Jump to content

Hvilken type terminator er dette? VHF-RG58 kabel

Framtia

Recommended Posts

Jeg har en RG-58 kabel som er terminert som vist på bildet under. Jeg skal bytte VHF-antenne, og denne har en standard PL259 tilkobling. For å slippe å sette på ny plugg direkte på kabelen (komplisert i 20 meters høyde, samt at jeg da ikke lett kan bytte tilbake senere) skulle jeg gjerne funnet en overgang som gjør at jeg kan bruke de eksisterende tilkoblingene. Lurer derfor på om noen kan identifisere hva slags terminator det er jeg har

IMG20230620182405.jpg

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Tviler på at dette er en standarisert kontakt. Har aldri sett noe slikt, og designet ser ut til å være en kontakt som skal skrues inn i noe utstyr. Standard coax kontakter som sitter på kabler pleier alltid å være tilgjengelig i kabel til kabel utgaver. Denne kontakten ser ikke ut til å egne seg for dette.

Takk for tips, som @Bloubergskriver så er dette kabel til en V-Tronic antenne. Antenna er kombinert med vindpil og disse pilene knekker til stadighet når det er besøk av større fugler. Jeg har derfor tenkt å gå over til Glomex sin tilsvarende antenne, og det ville vært plug and play om jeg fant en overgang. Men om det ikke finnes må jeg ta en vurdering om jeg skal beholde V-Tronic som ren VHF-antenne og heller sette på en separat vindpil. Det finnes noen i stål som skal tåle fugler bedre. Frister lite å prøve sette på ny kontakt i toppen av masta.

Framtia på AIS

Framtia skrev 51 minutter siden:

akk for tips, som @Bloubergskriver så er dette kabel til en V-Tronic antenne. Antenna er kombinert med vindpil og disse pilene knekker til stadighet når det er besøk av større fugler.

Gå over til en V-tronic uten vindpil, da er fester og plugg den samme. De har antenner i ulik lengde med samme plugg. Sjekk denne: Shakespeare 5215-AIS Squatty Bod. Dette er en 1/2 bølgelengde antenne med 3 Db gain. 
Jeg kjøpte her: 

IEC Telecom Norway 

Hedmarksgata 13, 0658 Oslo, Norway

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Jeg har jo V-tronic uten vindpil, det har kråkene hjulpet meg med :-)

Utfordringen er at jeg ikke har vindpil, så enten må jeg finne ny kombi eller så må jeg flytte nåværende V-Tronix lengre frem og på siden av masten slik at en ny separat vindpil kan monteres i senter akter på masten uten at de kommer i konflikt.

Framtia på AIS

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...