Jump to content

Bunnstoff ser brunt ut, er dette sort-fargen til Jotun selvpolerende?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Var på Maritim for å kjøpe diverse, og de var tomme for eget bunnstoff, og solgte meg Jotun selvpolerende. 

Har nå stått ig blandet med maskin i mange minutter, og orangefargen lar seg simpelten ikke mikse inn. På tross av dette ser den brun ut. 

Her sammenliknet med en skvett sort bunnstoff fra Biltema som vi brukte på ungdommens jolle.

20230624_101620.jpg.038075f5ba6c4c48cc7af11c2a5f14e8.jpg

20230624_101614.jpg.52b07b98ddeb551ce1b13baed5409375.jpg

Er dette korrekt? Ser helt vilt ut i mine øyne...

Har blandet og blandet, og det er som om den ikke vil blande inn det orange. På tross av det har den brun farge. Dette har jeg lite lyst til å male på Neptimen...

Noen som har vært borti denne før?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg opplevde det samme. Gikk tilbake for å reklamere, men fikk beskjed om at det står i katalogen at den ikke er "fargeekte" Jeg husker ikke hva denne varianten fra Jotun het, men den var en del rimeligere en de andre variantene. Fikk også beskjed at den skulle bli svartere når båten kom i vannet, men at jeg neste gang skulle kjøpe bedre bunnstoff! Siden jeg ikke stolte helt på dette brukte jeg en boks med annet  bunnstoff i vannlinjen og den brune under vann. Har derfor ikke fått sjekke om det stemmer at den svartner ved kontakt med vann. 

Fargen ligger i bunn av boksen og krever innsats for å blandes med oljen som ligger på toppen. Jeg bruker Jotun Nonstop mørk blå og må kjøre lenge med rørevisp på drillen før det blandes. Må bruke vispen aktivt opp og ned for å få løftet det tunge i bunnen opp. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 3 timer siden:

Fargen ligger i bunn av boksen og krever innsats for å blandes med oljen som ligger på toppen. Jeg bruker Jotun Nonstop mørk blå og må kjøre lenge med rørevisp på drillen før det blandes. Må bruke vispen aktivt opp og ned for å få løftet det tunge i bunnen opp. 

Men her har jeg blandet i alle fall i 5 minutter sammenhengende, med stor visp på drill. Både opp og ned. Mye i bunnen. Tok også en liten plankebit og prøvde å skrape i bunnen. Har aldri prøvd å blande en så dårlig maling...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

For meg har både Biltema og Maritim sin vært bra. Legg merke til at det er forskjell på Biltemas versjon i Norge og i Sverige. 

Jotun sin er sikkert bra, men fargen virker ikke bra.

Har brukt svart Jotun Mare Nostrum i mange år og vært godt fornøgd med det. Reagerte på at det var eit brunskimmer i boksene i år. Prøvde under båten først og det vart svart da. Tok deretter langs vannlinjen og resten av båten. Etter at båten er sjøsatt tenker eg ikkje på det lenger. Oppleves som like svart som før om årene. 

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Jeg brukte Jotun selvpolerende mørk blå i år. (Jotun Yachting Nonstop 2).

Ingen problem med å få riktig homogen konsistens og homogen mørk blå farge i hele boksen da jeg rørte med rørepinne.

Til TS.:  Jeg vet ikke om det er den pinnen du viser på bildet du bruker som rørepinne, men i så fall: Bruk i det minste en flat pinne om du skal få opp det som har settlet seg i bunnen av boksen på en grei måte.

Skjønner heller ikke hvordan du får til å bruke maskin på en fornuftig måte i den boksen der.

Jannmar skrev 6 minutter siden:

Skjønner heller ikke hvordan du får til å bruke maskin på en fornuftig måte i den boksen der.

Jeg bruker en slik fra Biltema på batteridrillen. Forenkler blandingen av bunnstoffet vesentlig. 
image.jpeg.fe095ea03e8a756f5eb4ab3b870ce8a6.jpeg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Bigdrago skrev for 23 timer siden:

Litt off topic. Men er dere fornøyd med maritim sitt bunnstoff? Ser den inneholder mellom 10-25% kobberoksid

Biltema sin inneholder bare 12.5-15%.

