andk Startet 24.Juni.2023 Del på Facebook Startet 24.Juni.2023 Hei har en Yamaha 80 4 takt frs 2007. jeg får problemer med alarm på temperaturen på motoren. det jeg har fått gjort er som følger: 1 skiftet reg reim 2 skiftet impeller med pakninger og hus 3: skiftet innvendige anoder 4: skiftet termostat motoren stsrter og går fint, men etter et minutt kommer temperatur alarmen. Har sladrestråle. motoren har vært på service, men er usikker på om de som har gjort servicen har gjort det de har fått betalt for, i og med at det var så mye saltsvleiringer. Noen som har tips til feilsøking videre? Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 24.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2023 Oppdatert: den har stått med skylling av ferskvann på den slangen som skal skylle kjølingen i blokken i ca 2 timer. Kontrollstrålen har blitt sterkere, ikke perfekt styrke, men alarmen kommer fortsatt dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 25.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 Oppdatering. Har i dag skrudd av termostaten, og startet motoren. Det kom ingen vann opp til termostaten. Jeg tok så og spylte ovenfra og ned, og i starten gikk det veldig tregt, men så gikk det kjappere unna med vannet. Lot det stå og renne litt. Startet så motoren, og da flommet det over der termostaten er. Teste med og uten termostat. Videre så synes jeg fortsatt det ble litt varmt, men lot motoren stå og gå en 5 minutter på tomgang uten at alarment kom. Men skrudde av termostaten igjen, og sjekket. Da kom det ikke noe opp. Det virker da som det er noe gamle salt avleiringer som ligger nede i motoren, og som åpner og tetter slik at sirkulasjonen ikke blir helt bra. I den sammenheng så spør jeg som følger: Noen som har tips til hvordan jeg kan få renset kjølekanalene? Finnes det noen gode systemrenser man kan bruke? Kan man bruke de når båten ligger på sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 25.Juni.2023 Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 Finnes vel egne beregnet for saltavleiringer, f.eks salt-x skal være effektiv Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 27.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2023 Et kjapt spørsmål. Virker som kjølingen begynner å bli bedre nå. Men hvis jeg skrur sv termostaten og starter motoren, og den står på tomgang, så kommer det ikke vann opp til termostaten. Gir jeg litt mer gass, så kommer det opp og «flommer» over.hvordan skal det egentlig være? Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 27.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2023 Kjørte Salty igjennom motoren. Lot den stå og kjøre uten termostat. Gikk helt fint, stod sikkert en 20 minutter på tomgang og opp til 1500 omdreininger. satte så i termostaten og kjørte en tur. Etter 500 meter kom alarmen. Stoppet motoren og startet den igjen. Ds klm ikke kjølevannsstrålen og alarmen kom etter hvert. Skrudde så ut termostaten og kjørte motoren forover på ca 1800 rpm, ingen alarm. satte nå på vannslangen med medium trykk for å la den stå over natta. 1: kan det være den nye termostaten som spiller oss et puss? Den er kjøpt hos Yamaha forhandler. Det står 60 grader på den. testet i vannbad: https://share.icloud.com/photos/068aTCImH4leJ30mFGcvZjpIQ Som dere ser så er den gamle hele tiden litt åpen, mens den nye er lukket hele tiden. Den åpnet seg på 60 grader, mens den gamle stod i en konstant litt åpen stilling. kan det være en temperatursensor? for når termostaten ikke står i så har vi ikke klart å framprovosere alarmen( begrenset testing)😳😳 Sitér dette innlegget Link to post
autohelm Svart 27.Juni.2023 Del på Facebook Svart 27.Juni.2023 Når du starter motor skal det pumpes vann opp mot termostat til den åpner og dumper vannet . Når du sier du byttet impeller hus , mener du da det sorte huset eller kun stålinnsatsen? Tror du mangler trykk på vannet. Termostaten virker som normalt. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 27.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2023 Alt. Skiftet alle delene rundt impellerhuset. Svart hus, impeller, pakninger osv jeg opplever st det ikke kommer vann opp til termostat før man drar opp turtallet litt. Ergo så står det ikke noe vann opp mot termostaten før man får opp turtallet rn 3/400 omdreininger: Kan impeller være montert feil? Kan det være tette kanaler? Virker litt rart. når alarmen gikk, og vi kjente på motoren etter vinkle oss til land så var området rundt svinghjul/stsrter veldig varmt. Når vi tok ut termostaten så var ikke dette området like varmt😳 Sitér dette innlegget Link to post
autohelm Svart 27.Juni.2023 Del på Facebook Svart 27.Juni.2023 Enten er det lite trykk fra impeller,hull i røret i stammen eller avleiringer en plass. Kan jo selvfølgelig måle tempføler for å utelukke den. Hvis dette oppsto etter service ville jeg ha dobbelt sjekket att det nye impellerhuset er helt plant. Er det ikke plant vil pumpen ikke fungere optimalt Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 27.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2023 Jeg satte motoren med ferskvanns slange på skyllemuffen. Tenkte den skulle få stå i natt og skylle igjennom. Hvordan måler jeg føleren ? Sitér dette innlegget Link to post
autohelm Svart 27.Juni.2023 Del på Facebook Svart 27.Juni.2023 Må nesten ha manual for å se hva verdiene skal være. Du kan også koke vann å bruke termometer for å sjekke c° når alarmen går Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 27.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2023 Termostaten går på 60 grader. tenker å ta en IR temp måler og måle overflatene på blokka i morgen:) Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 27.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2023 Fra instruksjonsboken Sitér dette innlegget Link to post
autohelm Svart 27.Juni.2023 Del på Facebook Svart 27.Juni.2023 Jeg tenkte da på temperatur føler Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 27.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2023 Hvor ligger temperaturføleren? Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 29.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2023 Løsning på problemet: det var en pakning på impellerhuset som hadde forskyvet seg slik at det ikke kom det volumet vann som skulle ved lavt turtall. Dette var ikke årsaken alene, Det var også gjengrodd i kjølekanalene. Nå fungerer motor perfekt! Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 29.Juni.2023 Del på Facebook Svart 29.Juni.2023 Takk for at du deler årsaken . Altfor mange tråder avsluttes uten at løsningen deles. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.