Jump to content

Ser etter kyndig båtmekaniker i Bergen


Arendalssnekke23

Recommended Posts

Hei forum,


Jeg eier en CARAT7400 med en Status Marine 48HK Diesel innabords. Etter en episode med saltvann i motorrommet vil ikke motor lenger starte.

Ser etter en kyndig båtmekaniker i Bergen som har mulighet for å se på båten. Dersom noen kjenner noen eller en bedrift dere vil anbefale - setter jeg stor pris på all hjelp.

Link to post

Hei,

 

Tusen takk for svar. Jeg skal undersøke Bergen Maritim og Bjordal & Madsen.

Jeg skal undersøke solenoid på dieselpumpen til uken.

--

Dude - Båten startet og gikk fint inntil jeg hadde et uhell på fjorden hvor slangen som suger saltvann inn i eksosen løsnet og fylte motorrommet med vann. De neste 2 ukene ble båten sakte, men sikkert mer tung-startet. Da jeg vred om nøkkelen virket det som det var tyngre å tyngre å svinge motoren, helt til en dag hvor det ikke lenger skjer noe når jeg vrir om nøkkelen. 

 

Situasjonen nå - Jeg gløder i 15 sekunder, drar om nøkkelen - og det skjer ingenting. Jeg målte spenning på batteriene i går og de ser ok ut. Kan hende kobling til motor eller andre ledninger er problemet. Kan også være startmotor vil jeg tro.


 Båten står i Damsgårdssundet i sentrum. 

 

Link to post
  Arendalssnekke23 skrev On 25.6.2023 at 8.27:

Båten startet og gikk fint inntil jeg hadde et uhell på fjorden hvor slangen som suger saltvann inn i eksosen løsnet og fylte motorrommet med vann. De neste 2 ukene ble båten sakte, men sikkert mer tung-startet.

Vis hele sitatet  

Var starter under vann eller blitt oversprøytet med sjøvann?

har du normalt olje nivå?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  Arendalssnekke23 skrev On 25.6.2023 at 11.45:

Den var helt under vann, ja. Sjøvann.

Vis hele sitatet  

 

Kjenner ikke den motoren.

Da skulle Starteren hvert skrudd ut og spylt ned ferskvann og blåst vekk vannet og tørket i stekeovn

På X antall grader. 

da kan  motoren  også være fylt med sjøvann, få tappet ut oljen og sjekk for vann.

Få reparert olje peile pinnen.

 

PS.

har den motoren separat manuell olje pumpe ?

Pump ut litt og se på kvaliteten.

Sjekk gearboksen også at oljen er ok.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  Roger jo skrev On 25.6.2023 at 12.18:

På X antall grader. 

da kan  motoren  også være fylt med sjøvann, få tappet ut oljen og sjekk for vann.

Få reparert olje peile pinnen.

 

PS.

har den motoren separat manuell olje pumpe ?

Pump ut litt og se på kvaliteten.

Sjekk gearboksen også at oljen er ok.

Vis hele sitatet  

Det er riktig at motor har separat manulle olje-pumpe. Jeg skal pumpe ut og sjekke kvaliteten. Kan legge ved bilder når dette er gjort.

 

  pipe skrev On 25.6.2023 at 12.19:

En starter som har vært under i sjøvann er søppel med mindre man tar den opp umiddelbart og koker delene.
Er typisk slik du forteller att den virker dårligere i en liten periode før den setter seg dønn fast.
Er for sent å prøve å redde den nå.
Kjøp ny er løsningen.

Vis hele sitatet  

Ja, jeg fryter at løsningen må byttes.

 

-------

 

Jeg har vært i kontakt med diverse verksted for å høre hva dette anslagsvis vil koste å reparere. Jeg forstår at det er vanskelig å gi en ekstakt pris, men anslager ligger på mellom 15.000-45.000 NOK. Avhengig av om motor må løftes ut, om flere ting er ødelagt osv.

Link to post

Jeg hadde en situasjon for et par år siden, det det ble såpass mye sjøvann i motorrommet at de nederste tennene på svinghjulet stod i vann. Startmotor sto godt over. Jeg fikk skiftet lensepumpe og fikset lekkasjen. Men etter en ukes tid ville ikke starteren slå inn lenger. Det viste seg at sjøvannet fra svinghjulet hadde sprutet litt over drevet til starteren, så ting ble tregt og rustent. En god rengjøring og oppsmøring senere gikk startmotoren som aldri før. 

 

Jeg ville ha tatt ut startmotor, fått et vikleverksted til å teste/rengjøre/smøre opp, alternativt kjøpt ny om den viser seg å være ubrukelig. Mye billigere enn de alternativene du har fått til nå. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  index skrev On 26.6.2023 at 11.32:

Jeg hadde en situasjon for et par år siden, det det ble såpass mye sjøvann i motorrommet at de nederste tennene på svinghjulet stod i vann. Startmotor sto godt over. Jeg fikk skiftet lensepumpe og fikset lekkasjen. Men etter en ukes tid ville ikke starteren slå inn lenger. Det viste seg at sjøvannet fra svinghjulet hadde sprutet litt over drevet til starteren, så ting ble tregt og rustent. En god rengjøring og oppsmøring senere gikk startmotoren som aldri før. 

 

Jeg ville ha tatt ut startmotor, fått et vikleverksted til å teste/rengjøre/smøre opp, alternativt kjøpt ny om den viser seg å være ubrukelig. Mye billigere enn de alternativene du har fått til nå. 

Vis hele sitatet  

Takk, dette var et godt tips. Jeg forsøker dette i første omgang.

Link to post
  Arendalssnekke23 skrev On 26.6.2023 at 11.09:

Det er riktig at motor har separat manulle olje-pumpe. Jeg skal pumpe ut og sjekke kvaliteten. Kan legge ved bilder når dette er gjort.

Vis hele sitatet  

Ta av oljepåfyllingslokket er det grå krem der har du vann i olja.

Dette  er ikke noe du kan vente med.

Hvis det ikke allerede er for sent.

da har du kjørt  med olje/vann de siste gangene og det er dårlig smøring.

Da er det og gå til et bilverksted og bomme seg 25 l brukt  smørolje , skift smo.filter og fylle på 7 l  og tørne mye. 

Stater  får du på dagen.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...