Har ikke noe erfaring men det holder meg ikke tilbake fra å synse og tro.
For en del år siden testet ett av de norske båtbladene bunnstoff også BT sitt.
Det var det dårligste mot groing og hadde dårlig dekk evne slik att BT sitt bunnstoff som var billigst pr liter ble dyrest fordi man måtte bruke mer.
Derfor har jeg holdt meg langt unna men det har rent mye vann i havet siden da så mulig BT har byttet leverandør eller ikke...hvem vet.
Det skal også nevnes att erfaringen med BT sitt bunnstoff her inne virker god men det er også endel fan boy mentalitet her inne.
Der alt er bra så lenge ikke tingen man bruker BT sine produkter på tar "fyr og brenner ned".
Så når det gjelder bunnstoff og BT holder jeg meg unna til de gjør det bra i en ny grotest men selv da skal det litt til da jeg har funnet bunnstoff som til mitt bruk er bra.

Grand Banks jr skrev On 24.6.2023 at 10.26:

Er dette korrekt? Ser helt vilt ut i mine øyne...

Vanskelig å ikke være enig.
Hvis ikke du skal bruke det i dag ville jeg sendt en e.post med bilde til Jotun for en forklaring.
Innbiller meg att de er gode på kundekontakt.

Troll 20 skrev for 4 timer siden:

Etter at båten er sjøsatt tenker eg ikkje på det lenger. Oppleves som like svart som før om årene. 

Jeg flekkmaler, og kontrasten mellom det som er på og denne er faktisk ganske stor. Ser det mye mer tydelig i virkeligheten  enn på dette bildet som viser en tørket rørepinne. 

Hadde jeg kun treng bunnstoff der man ikke ser hadde det vært ok, men ikke i vannlinjen og i baugen.

20230625_130229.jpg.6bde25568819c986abfa461fed71664a.jpg

Så dette vil jeg ikke ha på båten min. 

Brigg skrev for 2 timer siden:

Jeg bruker en slik fra Biltema på batteridrillen.

Det er akkurat den jeg bruker. Om den er kjøpt på Biltema eller ikke vet jeg ikke, men det er en slik en som går ned i boksen. Den pleier å blande bunnstoff kjapt og jevnt. 

I forkant av bruken av dem ristet jeg boksen manuelt med lokk på akkurat slik man rister spraybokser. I minst 1-2 minutter.

Har jo blandet en del bunnstoff i mitt liv, og aldri opplevd noe slikt som dette. Ble faktisk usikker på om det kan være en boks med base der de har glemt å blande inn fargene. 

pipe skrev for 1 time siden:

Hvis ikke du skal bruke det i dag ville jeg sendt en e.post med bilde til Jotun for en forklaring.

Har gjort dette i dag. Er oppriktig nysgjerrig på dette. Sendt en saklig epost der jeg etterspør deres svar på dette. Har også opplyst at jeg maskinelt har blandet I minimum 5 minutter. Samt lagt ved bilde av både våt og tørr maling.

Det er mulig jeg har feil blandeteknikk.  Gjør bare slik jeg har gjort i alle år etter at jeg fikk drill og blandedings. Før det brukte jeg pinner eller små lister eller hva enn jeg hadde for hånden, og det fungerte det også. :giggle:

Når det gjelder ulike bunnstoff så har jeg brukt litt forskjellig av selvpolerende. Maritim sin egen er bedre enn Biltema sin mtp dekkevne innbiller jeg meg. Men begge har fungert for meg. Lite groe har det vært uansett.  Men min båt ligger jo ikke lenger enn fra juni til september. 

Grand Banks jr skrev 23 minutter siden:

Har jo blandet en del bunnstoff i mitt liv, og aldri opplevd noe slikt som dette. Ble faktisk usikker på om det kan være en boks med base der de har glemt å blande inn fargene. 

Etter det du skriver, og bildene du viser, må det være noe galt med innholdet i boksen du har fått.

Håper du legger ut svaret du får fra Jotun, her på forumet.

@Jannmar, ja, tenker å gjøre det. Er jo åpen for at jeg har gjort noe galt, men jeg ser ikke helt hva. Med mindre det ligger et tykt lag på bunnen med farge som jeg ikke har klart å få tak i. 

