Jump to content

Hva betyr 5.3*1.6 NBR 90 når det gjelder o-ring?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Betyr 5.3*1.6 NBR 90 at den er 5,3 x 1,6 mm i størrelse, og NBR 90 betyr gummikvalitet eller noe?

Holder på å vaske båten og o-ringen til AVA P90 V6 høyttrykksvaskeren er ødelagt. Trenger 2 stk nye, og jeg finner ikke ut hvilke jeg skal ha. Men i følge AVA sine nettsider er det o-ringen over som passer.

Har prøvd med diverse o-ringer, men det blir for trangt...

Noen som har idé om en butikk i Arendal/ Grimstad som kan ha slikt på lager?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ved litt mer søking i Google fant jeg Tingstad.no som sier at:

90 NBR = Nitrilgummi (NBR) , som "har utmerket motstandsdyktighet mot petroleumsbaserte oljer, fett, hydrauliske væsker, vann. Har også god motstandsdyktighet mot kjemikalier og alkoholer. Nitrilgummi ER ikke egnet om den utsettes for ozon eller sollys. "

Og da antar jeg at 5,3 x 1,6 mm = indre diameter x diameter på tverrsnitt av gummi.

Virker som litt ukurant størrelse.

Men hva betyr da størrelsene på Biltema feks?

1/8" x 1/4" x 1/16", 20 st.

Tommer er jo ok, men hva betyr det når det står:  noe x noe x noe?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Jeg undersøkte litt mer. Bad rett og slett ChatGPT om å konvertere fra tommer til mm. og fikk da at:

3/16" x 5/16" x 1/16"

tilsvarer

4.7625 mm x 7.9375 mm x 1.5875 mm

Og da antar jeg at første tall er indre diameter, neste tall er ytre diameter, og at siste tall er tykkelsen.

Da spørs det om denne over kan brukes...

4,8 mm indre diameter kan kanskje monteres der det skal være 5,3 mm, all den tid tykkelsen er lik? Blir jo bittelitt dratt, men utgjør kanskje ikke så mye?

tilplan skrev 5 minutter siden:

Kjøpte selv et sett med masse ulike O-ringer da den røk på min Karcher siden jeg ikke visste størrelsen. Prøvde med et par ulike til jeg fant en som holdt tett. 

Jo, det er bare det at jeg har kjøpt en del ulike men ingen passet. De ble kneppet for store. Men med øyemål ser det ut til at de kanskje er 2+ mm tykke, men de skal være 1,6 mm ser jeg nå. Så nå tenkte jeg at jeg skulle gjøre hjemmeleksen litt på forhånd før jeg hiver ut mer penger på o-ringer :giggle:

Har forresten Hydroscand o-ringer?

@Bjørn Løvjomås, i "gamle dager" ville jeg gått til KHS. Dét er en butikk jeg savner. De hadde alt, og solgte vel nær sagt alt i løsvekt. Samt god kundeservice. Husker jeg gikk til de rett etter at KHS var lagt ned og de var blitt Tools eller hva det var, og skulle ha tommes-skrue. Noe KSH hadde. Den nye butikken hadde mye finere og mer moderne innredning, men kun skruer i millimeter.

Kanskje jeg får til å stikke innom dem en tur. :thumbsup:

Landcrab skrev 53 minutter siden:

BilXtra har lagerført AVA reservedeler. Du kan jo sjekke med BilXtra Arendal.

Stod at de var tomme i går eller dagen før da jeg sjekket. Jernia er også tomme.

AVA selv er tomme...

..litt rart at de ikke klarer å ha o-ringer på lager. :lipseal:

Ser nå at Bilxtra Arendal har fått inn et service kit på lager siden sist jeg sjekket. Så fikk lagt av en pakke der. Da blir det vask av båt og bil igjen. Litt dyr o-ring når de koster kr 49,50 hver, men nå blir det i alle fall vask. :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...