Jump to content

Ser etter kyndig båtmekaniker i Bergen

Arendalssnekke23

Recommended Posts

Hei forum,

Jeg eier en CARAT7400 med en Status Marine 48HK Diesel innabords. Etter en episode med saltvann i motorrommet vil ikke motor lenger starte.

Ser etter en kyndig båtmekaniker i Bergen som har mulighet for å se på båten. Dersom noen kjenner noen eller en bedrift dere vil anbefale - setter jeg stor pris på all hjelp.

sjekk at start/stopp solenoid på dieselpumpen har spenning og virker som den skal. 
Motor skal avgi livstegn om den har diesel, kompresjon og luft tilgjengelig :) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Hei.
Hva mener du med at den ikke vil starte?
Er det slik at startmotoren går, eller er det bare klikk eller ingen reaksjon når du vrir på nøkkelen?
Jeg kan fikse dette, men om man må ha ny startmotor, dynamo, osv pga saltvann blir det dyrt og kan ta tid å få deler.

Hei,

Tusen takk for svar. Jeg skal undersøke Bergen Maritim og Bjordal & Madsen.

Jeg skal undersøke solenoid på dieselpumpen til uken.

--

Dude - Båten startet og gikk fint inntil jeg hadde et uhell på fjorden hvor slangen som suger saltvann inn i eksosen løsnet og fylte motorrommet med vann. De neste 2 ukene ble båten sakte, men sikkert mer tung-startet. Da jeg vred om nøkkelen virket det som det var tyngre å tyngre å svinge motoren, helt til en dag hvor det ikke lenger skjer noe når jeg vrir om nøkkelen. 

Situasjonen nå - Jeg gløder i 15 sekunder, drar om nøkkelen - og det skjer ingenting. Jeg målte spenning på batteriene i går og de ser ok ut. Kan hende kobling til motor eller andre ledninger er problemet. Kan også være startmotor vil jeg tro.

Båten står i Damsgårdssundet i sentrum. 

Arendalssnekke23 skrev for 2 timer siden:

Båten startet og gikk fint inntil jeg hadde et uhell på fjorden hvor slangen som suger saltvann inn i eksosen løsnet og fylte motorrommet med vann. De neste 2 ukene ble båten sakte, men sikkert mer tung-startet.

Var starter under vann eller blitt oversprøytet med sjøvann?

har du normalt olje nivå?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Den var helt under vann, ja. Sjøvann.

Byttet olje like før dette skjedde. Peileren sitter fast - så jeg får ikke peilet, men det er ca 6 liter olje på motoren. 

Roger jo skrev 52 minutter siden:

Var starter under vann eller blitt oversprøytet med sjøvann?

har du normalt olje nivå?

Arendalssnekke23 skrev 46 minutter siden:

Den var helt under vann, ja. Sjøvann.

Kjenner ikke den motoren.

Da skulle Starteren hvert skrudd ut og spylt ned ferskvann og blåst vekk vannet og tørket i stekeovn

På X antall grader. 

da kan  motoren  også være fylt med sjøvann, få tappet ut oljen og sjekk for vann.

Få reparert olje peile pinnen.

PS.

har den motoren separat manuell olje pumpe ?

Pump ut litt og se på kvaliteten.

Sjekk gearboksen også at oljen er ok.

En starter som har vært under i sjøvann er søppel med mindre man tar den opp umiddelbart og koker delene.
Er typisk slik du forteller att den virker dårligere i en liten periode før den setter seg dønn fast.
Er for sent å prøve å redde den nå.
Kjøp ny er løsningen.

Roger jo skrev for 22 timer siden:

På X antall grader. 

da kan  motoren  også være fylt med sjøvann, få tappet ut oljen og sjekk for vann.

Få reparert olje peile pinnen.

PS.

har den motoren separat manuell olje pumpe ?

Pump ut litt og se på kvaliteten.

Sjekk gearboksen også at oljen er ok.

Det er riktig at motor har separat manulle olje-pumpe. Jeg skal pumpe ut og sjekke kvaliteten. Kan legge ved bilder når dette er gjort.

pipe skrev for 22 timer siden:

En starter som har vært under i sjøvann er søppel med mindre man tar den opp umiddelbart og koker delene.
Er typisk slik du forteller att den virker dårligere i en liten periode før den setter seg dønn fast.
Er for sent å prøve å redde den nå.
Kjøp ny er løsningen.

Ja, jeg fryter at løsningen må byttes.

-------

Jeg har vært i kontakt med diverse verksted for å høre hva dette anslagsvis vil koste å reparere. Jeg forstår at det er vanskelig å gi en ekstakt pris, men anslager ligger på mellom 15.000-45.000 NOK. Avhengig av om motor må løftes ut, om flere ting er ødelagt osv.

Jeg hadde en situasjon for et par år siden, det det ble såpass mye sjøvann i motorrommet at de nederste tennene på svinghjulet stod i vann. Startmotor sto godt over. Jeg fikk skiftet lensepumpe og fikset lekkasjen. Men etter en ukes tid ville ikke starteren slå inn lenger. Det viste seg at sjøvannet fra svinghjulet hadde sprutet litt over drevet til starteren, så ting ble tregt og rustent. En god rengjøring og oppsmøring senere gikk startmotoren som aldri før. 

Jeg ville ha tatt ut startmotor, fått et vikleverksted til å teste/rengjøre/smøre opp, alternativt kjøpt ny om den viser seg å være ubrukelig. Mye billigere enn de alternativene du har fått til nå. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 17 minutter siden:

Jeg hadde en situasjon for et par år siden, det det ble såpass mye sjøvann i motorrommet at de nederste tennene på svinghjulet stod i vann. Startmotor sto godt over. Jeg fikk skiftet lensepumpe og fikset lekkasjen. Men etter en ukes tid ville ikke starteren slå inn lenger. Det viste seg at sjøvannet fra svinghjulet hadde sprutet litt over drevet til starteren, så ting ble tregt og rustent. En god rengjøring og oppsmøring senere gikk startmotoren som aldri før. 

Jeg ville ha tatt ut startmotor, fått et vikleverksted til å teste/rengjøre/smøre opp, alternativt kjøpt ny om den viser seg å være ubrukelig. Mye billigere enn de alternativene du har fått til nå. 

Takk, dette var et godt tips. Jeg forsøker dette i første omgang.

Arendalssnekke23 skrev for 5 timer siden:

Det er riktig at motor har separat manulle olje-pumpe. Jeg skal pumpe ut og sjekke kvaliteten. Kan legge ved bilder når dette er gjort.

Ta av oljepåfyllingslokket er det grå krem der har du vann i olja.

Dette  er ikke noe du kan vente med.

Hvis det ikke allerede er for sent.

da har du kjørt  med olje/vann de siste gangene og det er dårlig smøring.

Da er det og gå til et bilverksted og bomme seg 25 l brukt  smørolje , skift smo.filter og fylle på 7 l  og tørne mye. 

Stater  får du på dagen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...