Grunnen til at jeg postet her på forumet var fordi jeg husker det var noe problem med at sort bunnstoff var veldig lilla (?) for et par år siden eller noe. Var derfor nysgjerrig på om det er andre som har opplevd å få slik brunfarge. 

Hadde heldigvis igjen en skvett sort og det holdt akkurat til å flekkmale det viktigste. Så båten går på sjøen så snart jeg får den "nye" propellen tilbake fra service. Er spent på hva ny maks marsjfart blir :yesnod:

Er det Jotun Mare nostrum du har brukt? Det var den kjøpte som var veldig brun. Den var vesentlig rimeligere en de andre bunnstoffene på Maritim og jeg tenkte at Jotun sikkert ikke gidder å lage dårlig bunnstoff. Skal bli spennende å se om den blir svart under vann.

Kallethekid skrev for 10 timer siden:

Jotun Mare nostrum du har brukt?

Ja, og det var Maritim, ikke jeg, som plukket den til meg da jeg egentlig ville ha deres sorte selvpolerende bunnstoff men de var tomme.

Jeg brukte Nonstop før jeg begynte med Maritim ig BT sitt selvpolerende. Trodde at Mare Nostrum bare var en ny type. 

Det ville være rart dersom Jotun er fornøyd med at deres sorte bunnstoff skal ha den fargen. Er det fargestoff som drar opp prisen på sluttproduktet?

Jeg kan prøve å legge rørpinnen i saltvann og se om den blir svart :giggle:

paxo skrev 23 minutter siden:

VC17m er helt kobberfarget når man smører den på. Den blir sort i vannet etter en kort stund. (Her blander man forøvrig inn kobberpulveret selv). Kanskje det er det samme med dette bunnstoffet?

Det kan være. Får se hva Jotun svarer. :-)

Svar fra Jotun:

Sitat

Mare Nostrum SP er økonomiproduktet vårt og har mindre klare farger enn NonStop og Racing.

Mare Nostrum SP Black er litt mer brunsvart i fargen ved påføring, men blir svart etter sjøsetting.

Det skyldes at det benyttes en annen type kobberoksid som er litt rødere i fargen og har en sterkere fargestyrke enn den som benyttes i NonStop og Racing.

I Mare Nostrum SP kan det forekomme noe større batch til batch-variasjoner i farge enn i de andre produktene, men som sagt så blir den svart etter kort tid i sjøen.

Så jeg vil faktisk legge en rørpinne med dette produktet i sjøen for å se hvordan resultatet blir.

Bildet jeg sendte dem var det samme som jeg startet tråden med, og det er ikke i mine øyne en gang brunsvart. Det er brunt. Tørket er det mer brunsvart, i alle fall på rørepinnen.

Jeg er overrasket over at Biltemas bunnstoff til 139 faktisk er helt sort, i boksen, mens Jotuns sitt på tilbud til 189 i mine øyne er brunt og dermed ikke i nærheten av pent. Så får gi dem tilliten til at de har rett.

Håper dette blir helt sort i saltvann.

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Svar fra Jotun:

Så jeg vil faktisk legge en rørpinne med dette produktet i sjøen for å se hvordan resultatet blir.

Bildet jeg sendte dem var det samme som jeg startet tråden med, og det er ikke i mine øyne en gang brunsvart. Det er brunt. Tørket er det mer brunsvart, i alle fall på rørepinnen.

Jeg er overrasket over at Biltemas bunnstoff til 139 faktisk er helt sort, i boksen, mens Jotuns sitt på tilbud til 189 i mine øyne er brunt og dermed ikke i nærheten av pent. Så får gi dem tilliten til at de har rett.

Håper dette blir helt sort i saltvann.

Jeg skal gi en tilbakemelding når jeg kommer utpå i helgen. Båten ligger nå i en elvemunning med grumsete vann og jeg må komme ut i frisk sjøvann før jeg kan avgjøre farge...

paxo skrev 15 minutter siden:

Hvis det, som Vc17m, er kobber som gir brunfargen, blir kobberet fort oksidert i ferskvann også.

Jo, det er nok sant, men jeg har kun stoffet under vannlinjen og ligger i helt brunt vann, med et siktdyp på ca 1 cm...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...