Jump to content

Draco 24, Vann i dørken


Lillemy45

Recommended Posts

Det første, og viktigste: Er det saltvann eller ferskvann?

 

Dersom saltvann er det på høg tid å sjekke gjennomføringer og diverse slangeklemmer.

 

Dersom ferskvann kommer det enten ovenfra, eller fra en form av intern ferskvannstank.

 

Mest sannsynlig er nok regnvann. Sjølv om dere lenset den, kan det godt være det har gjemt seg vann et annet sted som har sildret til der dere øser fra i løpet av mellomtiden. 

 

Sjekk kalesje/vinduspakninger/ osv, gjerne mens det regner.

Link to post
PolarOslo skrev 3 minutter siden:

Det første, og viktigste: Er det saltvann eller ferskvann?

Dette. Du kan smake på vannet og kjenne om det er salt.   

 

Om salt:

Regner med dette er en båt med innebords og drev. I tillegg til skroggjennomføringer kan det være lekkasje fra drivknutebelgen, inntak for kjølevann og eksos på akterspeilet. Om impeller sitter på motor, kan det være lekkasje her. Sjekk og stram alle slangeklemmer som @PolarOslo foreslår.

 

Ikke salt:

Sjekk ferskvannssystemet om bord for lekkasjer, fortrinnsvis med trykk på systemet. Er det regnvann kan det komme fra nær sagt hvor som helst, jeg jakter fortsatt en slik på andre året...

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
HiWard skrev for 3 timer siden:

Mistenker at min Windy 8000 har samme problem. Er løsningen av med fenderlist og på med tettemasse?

Eneste løsning som fungerer, og som  blir 100% tett i skrog-sammenføyningen er av med fenderlista, rengjøring/sliping,  inn med ny fugemasse, og på med fenderlist. Dette er i alle fall min erfaring. Har kjøpt mange nye båter som har hatt lekkasje her, Virker som det slurves mye her hos enkelte fabrikanter.

Link to post
LM 605 skrev 15 minutter siden:

Eneste løsning som fungerer, og som  blir 100% tett i skrog-sammenføyningen er av med fenderlista, rengjøring/sliping,  inn med ny fugemasse, og på med fenderlist. Dette er i alle fall min erfaring. Har kjøpt mange nye båter som har hatt lekkasje her, Virker som det slurves mye her hos enkelte fabrikanter.

Ok, men man trenger ikke splitte skroget (om det er det man kaller å skille skrog fra innerliner)? Da er det i såfall en overkommelig oppgave, selv om det høres temmelig omfattende ut.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
HiWard skrev 28 minutter siden:

Ok, men man trenger ikke splitte skroget (om det er det man kaller å skille skrog fra innerliner)? Da er det i såfall en overkommelig oppgave, selv om det høres temmelig omfattende ut.

Neida, kun skrape/pusse, eventuell fjerne gammel løs fugemasse etc. så det blir "rent", før man fuger på nytt, utenpå det gamle. Bruk godt med fugemasse, slik at du ser rundt at dette tettes helt. Ingen komplisert jobb, selv om det kan være noe heftig å få på ei gammel fenderlist hvis denne f.eks. er veldig stiv.

Link to post

Vedr. saltvann/ferskvannssjekk, for å slippe å smake på tilsølt kjølvann så kan du ta litt av vannet i en kopp og tilsette grønnsåpe. Krystalliserer det seg er det saltvann.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Goodspeed skrev 1 time siden:

Vedr. saltvann/ferskvannssjekk, for å slippe å smake på tilsølt kjølvann så kan du ta litt av vannet i en kopp og tilsette grønnsåpe. Krystalliserer det seg er det saltvann.

Det var et godt tips som jeg ikke visste om. Takk!

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...