Jump to content

Et dynamospørsmål...

vikers

Recommended Posts

Den jeg kjøpte Furuholmen og Albin O-411 av kom nettopp med de siste deler som han hadde til motoren. Forgasser og starter, samt komplett verkstedsbok og delekatalog. Kunne se at både forgasser og starter var orginale, og motoren er fra 1968. Så langt helt flott, men han sa at han ikke kunne finne den orginale dynamo.

Etter at jeg sa at ;" Det må jeg jo ha!", så sa han at det er jo bedre med en vekselsstrøm enn den orginale. Han hadde brukt en fra en VW, sa han - så han skulle skaffe meg dette.

Er ikke en dynamo.... en dynamo?? :confused:

Er det slik at en fra VW kan passe, men ikke en fra Opel???

Muligens spørsmål en blondine verdig :wink:, men om jeg ikke spør, så lærer jeg heller ingenting.

Hvordan kan jeg enkelt sjekke om den han så kommer med lader tilstrekkelig?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

En dynamo er en dynamo ja, men innfestningen kan være forskjellige. Så det han mente er nok at festene på VW dynamoen passer greit til motoren din. Ellers så er det greit å ha en dynamo med en viss størrelse, jo flere ampere desto bedre nesten. Den jeg har i båten er på 36 ampere, litt lite når man er på tur og har kjøleskap og annet som bruker mye strøm. Så hvis du kan finne en på 60-70 ampere så er nok det en fordel.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

OK...så var det slik jeg trodde.

Da har jeg jo forsåvidt 2 stk liggende - 1 på 55 og en på 65 ampere.

Kan man selv måle med multimeter om en dynamo lader? Eller må man til verksted for å gjøre dette? Lading bør være på ca. 14,4 volt, eller så?

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Ja, hvis du får en av disse til å passe mot festene på motoren, samt at reimskivene blir liggende på linje så går det helt sikkert greit! Store nok er de jo begge to, men prøv den største først. Ikke noe problem å måle om den lader med motoren i gang, men husk at batteri må være tilkoplet. 14,4 volt er ideelt ja, men dette forutsetter som regel at batteriet er fulladet og litt turtall på motoren. Så det nytter ikke å måle like etter start, la motoren få gå en stund slik at du får toppet opp batteriet først.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Etter at jeg sa at ;" Det må jeg jo ha!", så sa han at det er jo bedre med en vekselsstrøm enn den orginale. Han hadde brukt en fra en VW, sa han - så han skulle skaffe meg dette.

Er ikke en dynamo.... en dynamo?? :confused:

Jeg ville tolket dette som at motoren originalt hadde likestrømsdynamo, og da er det klart at det er bedre med vekselstrømsdynamo.

Skal du måle ladingen dynamoen gir er beste metode tang-amperemeter og voltmeter.

Tang-amperemeteret kan lese av strømmen under ladingen, og det er normalt at denne synker etterhvert som spenningen stiger på batteriet. Spenningen bør etterhvert komme opp i 14,4 volt.

Hvis dynamo/generator klarer å holde ca 14,4V på batteriene eller ihvertfall på utgangen selv med en god del forbruk og batteri som ikke er fulladet kan man gå utfra at lading er OK. Dette forutsetter at man har turtall på motor( mars turtall).

Hvis det blir skiftet fra likespenningsdynamo til nyere med vekselspenning må man også ta hensyn til utvekslingen mellom dynamo og motor. Hvis denne ikke er riktig og turtallet på dynamoen ikke blir høyt nok vil effekten gå ned.

Hvis saken er fra 1968 så er det store sjanser at det var en likestrømsdynamo. Min første bil var en boble '67 med likestrømsdynamo

Var ikke så mye annet å velge i på den tiden nei.. Min erverdige gamle Amazon fra 1966 (for tiden ute av drift) har også likestrømsdynamo, en lite effektiv inretning forøvrig. En anelse uforsiktig bruk av vifte og vindusviskere er alt som skal til for at batteriladeren må frem etterpå! Men med lavt "personlig forbruk" så holder det akkurat!

Det er ikkje sikkert at dette spørsmålet passer seg heilt til denne tråden, men eg klinker til alikevel.

Eg har ein suzuki 9,9 hk frå 1987. Frå dynamoen til denne motoren går det tre ledninger som berre heng og sleng. Eg tenkt at eg skulle kople denne dynamoen til batteriet (12v), etter som at det er veldig upraktisk å ha ein dynamo som ikkje er i bruk. Men korleis skal eg kople tre ledningar? Er den eine jording, eller kva? Viss det hjelper så er den eine rød, den andre gul og den tredje gul-rød.

Er dette vekselstraum eller likestraum dynamo? :flag:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Hvis dynamo/generator klarer å holde ca 14,4V på batteriene eller ihvertfall på utgangen selv med en god del forbruk og batteri som ikke er fulladet kan man gå utfra at lading er OK. Dette forutsetter at man har turtall på motor( mars turtall).

Hvis det blir skiftet fra likespenningsdynamo til nyere med vekselspenning må man også ta hensyn til utvekslingen mellom dynamo og motor. Hvis denne ikke er riktig og turtallet på dynamoen ikke blir høyt nok vil effekten gå ned.

Det står på min motor at den yter 40 HK ved 2500 omdreininger, så mye mer enn 2500 omdreinger får jeg nok ikke. Jeg bør vel klare å få lading på dette?

Det står på min motor at den yter 40 HK ved 2500 omdreininger, så mye mer enn 2500 omdreinger får jeg nok ikke. Jeg bør vel klare å få lading på dette?

Ingen problem! Dette er jo vanlig max turtall på mange tyngre dieselmotorer, så det går helt greit. Det kan bli et spørsmål om utvekslingsforhold, men hvis reimskiva på veivakselen er noenlunde lik som på motoren du tok dynamoen fra så går det helt sikkert greit. Vekselstrømsdynamoer er heller ikke så følsomme på turtallet som likestrøm, de lader nesten uansett...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...