Jump to content

Problemer med Kjøling på Yamaha 80 4 takt


andk

Recommended Posts

Hei

 

har en Yamaha 80 4 takt frs 2007. 
 

jeg får problemer med alarm på temperaturen på motoren. 
 

det jeg har fått gjort er som følger:

 

1 skiftet reg reim

2 skiftet impeller med pakninger og hus

3: skiftet innvendige anoder

4: skiftet termostat

 

motoren stsrter og går fint, men etter et minutt kommer temperatur alarmen. Har sladrestråle. 

motoren har vært på service, men er usikker på om de som har gjort servicen har gjort det de har fått betalt for, i og med at det var så mye saltsvleiringer. 
 

Noen som har tips til feilsøking videre? 

 

IMG_2309.jpeg

70889958784__B668A58E-CC6B-435E-8D1B-11A7DD39E465.jpeg

Link to post

Oppdatering. 

 

Har i dag skrudd av termostaten, og startet motoren. Det kom ingen vann opp til termostaten. Jeg tok så og spylte ovenfra og ned, og i starten gikk det veldig tregt, men så gikk det kjappere unna med vannet. Lot det stå og renne litt. Startet så motoren, og da flommet det over der termostaten er. Teste med og uten termostat. Videre så synes jeg fortsatt det ble litt varmt, men lot motoren stå og gå en 5 minutter på tomgang uten at alarment kom. Men skrudde av termostaten igjen, og sjekket. Da kom det ikke noe opp. 

 

Det virker da som det er noe gamle salt avleiringer som ligger nede i motoren, og som åpner og tetter slik at sirkulasjonen ikke blir helt bra. I den sammenheng så spør jeg som følger: Noen som har tips til hvordan jeg kan få renset kjølekanalene? Finnes det noen gode systemrenser man kan bruke? Kan man bruke de når båten ligger på sjøen? 

 

Link to post

Kjørte Salty igjennom motoren. Lot den stå og kjøre uten termostat. Gikk helt fint, stod sikkert en 20 minutter på tomgang og opp til 1500 omdreininger.

 

satte så i termostaten og kjørte en tur. Etter 500 meter kom alarmen. Stoppet motoren og startet den igjen. Ds klm ikke kjølevannsstrålen og alarmen kom etter hvert.

 

Skrudde så ut termostaten og kjørte motoren forover på ca 1800 rpm, ingen alarm. 
 

satte nå på vannslangen med medium trykk for å la den stå over natta. 
 

1: kan det være den nye termostaten som spiller oss et puss? Den er kjøpt hos Yamaha forhandler. Det står 60 grader på den. testet i vannbad:

 

https://share.icloud.com/photos/068aTCImH4leJ30mFGcvZjpIQ

 

Som dere ser så er den gamle hele tiden litt åpen, mens den nye er lukket hele tiden. Den åpnet seg på 60 grader, mens den gamle stod i en konstant litt åpen stilling. 


kan det være en temperatursensor? 
for når termostaten ikke står i så har vi ikke klart å framprovosere alarmen( begrenset testing)😳😳

 

Link to post

Alt. Skiftet alle delene rundt impellerhuset. Svart hus, impeller, pakninger osv

 

jeg opplever st det ikke kommer vann opp til termostat før man drar opp turtallet litt. Ergo så står det ikke noe vann opp mot termostaten før man får opp turtallet rn 3/400 omdreininger:

 

Kan impeller være montert feil? 
Kan det være tette kanaler? Virker litt rart.

 

når alarmen gikk, og vi kjente på motoren etter vinkle oss til land så var området rundt svinghjul/stsrter veldig varmt. Når vi tok ut termostaten så var ikke dette området like varmt😳
 

Link to post

Enten er det lite trykk fra impeller,hull i røret i stammen eller avleiringer en plass.  Kan jo selvfølgelig måle tempføler for å utelukke den. Hvis dette oppsto etter service ville jeg ha dobbelt sjekket att det nye impellerhuset er helt plant. Er det ikke plant vil pumpen ikke fungere optimalt 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...