vannutskiller er mer gul. Er dette tatt fra bunnen av tanken?

Båten står i naustet så jeg brukte hevert, slangen lå vel tilnermet i bunn ja

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hvis du lurer på om det er vann eller bensin, kan du tilsette litt olje, gjerne svart spillolje, og se om den blander seg.

Hvis du har glassfibertank, tåler den ikke etanolen i 95 okt. men løser seg opp. Bruk 98 okt.

Har du ren bensin i tanken, på stål, aluminium eller plasttank (ikke glassfiberarmert plast), kan du tilsette litt rødsprit for å blande inn siste vanndråpene.

Har du rusk i tanken, bør du tømme den helt, vaske med rødsprit og fylle med ny eller filtrert bensin.

Bensinen bør være brukbar til det meste om den er ren og fri for fritt vann.

24 minutes ago, paxo said:

Hvis du lurer på om det er vann eller bensin, kan du tilsette litt olje, gjerne svart spillolje, og se om den blander seg.

Hvis du har glassfibertank, tåler den ikke etanolen i 95 okt. men løser seg opp. Bruk 98 okt.

Har du ren bensin i tanken, på stål, aluminium eller plasttank (ikke glassfiberarmert plast), kan du tilsette litt rødsprit for å blande inn siste vanndråpene.

Har du rusk i tanken, bør du tømme den helt, vaske med rødsprit og fylle med ny eller filtrert bensin.

Bensinen bør være brukbar til det meste om den er ren og fri for fritt vann.

Jeg må leie inn proffe folk! Han som har designet tanken på denne båten burde hatt juling!  montert før innerliner så bare halve tanken er tilgjengelig! umulig å få tilgang bak skvalpeskott da mannhullet er forran! ingen pung med avtapping!  må skjære sund dørk for å få ut tank! (alu)

Jeg har pumpet ut en del liter fra tanken i min båt. Om du har tilgang til stigerøret, kan du skru ut dette og bruke en manuell oljeskiftpumpe (feks Biltema 26-0006) til å pumpe over på kanner. Eventuelt vann vil uansett legge seg på bunn av tanken. Det finnes forholdsvis rimelige inspeksjonskamera (jeg har et som heter InspectorCAM) som du kan føre ned i det samme hullet for å få en ide om hvordan det står til inne i tanken.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

1 hour ago, HiWard said:

Jeg har pumpet ut en del liter fra tanken i min båt. Om du har tilgang til stigerøret, kan du skru ut dette og bruke en manuell oljeskiftpumpe (feks Biltema 26-0006) til å pumpe over på kanner. Eventuelt vann vil uansett legge seg på bunn av tanken. Det finnes forholdsvis rimelige inspeksjonskamera (jeg har et som heter InspectorCAM) som du kan føre ned i det samme hullet for å få en ide om hvordan det står til inne i tanken.

problemet er at jeg ikke kommer til bak skvalpeskottet, brukte hevert for å få ut det som var på tanken. Har kontakt med et firma som skal komme å rense tanken. de bruker steam. Hadde det gått an å ta ut tanken hadde jeg jo bare bytta til en ny! men giddere ikke skjære opp dørken og teaken

Men hvor kommer vannet i fra? En teori er at det ikke er tett mellom dollbordet og påfyllings-stussen. Er det ikke det, så vil vannet renne ned langs stussen, så ned i påfyllings-slangen, hvis slangeklemmene der ikke klarer å holde tett. Lite hjelp i full rensing hvis det stadig kommer vann. Vi opplevde dette på en gammel Draco. Vi skrudde opp stussen, renset, på med tech-7 mellom stuss og dollbord. Ny påfyllingsslange fra stuss til tank med nye slangeklemmer i begge ender. Da ble det slutt på vann i tanken. 

Hvis det er slik påfyllings hull som monteres i dollbord, og ned skrudd lokk som flusher medd dollbordet, så er det kjent at disse kan lekke vann pga dårlig o-ring ig fordi noen av dem drenerer vannet inn i tanken...

Hvordan ser påfyllingshullet ditt ut?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Oringen på påfyllingslokket var ødelagt og delt i to, så det er nok synderen her!  jeg har ny tett oring nå, men skaden allerede skjedd! lokket ligger lavt på hekken, noe jeg føler er ugunstig!

• 1 måned senere...

Oppdatering! fikk hjelp av proffe folk som renset tank og fuelsystem på motor, fikk ut alt av drivstoff med vakuum og la på nye pakninger på tanktopp, skifta også påfyllingsslange. Pakning på tanklokk er også byttet tidligere. nye slangeklemmer(dobble) Nye injectorer også. fylte på to kanner med fersk 98 og fyra opp! motoren gikk veldig fint.  Det burde jo også de to andre verkstedene gjort, for å finne kilden så klart! så hadde jeg spart meg mye prakk og frustrasjon! Nå er alt i orden:wink:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...