Jump to content

Noen som har prøvd MAPTUNE (reprogramering) på outboard ?

Rune.f

Recommended Posts

Har en 2011mod Yamaha F50 injection, Maptune i Sverige selger en "remap pakke" til div motorer slik att man selv kan remappe ECU på få minutter, når det gjelder min motor vil den omprogrameres til en F70/+20hk.

Noen som har prøvd dette produktet fra dette firmaet ? dette er en veldig stor aktør som har holdt på lenge så jeg har veldig lyst å prøve.

Har ikke sjekket om det andre forskjeller på 2011mod F50/F60/F70, men er det kun programeringen av hjernen som er forskjellen tror jeg på dette.

På F50 må luftbegrenser fjernes i "luftfilter/støydemper", det nok fordi de ikke har fått den ned til 50hk bare med ECU,  noe som ikke trengs på F60 for å få 70hk.

Har drevet med noe lignende selv men ikke med outboard.

Om ikke reprogrammeringen bare øker max turtall må du også bytte propell for å få glede av effektøkningen.

Så lenge du holder deg innenfor samme 'modellserie' effektmessig, bør det være ok, men sjekk om det er andre forskjeller ( f.eks kjøling/ smøring).

Jeg ville uansett ventet til garantien er utløpt, for den slutter å gjelde umiddelbart når du 'tukler' med ECU'en. Også for ting som ikke har med effektøkningen å gjøre.

Motoren er en 2011med så ingen garanti, men med kun 173tim, står på en Pioner Multi II, er redd motoren blir litt liten ? ønsker minimum 25knop på båten.

Ja skjønner det med propell, bruker alltid noen dager på å finne rett propell når jeg bytter båt, vil ha den ca 100rpm under turtallssperren med 2 voksne.

Noen som har hatt Multi ned 50hk å vet farten ?

Skal nå begynne å montere utstyret som skal på plass i den til mitt bruk så får den ikke ut før om noen dager.

Med en slik steg 1 omprogramering økes effekten på hele registret.

Om turtallssperre vil fjernes/rpm økes er det en egen programering i tillegg/ekstra kostnad.

Skal prøve båten først men regner med jeg går for oppgradering til 70hk.

Veldig pent brukt/velholdt båt, disse er ofte velbrukt da de ofte brukes i næring.

20230619_133245.jpg

20230619_133606.jpg

20230619_133357.jpg

20230619_154915.jpg

20230619_155011.jpg

20230619_154837.jpg

20230619_154853.jpg

20230619_133224.jpg

Man må være klar over at 70-hesteren er en helt annen motor, det som hovedsaklig er felles er sylindervolumet.

F70 har 4 ventiler pr. sylinder mens 50/60 hk har 2 ventiler pr. sylinder, og turtallet ved max. effekt er 300 rpm høyere.

Videre har den et større girhus som bruker større propelldiameter (samme som f.eks. F115), som er bedre egnet til å skyve på tyngre båter. F70 veier derfor noen kg mere enn 50/60.

Et solid alternativ for Pioner Multi er nok Mercury F80 (utgaven som kom i 2014).

Den koster ca det samme ny som Yamaha F70 ser jeg, men har over dobbelt så stort sylindervolum og dermed enorme krefter i forhold til den vesle Yamahaen. Iallefall hvis det er krefter man er ute etter.

Men hvis effekten i en Yamaha F50 for en billig penge kan økes til drøyt 60 hk er det naturligvis ikke så dumt. Antar at det også innebærer å fjerne restriktorplaten i innsuget på 50 hk-utgaven.

Flere steder på nett står det faktisk at det holder å kun fjerne denne platen, da ECU på 50 og 60 hk er identisk. Men nå står det jo så mye på nett da. Kan naturligvis være forskjeller på forskjellige generasjoner/årganger. Vidoen under gjelder en 2007-modell.

Men jeg ville uansett ha vært skeptisk til å betale noe som helst for en reprogrammeringsdings uten veldig gode og sikre referanser. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

en kamerat av meg jobber med fisketurisme , de har rundt 10 stk Kværnø (eller var det Kaasbøll?) 17 fotere.   De fleste med Yamaha F50.    Ble byttet motor på en, til F70. Han sa han merket ikke den store forskjellen, nesten litt skuffet.   

Jeg tror F70 kommer best til sin rett på en lettere båt med mer fartspotensiale.    Og enig med Teerex i at en mer tungdrevet båt gjør seg mer nytte av mer moment i motoren enn de ekstra hk'ene helt på topp i turtallsregisteret.   

Test:  her anbefaler de større motor enn 60
https://www.batmagasinet.no/bm202103-battester-dagsturbat/sjoens-svar-pa-swiss-army-knife/720540

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 4 uker senere...

Er Multi virkelig å anse som tungdrevet ? (Er jo selvsagt det opp mot fartsbåter) hadde for noen år siden en lett Gimo 18" med styrekonsoll og en fin Tohatsu 2-takt 50hk med lite timer, også der prøvde jeg flere propeller for å få det optimalt, fikk den aldrt over 23kn, men mulig Gimo'n også er tungdrevet, husker heller ikke vekten på den vs Multi ?

Noe annet, satt nå nettopp å så naboen dro en ungdom på vannski med en Pioner 15 med en 9.9/15 Viking motor, 2 ungdommer i baugen å far sjøl kjørte, tipper de hadde 16kn+, det hadde jeg ikke trodd??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...